Voorzomerparty met pietsje noorderlicht

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bob
Site Admin

Voorzomerparty met pietsje noorderlicht

#1 Bericht door Bob » 12 mei 2024 07:56

Gisterenavond waren we met z'n vijven bij Gasteren, met redelijk hoge verwachtingen mbt de komst van Noorderlicht.
Helaas liet de aurora-app ons al snel weten dat die kans zeer klein was, we hebben wat staan afwachten en sommigen wat gekeken met telescopen.
Ria had haar nieuwe 30cm Dobson mee en kon genieten van de eerste beelden van mooie objecten zoals (natuurlijk) M13. Dat komt natuurlijk heel fraai uit met een 30cm!
Gerard had een kabeltje vergeten zodat hij met zijn C8 niet echt uit te voeten kon op de EQ-montering.
Jan Willem was er met Marjolijn en had alleen een camera mee voor het evt. Noorderlicht.
Ik had zelf de 13cm AstroPhysics mee en heb daar wat mee gekeken.
Op gegeven moment zag ik echter boven de horizon richting Zuidlaren een lichte streep omhoog lopen en dacht eerst kort aan een beamer ofzo. Ik besefte snel dat het een natuurlijk verschijnsel was en dacht eerst aan Zodiakaal licht omdat het licht kleurloos was. Snel even de camera gepakt waarbij helaas de instelling flink mis was (had ik beter moeten voorbereiden... :roll: ) maar kon ondanks dat toch het licht vastleggen waarmee snel duidelijk werd dat het Noorderlicht was!
Het duurde maar kort en een tijdje daarna kon de camera nog een rood-paarse gloed vastleggen in die richting, een tijdje daarna was te zien dat de foto's weer gewoon een blauw-grijze hemel lieten zien.

Gedurende de avond was een mooie maansikkel met asgrauw schijnsel aanwezig, toch ook aardig :mrgreen:
-
240511_aurora_gasteren_2M7A2643.jpg
240511_aurora_gasteren_2M7A2643.jpg (525.65 KiB) 12128 keer bekeken
-
240511_maan_gasteren_2M7A2631.jpg
240511_maan_gasteren_2M7A2631.jpg (266.98 KiB) 12128 keer bekeken
Leuk toch weer om eens bij elkaar te zijn, hopelijk snel een volgende keer met nog wat meer donkere hemel! (Hoewel mooi Noorderlicht ook welkom zal zijn)
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Han

Re: Voorzomerparty met pietsje noorderlicht

#2 Bericht door Han » 12 mei 2024 08:05

Mooi dat het toch gelukt is. T!

Volgende Aurora verschijnselen worden op 13 mei verwacht.

Muddelflut
Contacteer:

#3 Bericht door Muddelflut » 12 mei 2024 09:05

Ik ben blij met je foto Bob. Het bewijst dat er (even) noorderlicht aanwezig was al was het met het blote oog eigenlijk nauwelijks te zien.
Voor mij was het verder natuurlijk ook belangrijk om mijn nieuwe dob zijn first light te geven en dat is goed gelukt.
Behalve een schitterende en beeldvullende M13 heb ik ook nog M57, M65 en M66 met NGC 3628 en het smalle maansikkeltje bekeken en ben zeer tevreden met de eerste beelden.
Het was gezellig en niet koud in Gasteren en het was leuk om weer eens met elkaar in het veld te staan.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Wjdrijfhout
Contacteer:

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 13 mei 2024 16:37

Da's een hele mooie foto geworden, Bob!

Plaats reactie