ER was nog een lijstje met wat "nieuwe" zaken om waar te nemen! Waaronder Brocchi's Cluster, NA Nebulae en IC59 en 63 in Casseopeia. Dus rond 19.45 stond de boel klaar.
Eerst maar eens uitgelijnd op Capella en Altair.
Het volgende waargenomen:
De oude bekenden:
1. ETA Cas met 58x was redelijk te zien maar het hield nog niet over. Newton nog niet goed afgekoeld.
2.Albireo ook met 58x altijd mooi en redelijk scherp.
3. Toen nog even naar M31, niet echt goed te zien met 58x dus naar 35x gegaan was iets beter, maar nog niet echt jofel. dus...
Koffie pauze om de Newton goed te laten afkoelen.
4. CR399 Brocchi's Cluster ( obj. vd maand in Juni..) eindelijk maar dan toch te pakken gekregen! Was prima te zien, zeker met de 21mm. Ook met 40mm E-Lux was het cluster goed te vinden. Eindelijk...!

5. IC 59 De zwakste van het stel nevels bij Casseiopea, omdat ik alleen een Astronomik 1,25" UHC filter heb gekocht ( ja was niet zo slim van me.... ) de hyp21mm gebruikt, was redelijk te zien, maar het hield niet over.
6. IC 63 De "bright nebulae" was met hyp21+UHC prima te zien . Moet de volgende keer ook de "Pacman Nebulae" NGC281 de emission nevel maar eens bekijken.
7. North America Nebulae, geprobeerd met de 40mm maar zonder UHC filter word hem dat niet, dus de 21mm met UHC gepakt dat werd beter maar die nevel is zo groot dat je met de 21mm niet echt een overzicht hebt. Jammer, dus als speer een 2" UHC filter aanschaffen......

8. M45 "Pleiaden" Die kwam net mooi boven de bomen uit en met de 40mm een prachtig gezicht,alles mooi in 1 overzichtelijk plaatje!

9. MEL 25 "Hyaden" kwamen voorafgegaan door Aldebaran, die houd de wacht over " de dochters", boven de bomen uit. De V was mooi waarneembaar zeker met de 2 paar dubbelsterren die er in zitten... prachtig hoor!!
10. Mars ( hoort hier eigenlijk niet maar ja.... ) Wilde toch de TMB planetary oculairs GenII 5 en 3,2 mm eens goed uit proberen. Met de 5mm ging dat wel, maar toch weinig detail de seeing niet erg best op zijn zachtst gezegd. De 3,2 mm hoefde ik helemaal niet te proberen. Vaag de ijskap op de zuidpool waarneembaar maar het hield niet over.
Het werd 23.30 en het was voor mij na 3,5 uur tijd om te stoppen, wolken en regen op komst ook....
Voorlopig zit er niet meer in, als ik naar de weersvooruitzichten kijk. Maar in ieder geval weer een mooie waarneem avond!
Ik wens jullie allen een fijn weekend en heldere hemels.

Nils