De afgelopen tijd heb ik geprobeerd mijn opstelling voor zon-fotografie af te maken. Inmiddels ben ik een heel eind. Afgelopen week heb ik een eerste sessie gedraaid. Zowel een 'whole disk' foto, als één van een grote zonnevlam. Jaap had ons daarop geattendeerd in de groep-app, dus dit was een mooie gelegenheid.
Voor deze foto's gebruik ik een 60mm refractor, waar ik een Lunt Ha-filter voorop zet en een blocking filter voor de camera.
Daar schiet je dan videos mee van zo'n 15-30s. Dat zijn afhankelijk van de camera zo'n 1000 frames. Daarvan stack je de 200 beste en begint het bewerken. Dat is weer een hele nieuwe tak van sport. Maar wel leuk en weer eens wat anders.
Uiteindelijk heb je dus een serie foto's die je ook als timelapse achter elkaar kunt zetten. Voor de hele zon is dit misschien niet zo spectaculair, maar voor de details geeft dit een heel eigen dynamiek. Zie bijvoorbeeld onderstaande video van die grote zonnevlam. In 20 minuten zit daar toch behoorlijk wat beweging in, die best goed vast te leggen is. Let daarbij even niet op de newtonringen en de grote hoeveelheid sensor-vuil. Daar wordt nog aan gewerkt...
Als je meer details wilt weten over hoe de opnames zijn gemaakt en bewerkt, ben je natuurlijk altijd van harte welkom op de mijn website. Voor deze zonne-foto's kun je terecht op deze pagina: https://www.astroworldcreations.com/ima ... un20250321
P.S. Ik zie net dat je de videos moet downloaden om ze te kunnen bekijken. Mocht dat problemen geven, dan kun je ze op mijn website ook gewoon op de website zelf zien, zonder downloaden.
De Zon
- Wjdrijfhout
- Contacteer: