En dinsdagavond was het helder!
Het was een leuke opwarmer voor vanavond, want het wordt weer helder en misschien wel minder vochtig en beter!
Als 'opwarmer' heb ik de 40cm neergezet, de bedoeling is om vanavond de 50cm weer eens te gaan gebruiken...
Maar ja, opwarmer? Het was meer een afkoeler

. Ik heb ruim 5 uur buiten gestaan en waargenomen met slechts 3 korte pauzes om even (echt) op te warmen.
De temperatuur liep van iets van 4 gr tot 0 gr, op het laatst flinke ijsvorming op de vochtige delen van de spullen. Heel erg laat was het niet eens want je kunt nu vroeg beginnen, voor half acht had ik al de eerste waarnemingen gedaan.
Dus, 5 uur erbij en ik was 00.30 weer opgeruimd en binnen.
Het was een aardige mix van dubbelsterren, sterrenstelsels en wat open sterrenhopen. Daarbij aardig wat nieuwe objecten maar ook wat grote jongens zoals, wat nu niet mag ontbreken, M 31 en zijn buren.
De transparantie was niet optimaal, heel veel vocht in de lucht. De donkere banden van M 31 kwamen er maar met moeite doorheen en bijv. bij NGC 891 was de donkere band absoluut niet te zien.
De focus daarom toch wat meer gezet op de zwakkere en nauwere dubbelsterren op mijn 'target list'. Dat ging redelijk, de seeing was ook redelijk maar zeker niet echt goed. Bij 415x waren soms dubbelsterren met een scheiding van < 1" goed en ruim te scheiden, maar soms niet en m.n. wat later op de avond leek dat wat minder goed te worden. Maar toch, bijv. STF 234 met een afstand van 0,8" en een vrij heldere A (lastiger te scheiden dus) was met 415x heel mooi te zien. En dat maakt een dubbelsterwaarnemer toch weer even blij
Andere visuele waarnemers nog wat gedaan?
Andere visuele waarnemers voor de komende avond/nacht nog plannen?
-

- 191029_D16.jpg (306.62 KiB) 22657 keer bekeken