De 50cm Dobson is wat op de achtergrond geraakt door de aanschaf van de fantastische 40cm. En dat is niet terecht! De spiegel van de 50cm is van dezelfde topkwaliteit als die van de 40cm, daar zit het hem zeker niet in.
Verder is de 50cm een f/4 en de 40cm een f/4,5 dus veel 'hoger' komt hij niet en het zoekbeeldveld met 40mm oculair van de 50cm is niet zo heel veel kleiner.
Wel weegt de 50cm spiegel 25 kilo en met koffer er omheen 35 kilo. Maar dat kan ik nog makkelijk tillen en voor gebruik bij huis dus geen probleem en GEEN reden om steeds maar weer die 40cm te pakken.
Het wordt anders bij veldsessies maar dat is dan een ander verhaal. De 40cm is eigenlijk daarvoor bedoeld, veldsessies en vakanties in Frankrijk.
Het probleem zat hem eigenlijk meer in het dubieuze weer en het gemak van de sterrenwacht met de 13cm AstroPhysics. Meestal kwam het er op neer dat ik toch maar even snel het dak van de sterrenwacht open schoof en met de 13 cm ging kijken.
Gisterenavond dus maar eens anders en daadwerkelijk in de middag de 50cm buiten gezet. Even alle stofnesten eruit en de spiegel kon mooi een paar uurtjes afkoelen.
En het was een groot succes!
Zo'n 3,5 uur bezig geweest en veel gezien. Langer hoefde ook niet, vanavond kan het nog een keer! (En het wordt rond middernacht toch vrij fris...

Een mix bekeken, mooie bekende objecten, zowel dubbelsterren als 'andere deepsky', en wat nieuwe objecten uit mijn 'targetlists' opgezocht, zowel zeer zwakke sterrenstelsels als zwakke en moeilijke dubbelsterren. En daarbij nog twee kometen.
De twee echte toppers waren twee objecten die niet eens zo heel bekend zijn maar wel al in mijn favorietenlijst stonden, en ik had ze nog niet eerder met de 50cm gezien: NGC 2683 en NGC 2371. Met deze twee heb ik da avond afgesloten met een tevreden gevoel

En wat te denken van de Eskimonevel @ 330x, en M 37 @ 85, allemaal zeer zeer mooi natuurlijk!
Ik was ook even bij Castor in de buurt om wat zwakke stelsels op te zoeken en hem toch even met 165x in beeld genomen. Nou zeg, dat is wat je ziet als je 's avonds een auto met groot licht tegemoet komt

- De 50cm in actie
- En hij ligt nog klaar voor de komende nacht!