Groeten uit De Kiel

Algemene zaken, opmerkingen, wensen, vragen mbt het nieuwe Forum
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mftoet

Groeten uit De Kiel

#1 Bericht door mftoet » 27 sep 2024 17:16

Opgegroeid in Den Haag en de afgelopen jaren woonachtig geweest in Rijswijk en later Zoetermeer, heb ik met mijn vrouw en dochter (14 jr) om meerdere redenen besloten de Randstad achter ons te laten. Sinds 1 juli zijn we woonachtig in het dorpje De Kiel (tegen Schoonoord aan). Qua werk waren er geen belemmeringen. Het ingenieursbureau waar ik in dienst ben, heeft namelijk ook een vestiging in Groningen (Haren) wat op een kleine 40 minuten afstand met de auto van onze woning ligt. Nu de verhuizing achter de rug is en we enigszins zijn gesetteld (er liggen nog wel de nodige (ver)bouwplannen in het verschiet), leek het mij leuk lid te worden van deze vereniging en in contact te komen met medehobbyisten!

De meesten van jullie zullen mij qua naam vast kennen. Een aantal van jullie ken ik persoonlijk, onder wie Bob Hogeveen, Arie Bakx en Tim schuurman. Jaren terug, ik weet niet meer precies hoe lang geleden en evenmin op wiens uitnodiging dat was, heb ik op een bijeenkomst in Assen een keer een praatje over astrofotografie gehouden. Dat is een aspect van de hobby dat ik al zo'n 25 jaar beoefenen. Daarnaast beleef ik ook nog altijd veel plezier aan visueel waarnemen. Met name de dynamiek van de planeten en de zon stelt nooit teleur en doet niet vervelen.

Qua instrumentarium beschik ik over een Takahashi Epsilon-180ED f/2,8 Newton-astrograaf op Astro-Physics Mach1 montering en een Astro-Physics StarFire 130GTX apochromaat op Astro-Physics 600E montering. De Epsilon is een puur fotografisch instrument. Ik gebruik die lichtsterkte telescoop in combinatie met een Nikon D810a en ZWO ASI2600MM. De StarFire 130 (waar ik ruim 7 jaar voor op de wachtlijst heb gestaan...) gebruik ik tot dusver alleen voor visueel waarnemen en voor zonnefotografie met een Daystar Quark Chromosphere. Ik weet het: geen kinderachtig spul, maar bedenk dat ik net als zovelen op 16-jarige leeftijd begonnen ben met een 11 cm Newtonkijker.

Afbeelding
Foto van beide opstellingen gemaakt tijdens een astroweekend (starparty) afgelopen augustus in Grandpré, Noord-Frankrijk.

Qua verenigingsleven ben ik al jaren (bestuurs)lid van de landelijke Vereniging Werkgroep Astrofotografie. Ik zit daar ook in de redactie van het halfjaarlijkse magazine AstroBulletin. Daarnaast ben ik zo ongeveer vanaf dag 1 dat ik deze hobby beoefen donateur van Stichting Sterrenwacht Rijswijk, de publiekssterrenwacht bovenop een galerijflat met 12 verdiepingen. Ik ben daar een tijd lang vrijwilliger geweest om bezoekers op publieksavonden rond te leiden en te enthousiasmeren.

Waarom De Kiel? We hadden in basis heel Drenthe als zoekgebied voor een nieuwe woning, maar dan wel zo ver als mogelijk van de steden en grote dorpen vandaan. Ik ben een paar avonden met een SQM-meter door Drenthe gereden om metingen te doen en ook visueel de zichtbaarheid van lichtkoepels te beoordelen. Op basis daarvan ben ik uitgekomen in dit gebied, pakweg halverwege de lijn Assen-Emmen, midden tussen de akkers en boswachterijen (Zuidoost-Drenthe). We hadden aanvankelijk een nog landelijker gelegen woning net buiten de bebouwde kom op het oog in Odoornerveen, hier een paar kilometer vandaan, maar ons bod werd in de oververhitte huizenmarkt overboden. Desalniettemin zij we heel tevreden met de woning die we uiteindelijk in De Kiel hebben gekocht.

In mijn vorige woning in Zoetermeer had ik de beschikking over een schuifdaksterrenwacht. Zo'n zelfde soort sterrenwacht zal binnenkort verrijzen in het zuidelijkste puntje van mijn achtertuin, grenzend aan een akker en daardoor vrij uitzicht op het zuiden. De SQM-meter tikt hier waarden van 21,0 magnitude/boogseconde² aan. Een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van 18,0 magnitude/boogseconde² in Zoetermeer.

Afbeelding
Zicht op zuidoosten (tijdens nautische schemering) vanuit de achtertuin. De lichtkoepel links in beeld is richting Emmen

Afbeelding
Een traktatie op poollicht tijdens het afgelopen Perseïdenmaximum! (compositiefoto van 3 opnames met Perseïden)

Afbeelding
Waarnemen van de zon met een Daystar Quark achter de StarFire 130 (voorzien van D-ERF objectieffilter).

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Groeten uit De Kiel

#2 Bericht door gerard van den braak » 27 sep 2024 18:20

Welkom in Drenthe Maurice, nu nog lid worden van VWS Noord Drente en je ben astronomisch geheel ingeburgerd.

gerard van den braak
Contacteer:

#3 Bericht door gerard van den braak » 27 sep 2024 18:56

Ik lees nét dat je lid bent geworden. Welkom.

Muddelflut
Contacteer:

#4 Bericht door Muddelflut » 27 sep 2024 19:42

Van harte welkom, Maurice.
Ik hoop dat je hier inspiratie en plezier in onze gezamenlijke astronomie hobby kunt vinden.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Alnilam
Contacteer:

#5 Bericht door Alnilam » 27 sep 2024 19:56

Hallo Maurice,
Van harte welkom bij de club.
Mvgr
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5/CEM26
TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26
TS100Q f/5.8 op iOptron CEM40 EC in Sterrenwacht

Bob
Site Admin

#6 Bericht door Bob » 28 sep 2024 10:20

Leuk dat he erbij bent Maurice!
Het lijkt me dat je een uitstekende plek hebt uitgezocht om 'achtertuinsterrenkunde' te bedrijven!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Arie

#7 Bericht door Arie » 28 sep 2024 19:10

Ook vanaf deze kant van harte welkom bij onze club, Maurice.
Wie weet wat voor moois het ons allemaal kan gaan brengen.

Het was zo'n 8-10 jaar geleden volgens mij dat je bij ons hier in Assen een voordracht gaf over je fotografisch werk.
Dat was, ik begon toen nog maar net, enorm motiverend om me verder te ontwikkelen.

Nu je je eigen Bortle4 lokatie bij huis hebt, hoef je niet zo vaak meer naar Frankrijk.
Arie

Wjdrijfhout
Contacteer:

#8 Bericht door Wjdrijfhout » 30 sep 2024 11:49

Welkom bij de club, Maurice!

We kennen elkaar niet, maar ik hoop je zeker op één van de volgende club-avonden te ontmoeten.

Gr. Willem Jan.

mftoet

#9 Bericht door mftoet » 30 sep 2024 17:05

Bedankt voor het warme welkom! Ik probeer er de aanstaande bijeenkomst bij te zijn.

Plaats reactie