Het doel vd avond was een 4 tal Messiers en wat nieuwe dubbelsterren. Dat ging niet helemaal volgens plan M3 en M10 stonden beide te laag!

Wel waargenomen:
M15: een Globular Cluster in Pegasus, Die zelfs op 35x goed te zien was maar beter met 57x en 75x! Zelfs even op 150x geprobeerd maar dat was niet echt een succes, weinig contrast!. Maar goed al met al een leuke cluster waarbij de heldere kern goed opvalt. Een 2e bezoekje waard!!

M2: Wederom een glob. cluster in Aquarius. Met 57x en 75x mooi te zien. Alhoewel hij stond op 34graden en dat ging met 75x dus net. Maar toch een mooi cluster om naar te kijken.
ETA Per: dubbelster in Perseus, moest deze handmatig doen want staat niet in de lijst van SynScan

Albireo: Omdat ik het niet laten kan toch even snel naar Albireo gehopt, blijft erg mooi om te zien.
M27: De mooie Dumbbell Nebula in Vulpecula, Vrij snel gevonden maar echter alleen perifeer echt redelijk te zien, vraag me af wat de beste vergroting zou zijn. Iets van 100x? (suggesties zijn welkom!!

Epsilon Peg: Dubbelster in Pegasus, goed opletten want de sterren staan redelijk ver uit elkaar! iets van 140" of zo ( volgens Skymap ).Twee mooie blauw-wit/gele sterren. Fraai om te zien! Ga ik zeker nog eens naar kijken.
Daarna nog fluks even naar ETA Cas gehopt en van daar een "klein sprongetje" naar M31. Het werd tijd voor koffie en dan bed.
Toch weer wat nieuwe zaken gezien en werk voor Bob om de lijsten weer bij te werken

Een fijne waarneem avond.
Vanavond weer????
Heldere nachten !
Nils