NGC6910

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

NGC6910

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 08 aug 2024 14:24

NGC6910 zelf is een redelijk onbeduidend stercluster, maar het ligt in het prachtige gebied rondom de ster Sadr in het sterrenbeeld Zwaan. Veel emissie- en donkere nevels. Mooi target dus voor de smalband filters terwijl de maan voldoende roet in het eten gooide voor reguliere RGB opnamen.
Al met al ruim 30h aan data verzameld. Voor details, zie mijn website: https://www.astroworldcreations.com/ima ... ls/ngc6910
NGC6910.jpg
NGC6910.jpg (4.71 MiB) 3282 keer bekeken

Arie

Re: NGC6910

#2 Bericht door Arie » 08 aug 2024 19:18

Schitterende plaat WIllemjan.
Je Spanje-project is een schot in de roos geworden.
Hier kunnen wij alleen van dromen. Zeker met het weer van afgelopen jaar. . . . . .
Blijf ons maar blij maken met dit soort mooie afbeeldingen.

Ik snap nu ook waarom Sinterklaas elk jaar weer terug gaat naar Spanje. :D

Arie

gerard van den braak
Contacteer:

#3 Bericht door gerard van den braak » 09 aug 2024 08:59

Fantastische opname Willem Jan.
Wal leuk dat je Spaanse sterrenwacht goed werkt en dat je zomaar 30 uur data kan verzamelen.
Heb je enig idee waar de optimale belichtingstijd ligt? De ruis neemt met wortel 2 af. Het zou dan na b.v. 20 uur geen effect meer kunnen hebben.
NGC6910 maakt deel uit van de The Butterfly. Misschien wel mooi (je hebt immers tijd zat) die als geheel op te nemen al zal dat dan waarschijnlijk een mozaïek moeten worden.

Wjdrijfhout
Contacteer:

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 09 aug 2024 10:25

Dank jullie wel, Arie en Gerard. Inderdaad, erg tevreden met hoe het Spanje project zich tot nu toe heeft ontwikkeld. Die Sinterklaas is inderdaad zo gek nog niet... :D

Goeie vraag, Gerard. En om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Ook als de ruis met wortel twee afneemt, blijft 'ie natuurlijk afnemen. Alleen de extra waarde van een extra 10 uur belichting is waarschijnlijk maar erg beperkt. Er zijn twee redenen om toch redelijk wat exposure tijd op te nemen. De eerste is makkelijk: omdat het kan. De tweede is omdat lang niet alle frames dezelfde kwaliteit hebben. Verschillende nachten hebben verschillende weersomstandigheden, focus is niet altijd hetzelfde, altitude verschillen, etc. In de PI scripts wordt aan frames een weegfactor gegeven op basis van kwaliteit van de frame. Als je al die weegfactoren bij elkaar optelt is je totale 'echte' exposure minder dan de optelsom van de individuele frames.
Eerlijk gezegd denk ik dat deze plaat er met 20h belichting niet heel veel anders uit zou hebben gezien, dus uiteindelijk schiet je op deze manier denk ik meer dan nodig.

Ja, een mozaïek is iets wat ik nog niet eerder heb gedaan, zou inderdaad wel eens een leuk project zijn om te proberen.

Groeten, Willem Jan.

Plaats reactie