In de heldere periode van vorige week heb ik weer Jupiter en ook Mars op de korrel genomen.
Dit keer met mijn ASI290MC camera in plaats van de Canon 550D, en weer door de Orion XT10g (25 centimeter Dobson).
Bewerking in PIPP, AutoStakkert, Registax en Astra Image.
Op Jupiter is een schaduw van een van zijn manen te zien.
Mars heeft momenteel een erg kleine schijnbare diameter.
Toch is het gelukt om wat detail vast te leggen.
Groeten Jan Willem
Jupiter en Mars op 4 maart 2025
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Re: Jupiter en Mars op 4 maart 2025
Dat zijn prachtige foto's, Jan Willem! Jupiter staat natuurlijk altijd wat meer in de spotlight, maar ik vind het detail op mars ook erg fraai.
Is dit met de Dobson in zijn native FL? Of gebruik je nog een Barlow?
Is dit met de Dobson in zijn native FL? Of gebruik je nog een Barlow?
- gerard van den braak
- Contacteer:
Heel mooi en inspirerend Jan Willem 

-
Dank jullie wel!
Ik heb een 5x Televue Powermate gebruikt.
Hiermee komt openingsverhouding bij mij op F/24, en een effectieve brandspuntsafstand van 6000mm...
Wonderbaarlijk dat met een Azimutale GOTO Jupiter nog steeds vrij gemakkelijk in beeld te houden is.
De opnames zijn gemaakt met behulp van SharpCap Pro, lucky imaging van zo'n 2 minuten per opname.
Dat is voor Jupiter al wat aan de lange kant, ik heb gemerkt dat je dan al te maken hebt met de rotatie van Jupiter zelf.
Dus dat is nog een aandachtspunt voor een volgende keer.
Ik heb een 5x Televue Powermate gebruikt.
Hiermee komt openingsverhouding bij mij op F/24, en een effectieve brandspuntsafstand van 6000mm...
Wonderbaarlijk dat met een Azimutale GOTO Jupiter nog steeds vrij gemakkelijk in beeld te houden is.
De opnames zijn gemaakt met behulp van SharpCap Pro, lucky imaging van zo'n 2 minuten per opname.
Dat is voor Jupiter al wat aan de lange kant, ik heb gemerkt dat je dan al te maken hebt met de rotatie van Jupiter zelf.
Dus dat is nog een aandachtspunt voor een volgende keer.
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Ah, 5x > 6000mm, dat verklaart de details. Mooi hoor!
Vwb die rotatie, ja, dat gaat altijd sneller dan je denkt. Als ik me niet vergis kun je dat met Winjupos corrigeren. Maar zelf nooit gebruikt, dus weet niet hoe effectief het is.
Vwb die rotatie, ja, dat gaat altijd sneller dan je denkt. Als ik me niet vergis kun je dat met Winjupos corrigeren. Maar zelf nooit gebruikt, dus weet niet hoe effectief het is.