Met het prachtige heldere weer van de afgelopen periode heb ik veel tijd geïnvesteerd in het Leo triplet. Echter moest ik elke avond even wachten voordat dit object vanachter een rij bomen tevoorschijn kwam. Daardoor het eerste deel van de avond aan de prachtige open sterrenhoop Messier 44 besteed.
Praesepe (Kribbe), (M44) is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Kreeft (Cancer). Met het blote oog is hij zichtbaar als een wazige vlek, met een verrekijker met geringe vergroting is hij al op te lossen in afzonderlijke sterren. Het is niet bekend waarom Charles Messier deze sterrenhoop in zijn catalogus opnam, het is vrijwel onmogelijk Praesepe te verwarren met een komeet.
Praesepe en de sterrenhoop Hyaden lijken een gemeenschappelijke oorsprong te hebben. De populatie van sterren (Praesepe kent ten minste vijf rode reuzen), de leeftijd ervan (730 miljoen jaar) en de eigenbeweging vertonen een opvallende overeenkomst.
Totaal 7 uur en 35 min (91x 5 min) belicht in de nachten van 27, 31 maart, 1 - 3 april, 2025. Calibratie met 50 darks, 25 flats en 25 darkflats.
Telescoop: Skywatcher QUATTRO150 @F/3.45
Camera: Altair Astro Hypercam 269C ProTec @0°C, 282 HCG, offset 150.
Filter: Optolong L-pro
Focuser: ZWO EAF
Montering: Skywatcher NEQ6
Guiding: QHY5 9x50 Finderguider
Software: N.I.N.A (EQmod/ASTAP/PHD2)
Pre- and Post-Processing: PixInsight (WBPP / GraXpert / SPCC / RC astro BXT / RC astro NXT / GHS / SCNR).
Flink wat faint fuzzies in de achtergrond, dus: "What's in my image" er maar even op los gelaten. Zo te zien kan ook dit script soms onvolledig zijn als ik het zo bekijk.
M44 als voorafje de afgelopen week
- Astrovirus
M44 als voorafje de afgelopen week
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Re: M44 als voorafje de afgelopen week
Da's een hele mooie foto geworden, Tim! En mooi zo bij elkaar gesprokkeld. Fijn dat het zo lang/vaak achter elkaar helder was.
- Astrovirus
Re: M44 als voorafje de afgelopen week
Ja het was inderdaad een heerlijk lange heldere periode. Dat sprokkelen was in dit geval meer omdat ik alle beschikbare donkerte tijd wilde benutten en dit was wel een mooi object om vast te leggen voordat het Leo trio achter de eerste bomenrij vandaan kwam. Op vergelijkbare manier heb ik in alle nachten nadat het Leo trio weer verdween nog tijd aan M13 besteed. Later in de week heb ik ipv M44 nog Leo I als voorafje geprobeerd, maar ik weet niet of dat echt de moeite waard is gezien hoeveel dat ik heb en hoe de maan meer en meer is gaan storen. Maar we zullen het wel zien.Wjdrijfhout schreef: ↑10 apr 2025 22:19 En mooi zo bij elkaar gesprokkeld. Fijn dat het zo lang/vaak achter elkaar helder was.
Groeten Tim.