Helaas kwam de halve maan al om 23.30 op en dat ga je al om 23.00 zien aan de oostelijke hemel.
24.00 is de hele hemel dan alweer erg licht. Dus heb ik vanaf 21.00, invallen van de duisternis, tot 24.00 waargenomen.
Je kunt bij halve maan natuurlijk nog tientallen fraaie dubbelsterren bekijken, maar dat heb ik maar even zo gelaten. Begin van de avond aardig wat dubbelsterren bekeken, na invallen van de echte duisternis nog wat zwakke sterrenstelsels en als je dan bij opkomen van de Maan merkt dat de sterrenstelsels beginnen weg te vallen is het ook weer mooi geweest (zeg ik nu achteraf toch met enge spijt...

Om eerst weer even te wennen heb ik deze keer de 'kleine' 40cm buiten gezet en de 50cm nog maar even in de 'stalling' gelaten. Het was behalve erg helder ook erg aangenaam, helemaal niet koud en ook niet vochtig.
Alles liep goed en gesmeerd en ik heb met veel genoegen aardig wat mooie waarnemingen kunnen doen. Ben er direct klaar voor om door te gaan! Maar helaas lijkt het qua weer voor de komende nieuwe maan periode weer niks te worden.
Behalve dubbelsterren en wat dubbelsterren en een paar sterrenstelsel is ook de ondiepe hemel aan bod gekomen, uiteraard zou ik haast zeggen!
Michael meldde laatst al de aardige samenstand van Neptunus met de heldere, gele Phi Aqr. Dat heb ik uiteraard bekeken. Met 77x zijn beide in 1 beeldveld te zien. Met 150x wordt Neptunus echt mooi, een klein, subtiel, lichtblauw bolletje, Phi staat dan echter buiten beeld, van een nauwe samenstand is dus niet echt sprake.
Daar beneden in Aqr kwam ik ook nog planetoide 36 Atalante tegen, die stond dichtbij dubbelster STF 3016 die nog op mijn lijstje stond.
Maar mooiste was dat er nu in And een leuke komeet is te zien!
C/2018 W2 Africano staat nml. vlakbij Delta And, heel makkelijk te vinden dus. Ook is deze komeet verrassend helder, heel makkelijk te zien met de 40cm. Het is een middelgroot diffuus vlekje, maar wel met centraal een sterachtige kern. met 300x goed te zien!
Hopelijk valt het met dat slecht weer de komende periode wat mee...