Messier 63

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Astrovirus

Messier 63

#1 Bericht door Astrovirus » 30 mei 2024 20:48

Hierbij een eerste softe bewerking van mijn opnames van Messier 63. Doel was eigenlijk om te proberen de zwakke tidal streams vast te leggen, maar of dit (mis)lukt is kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Reden hiervoor is dat of mijn flats niet correct zijn, iets dat ik nog ga proberen op te lossen door nieuwe flats te schieten. Als gevolg heb ik last van een hoop rommel in de achtergrond wat al vrij snel naar voren komt bij het stretchen, vandaar een vrij softe bewerking om toch nog iets toonbaars van deze best wel grote dataset te maken.

Mijn 2e optie waarom de achtergrond mogelijk niet goed gecorrigeerd word, zou kunnen zijn dat er tijdens de opnames periode fotografisch poollicht aanwezig is geweest, aangezien deze serie opnames gemaakt is in de dagen voor en na die ongelofelijke poollichtshow op de avond van 10 mei. Deze nacht is niet meegenomen in de stack, aangezien het in onze contreien toen het grootste deel van de avond/nacht zwaar bewolkt was.

Opname is gemaakt in de nachten van 8, 9, 11, 12, 13, 14 en 15 mei 2024 en bedraagt een totale belichting van 26 uur, 312x 5 min light, 50 darks, 25 flats, 25 darkflats.

Telescoop: Skywatcher QUATTRO150 @F/3.45
Camera: Altair Astro Hypercam 269C ProTec @0°C, 282 LCG, offset 150.
Filter: Optolong L-pro
Focuser: ZWO EAF
Montering: Skywatcher NEQ6
Guiding: QHY5 9x50 Finderguider
Software: N.I.N.A (EQmod/ASTAP/PHD2)
Pre- and Post-Processing: PixInsight (WBPP / starless [RC astro SxT] DBE / SPCC / RC astro BxT/NxT / GHS / SCNR / Dynamic Crop).
M63_26hrs_SPCC_DBE_BxT_NxT_GHS_SCNR_90.jpg
M63_26hrs_SPCC_DBE_BxT_NxT_GHS_SCNR_90.jpg (1.48 MiB) 4027 keer bekeken
En nog een uitsnede op volle resolutie die toch aardig wat detail laat zien in M63.
M63_26hrs_SPCC_DBE_BxT_NxT_GHS_SCNR_FRcrop.jpg
M63_26hrs_SPCC_DBE_BxT_NxT_GHS_SCNR_FRcrop.jpg (801.24 KiB) 4027 keer bekeken
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight

Wjdrijfhout
Contacteer:

Re: Messier 63

#2 Bericht door Wjdrijfhout » 02 jun 2024 17:24

Mooie opname! Ben benieuwd of de wat vlekkerige achtergrond verdwijnt met een verse set flats. Het zou ook best kunnen dat er een andere oorzaak is. Waren er de nodige gradiënten, die onderling nogal verschilden? Met zoveel nachten belichten zou dat misschien kunnen. Hoe kalibreer je de foto's? In PixInsight zou je de LocalNormalization aan kunnen zetten in het processing script. Dit kan vaak helpen als je de nodige variatie in je gradiënten hebt.
Andere hulpjes zouden misschien kunnen zijn: de verschillende opties die er zijn voor background neutralisation proberen (GraXpert, DBE, GradientCorrection) en vooral met de paramaters spelen om te kijken of het tot betere resultaten lijdt. Je zegt zelf al dat je soft gestretcht hebt, dus daar is misschien niet veel meer te halen, alhoewel GHS vaak nog wel wat speelruimte biedt om er iets meer contrast in te krijgen.
Uiteindelijk is een super-groffe methode altijd nog om in schaduwgebieden de verzadiging naar beneden te brengen.
Overigens vind ik de achtergrond zeker niet afleiden van een anders heel mooi geschoten M63.
Gr. Willem Jan

Astrovirus

#3 Bericht door Astrovirus » 02 jun 2024 19:14

Ik denk zelf dat in de flats niet de oorzaak ligt, Willem Jan. Ik zie namelijk meerdere astrofotografen die juist in deze heldere week problemen hebben met de achtergrond en ik denk dat er gezien de enorme Noorderlicht activiteit in die zelfde week wel een verband zou kunnen zijn hiermee. Ik ga binnenkort eens alle nacht los stacken, de files staan toch al klaar vanuit WBPP, dus hoef ze alleen maar even door de intergration tool te halen.

Ik gebruik inderdaad de localNormalization in WBPP en heb ook al meerdere background neutralisation opties geprobeerd, maar die hebben allemaal moeite en creëren ongeveer dezelfde artefacten in de achtergrond, of in ieder geval DBE en GraXpert.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam

Wjdrijfhout
Contacteer:

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 02 jun 2024 20:55

Dat zijn inderdaad al een flink aantal opties geëlimineerd. Ben benieuwd naar je verdere speurtocht met integratie per nacht. Zou toch wat wezen als noorderlicht zo'n effect kan hebben.

Gr. Willem Jan.

Astrovirus

#5 Bericht door Astrovirus » 02 jun 2024 21:13

Wjdrijfhout schreef: 02 jun 2024 20:55 Zou toch wat wezen als noorderlicht zo'n effect kan hebben.
Zeker, maar dit was natuurlijk ook wel een extreme zonnestorm. Ben er ook wel benieuwd naar wat er uit komt.
Groeten Tim.

Plaats reactie