Sh2-200

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

Sh2-200

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 30 dec 2024 11:52

Hierbij een opname van Sh2-200. Een behoorlijk zwak object. Het is een planetaire nevel en een beetje per ongeluk in de Sharpless catalogus terechtgekomen. Daarmee een spannender object in OIII dan in Ha.
Voor opname- en bewerkings-details, zie mijn website: https://www.astroworldcreations.com/ima ... ls/sh2-200
Sh2-200 - Image.jpg
Sh2-200 - Image.jpg (2.62 MiB) 8618 keer bekeken

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Sh2-200

#2 Bericht door gerard van den braak » 30 dec 2024 16:23

Alweer een prachtige foto JW T! Wat mooi dat je het 'puffen' van de planetaire nevel erin kan zien.
Het is inderdaad een zeer zwak object en bijna 24 uur belichten is heel wat. Op je website las ik de strijd om er wat van te maken maar dat is je goed gelukt.
Wat ik me afvraag is of de toevoeging van de RGB opnames een wezenlijke bijdrage geweest zijn.

Vorig jaar heb ik me ook met Sh2 200 bezig gehouden en ook bij mij zat er geen zichtbare SII in de nevel. Met 7,5 uur belichten met alleen smalbandfilter kreeg ik er toch wat uit maar natuurlijk niet zo mooi als jouw opname.
De samenstelling van mijn foto was: Stack voor nevel: Ha-O3-O3 + Ha, Stack voor stars : S2-Ha-O3
Helaas zag ik die mooie donkere scheiding in de nevel zoals op jouw foto niet.

Arie

#3 Bericht door Arie » 30 dec 2024 18:37

Dat is wel een heel bijzondere opname WJ.
Zo iets zal vanaf hier niet lukken.
Gefeliciteerd met dit resultaat.
Dank je voor het delen.

Wjdrijfhout
Contacteer:

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 31 dec 2024 09:13

Dank jullie wel.
Vwb de RGB opnames, die gebruik ik alleen voor de sterren. Als standaard neem ik tegenwoordig een half uur in elk van de drie kanalen op, maak daar een RGB opname van, haal de sterren eruit en stop die in de smalband opname. De sterren hebben dan de ‘juiste’ kleur. Je kunt dit redelijk benaderen als je smalband gebruikt voor de sterren, maar RGB komt er vaak net iets beter uit. En qua opnametijd maakt het niet veel uit. Tegenwoordig maak ik zelfs de RGB opnames bij volle maan, zelfs als het object dichtbij de maan staat en zelfs smalband opnames niet goed mogelijk zijn.

Plaats reactie