Test wifi antennes voor het observatorium

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Han

Test wifi antennes voor het observatorium

#1 Bericht door Han » 18 nov 2024 19:27

Ter info:

Voor het monitoren van mijn apparatuur in het tuin observatorium maak ik gebruik van een wifi verbinding. De wifi verbinding was altijd matig, Een vervangende ethernet kabel leggen is lastig hier.

De laatste 7 jaar heeft het redelijk gefunctioneerd met een zelfgemaakte double-quad antenne. Toch valt de verbinding af en toe weg. Om het te verbeteren heb ik als test drie nieuwe antennes voor een paar Euro in het verre oosten gekocht. Een eenvoudige test gaf de volgende resultaten:

• lange staaf. Zeer matige verbinding. Wifi sterkte indicatie een a twee strepen. Verbindingssnelheid 2mbps
• normale staaf. Wifi sterkte indicatie twee strepen. Verbindingssnelheid 20mbps
• rechthoekige antenne. Wifi sterkte indicatie drie strepen. Verbindingssnelheid 26mbps
• Double quad zelfgemaakt. Wifi sterkte indicatie drie strepen. Verbindingssnelheid 39 mbps
• Printplaat Yagi. Indicatie drie a vier strepen, Verbindingssnelheid 52 mbps

Een duurdere Yagi van aluminium staven heb ik niet gekocht. Deze heeft bij andere testen maar matig gefunctioneerd.

De winnaar is de printplaat Yagi. Kost maar een paar Euro.

Wel even opletten met connectors. Er is SMA-female naar SMA-male en RP-SMA-female en RP-SMA-male. De printplaat Yagi connector is SMA-female, net weer andersom als de staven RP-SMA-male. Er is dus een verloop nodig.

Han
wifi antenne test.jpg
wifi antenne test.jpg (82.09 KiB) 12646 keer bekeken
antenne montage2.jpg
antenne montage2.jpg (32.71 KiB) 12646 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Han op 18 nov 2024 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Test wifi antennes voor het observatorium

#2 Bericht door gerard van den braak » 18 nov 2024 19:46

52 Mb/s is heel veel. In mijn huis kom ik niet hoger dan 12-17 MB/s. Maar waar sluit je het antenne op aan?

Han

#3 Bericht door Han » 18 nov 2024 21:59

Je kan van "wifi usb adapters" kopen met een losse staaf antenne. In plaats van de staaf antenne kan je met dun coax de adapter aansluiten op een andere antenne. Zie rood gemarkeerde adapters in de foto.
wifi antenne test2.jpg
wifi antenne test2.jpg (161.26 KiB) 12635 keer bekeken

Han

#4 Bericht door Han » 19 nov 2024 11:42

Wjdrijfhout
Contacteer:

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 19 nov 2024 15:12

Mooie test, Han, en zeer indrukwekkend resultaat. Uit nieuwsgierigheid de volgende vragen:
- Op welke afstand heb je getest en was dit met vrije-zicht verbinding?
- Hoe kritisch is de positionering van de antenne? Naar boven, links, recht, gedraaid, etc.

Ik heb thuis een aantal 'access points' hangen, maar kwaliteit van het WiFi signaal is altijd onvoorspelbaar. Er zijn natuurlijk altijd obstakels, bijv. een vloer met gewapend beton. Maar ik heb ook wel eens het idee dat de oriëntatie van het access point belangrijk is. Is dat zo, denk je?

Plaats reactie