Door het druilige weer in de dagen voorafgaand aan onze vakantieweek, kwamen we onderweg deze vuursalamander tegen. Bij droogte houden deze beestjes zich schuil. In tegenstelling tot de vele muurhagedissen die daar rondstruinen, bleef deze salamander rustig poseren voor een aantal foto's. Uit de kleurtekening op zijn lijf moge duidelijk zijn dat deze salamander giftig is.

Een bezoek aan de kliffen van de Rocher du Caire boven Rémuzat mocht niet ontbreken: dat is een plek die bekend staat om talrijke, diverse soorten gieren die zich daar hebben genesteld. Die kwamen dit keer behoorlijk dichtbij langs en over ons heen vliegen (of feitelijk zweven op de thermiek). Hieronder een tweetal foto's. Een galerij met meer foto's is te vinden op mijn website. Met de succesvolle waarnemingen van de gieren, konden we naast paleontologie ook ornithologie afvinken op checklist met interessegebieden.

Voor de astronomie had ik dit jaar twee opstellingen meegebracht: de Takahashi ε-180ED op Mach1 montering voor astrofotografie met een ZWO ASI2600MM en de Astro-Physics 130 StarFire GTX op AP600E montering om visueel mee waar te nemen.

De seeing was 's nachts uitzonderlijk rustig. Ik heb fenomenaal zicht op Saturnus en Jupiter gehad. De vergroting kon probleemloos worden opgevoerd naar 300x of zelfs hoger. Hoewel ik mij nog nooit serieus bezig heb gehouden met planeetfotografie, kon de astrofotograaf in mij de verleiding niet weerstaan om met de smartphone (iPhone 12 mini) wat foto's en video's door het oculair te maken. Hierbij een link een videofragment van de schaduwovergang van Io op Jupiter op zaterdag 2 november om 2:45 MET. De video doet echter bij lange na geen recht aan hoe rustig de seeing was en hoeveel details er daardoor op Jupiter daadwerkelijk zichtbaar waren.
De vroege ochtenden in Étoile zijn veruit de mooiste momenten die je daar kunt beleven. De stilte wordt dan alleen doorbroken door het roepen van een uil of burlen van een hert. Wanneer het langzaam licht wordt, kijk je uit over een deken van mist in het dal. De eerste dagen van de week was er sprake van een "oude maansikkel". Ook de maansikkel verlichtte de mist. Het plaatje met Orion aan de sterrenhemel met heuvels op de voorgrond en mist in het dal illustreren voortreffelijk waarom het buiten vertoeven onder de sterrenhemel voor mij zo'n belangrijk aspect van de hobby vormt.

Voor wat deepsky-fotongrafie met de ε-180ED astrograaf betreft, had ik ditmaal maar 1 doel op het programma: het maken van een 2-panelen-mozaïek van NGC 1333 en het omliggende gebied met donkere nevels dat Barnard 1 en Barnard 202 t/m 206 bevat. De eerste twee nachten moesten de met de ASIAIR geautomatiseerde sequences pakweg halverwege de nacht gestaakt worden vanwege opkomende mist. Met de dag werd de hoeveelheid vocht in de lucht steeds lager en heb ik de resterende nachten die week van telkens van zonsondergang tot zonsopgang de opstelling kunnen laten draaien (letterlijk en figuurlijk).

De beelden van de hierboven afgebeelde sterspooropname heb ik ook achter elkaar gemonteerd om een timelapse van te maken (440 opnames van 1 minuut belichtingstijd). Klik hier om de video op mijn website af te spelen. Merk de hoeveelheid air glow op, met name in de tweede helft van de nacht.
Terwijl de ε-180ED op Mach 1 montering zijn rondes maakte, gebruikte ik de AP600E montering van de andere opstelling om bij wijze van bijvangst melkwegopnames te maken. Een montering kan niet zwaar genoeg zijn... Beide melkwegfoto's betreffen stacks van 30 opnames elk 1 minuut belicht ('unguided') met een Nikon D810a (ISO 1600) voorzien van Nikon AF-S 24-85 mm f/3,5-4,5 G ED op 50 mm f/4,2.

Komeet C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS werd uiteraard ook waargenomen en gefotografeerd.

Dat brengt ons dan eindelijk bij het Pièce de Résistance. Bij elkaar 37 uur en 50 minuten aan data kunnen vergaren (L:R:G:B = 200':78':82':94'), pakweg evenredig verdeeld over beide panelen. Omdat er zoveel te zien is op deze foto, is het bekijken van de foto in volledige resolutie een must. Ik heb desondanks uitsneden toegevoegd waarop is 'ingezoomd' op een aantal interessante details.

Tot slot, voor de liefhebber, de foto in zwart-wit (L-kanaal in de CIEL*a*b* kleuromgeving) met en zonder sterren.