Er zijn adapters te koop die een USB signaal omzetten naar ethernet. Ik voeg me af waarom we dat niet gebruiken voor de verbinding van telescoop naar pc/laptop. Dan ben je gelijk af van de stugge USB-3 kabels met versterkers.
Of zie ik wat over het hoofd?
Utp in plaats van USB
- gerard van den braak
- Contacteer:
Re: Utp in plaats van USB
Ik heb er vroeger wel mee ge-experimenteerd.
De goedkope converters hebben een veel te lage datadoorvoer om mee te kunnen werken.
Wat wel werkte was een Icron Ranger. Die kon ik 2e hands overnemen. Belachelijk dure oplossing.
Daar heb ik eventjes mee gewerkt.
Maar die heeft 220V nodig bij de teleskoop.
Toen ben ik overgestapt op een zgn. actieve USB kabel van 10m. Dat werkte goed.
En toen kwam de koepel . . . .
De goedkope converters hebben een veel te lage datadoorvoer om mee te kunnen werken.
Wat wel werkte was een Icron Ranger. Die kon ik 2e hands overnemen. Belachelijk dure oplossing.
Daar heb ik eventjes mee gewerkt.
Maar die heeft 220V nodig bij de teleskoop.
Toen ben ik overgestapt op een zgn. actieve USB kabel van 10m. Dat werkte goed.
En toen kwam de koepel . . . .
- gerard van den braak
- Contacteer:
Ik heb er een van 1 Gigabit, dat zou dan moeten kunnen denk ik.
Moet alleen nog een adapter hebben van USB-B naar USB/c. Dan kan ik het testen.
Moet alleen nog een adapter hebben van USB-B naar USB/c. Dan kan ik het testen.
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Dit is zeker mogelijk. Moravian heeft drie van zulke adapters in hun assortiment. Op deze pagina geven ze daar een hele uitleg over.
Naast de snelheid van de Ethernet poort lijkt ook de processor nog wel wat uit te maken in snelheid.
Overigens klinkt 1Gbit/s redelijk snel, maar bedenk dat dit slechts twee keer zo snel is als USB2. USB3 is 5GBit/s en USB3.1 is 10GBit/s, dus aanzienlijk sneller. Dit ga je denk ik bij bijvoorbeeld je ASI1600 zeker merken.
Geen idee hoe duur het is, maar als je twee Mini-PC-achtige ethernet adapters nodig hebt, lijkt het toch redelijk prijzig te zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen een MiniPC 'headless' binnen 2-3 meter van je camera te plaatsen, en daarmee de hele telescoop te sturen. Je kunt dan vanaf elke desktop/laptop/tablet in je huis die MiniPC besturen met iets als Remote Desktop, NoMachine, Splashtop, etc.
Eerlijkheidshalve heb ik er nog nooit mee geëxperimenteerd, en ben benieuwd naar je ervaringen.
Naast de snelheid van de Ethernet poort lijkt ook de processor nog wel wat uit te maken in snelheid.
Overigens klinkt 1Gbit/s redelijk snel, maar bedenk dat dit slechts twee keer zo snel is als USB2. USB3 is 5GBit/s en USB3.1 is 10GBit/s, dus aanzienlijk sneller. Dit ga je denk ik bij bijvoorbeeld je ASI1600 zeker merken.
Geen idee hoe duur het is, maar als je twee Mini-PC-achtige ethernet adapters nodig hebt, lijkt het toch redelijk prijzig te zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen een MiniPC 'headless' binnen 2-3 meter van je camera te plaatsen, en daarmee de hele telescoop te sturen. Je kunt dan vanaf elke desktop/laptop/tablet in je huis die MiniPC besturen met iets als Remote Desktop, NoMachine, Splashtop, etc.
Eerlijkheidshalve heb ik er nog nooit mee geëxperimenteerd, en ben benieuwd naar je ervaringen.
Snelheid is niet het enige dat telt.
Belangrijker is bandbreedte.
Hier moet Simon maar even geraadpleegd worden.
Die goedkope adaptertjes maken aanvankelijk wel verbinding, maar zodra je data gaat versturen, houdt het op.
Ze werden wel eens gebruikt om een usb-printer op afstand aan te sturen.
Maar die zijn tegenwoordig allemaal draadloos.
Ik heb hier nog een kastje van Sylex. Een DS600 Printerserver.
Werkte ook niet.
Wat ik al eerder zei, Icron Ranger is zo'n beetje de enige voor zover ik weet.
Dat zijn inderdaad twee kastjes die 220V nodig hebben.
Google het maar even. Niet schrikken van de prijs.
Dan is een Nuccie met wifi goedkoper.
https://www.gxccd.com/shop?lang=409&cat=24&subcat=47
https://www.icronshop.com/usb-extenders/lan
Belangrijker is bandbreedte.
Hier moet Simon maar even geraadpleegd worden.
Die goedkope adaptertjes maken aanvankelijk wel verbinding, maar zodra je data gaat versturen, houdt het op.
Ze werden wel eens gebruikt om een usb-printer op afstand aan te sturen.
Maar die zijn tegenwoordig allemaal draadloos.
Ik heb hier nog een kastje van Sylex. Een DS600 Printerserver.
Werkte ook niet.
Wat ik al eerder zei, Icron Ranger is zo'n beetje de enige voor zover ik weet.
Dat zijn inderdaad twee kastjes die 220V nodig hebben.
Google het maar even. Niet schrikken van de prijs.
Dan is een Nuccie met wifi goedkoper.
https://www.gxccd.com/shop?lang=409&cat=24&subcat=47
https://www.icronshop.com/usb-extenders/lan