Caldwell 56, de 'skull nebula'

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

Caldwell 56, de 'skull nebula'

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 13 jan 2025 17:55

Hierbij een opname van Caldwell 56, een kleine planetaire nevel in sterrenbeeld Walvis. Opgenomen als een HOO foto.
De omstandigheden waaronder de foto gemaakt werd waren niet ideaal (hij staat vrij laag aan de hemel, en er was af en aan steeds wat (sluier)bewolking), en op een of andere manier leidde dit ertoe dat in WBPP er nogal wat opnames uitvielen. Uiteindelijk heb ik met wat handwerk in totaal 15h aan opname kunnen samenvoegen tot dit plaatje. Voor verdere details omtrent opname/bewerking, zie zoals altijd mijn website: https://www.astroworldcreations.com/image-details/c56
De centrale witte dwerg heb ik van z'n begeleidende ster kunnen scheiden. De onlangs met de VLT ontdekte tweede begeleider zat er helaas niet in :) .
Bijlagen
C56 - Image.jpg
C56 - Image.jpg (311.82 KiB) 2077 keer bekeken

Astrovirus

Re: Caldwell 56, de 'skull nebula'

#2 Bericht door Astrovirus » 20 jan 2025 18:43

Zijn absoluut fraaie kleine planetaire neveltjes en zeer geschikt voor de Planewave. Knap dat je de witte dwerg en begeleider kon scheiden, ook fraai te zien dat er een lichte kleurcontrast tussen beiden zit op de full res.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Caldwell 56, de 'skull nebula'

#3 Bericht door gerard van den braak » 29 jan 2025 18:48

Leuke opname. Zoals gebruikelijk vergelijk ik de foto's die op het forum komen altijd met die van mij en als ik ze niet heb met m'n visuele waarnemingen. C56 had ik nog niet op de foto, hij staat nu op de todo.
Visueel klopt het aardig al waren de sterren in de nevel niet te zien.
Dank voor het delen, weer een target voor een heldere nacht.

Plaats reactie