Jaaroverzicht 2024
- gerard van den braak
- Contacteer:
Jaaroverzicht 2024
Het jaar is nog wel niet verstreken maar gezien de weersomstandigheden mogen we aannemen dat er geen waarnemingen meer bij komen.
In 2024 heb ik 37 waarnemingen verricht aan 35 objecten. Dat is weer minder van het jaar daarvoor. Je ziet dat er een dalende lijn is in het aantal waarnemingen per jaar. Dat is te verklaren door het feit dat ik de laatste jaren meer fotografeer dan visueel waarneem. Het visueel waarnemen deed ik voornamelijk in zuidelijke vakantielanden en daar kom ik niet meer. Bovendien nemen de foto's vaak meerdere nachten in beslag en het weer in Nederland werkte in 2024 niet erg mee.
Toch ben ik niet ontevreden. Er is gebruik gemaakt van de heldere momenten en ik heb heel wat nachtjes doorgehaald.
. . .
In 2024 heb ik 37 waarnemingen verricht aan 35 objecten. Dat is weer minder van het jaar daarvoor. Je ziet dat er een dalende lijn is in het aantal waarnemingen per jaar. Dat is te verklaren door het feit dat ik de laatste jaren meer fotografeer dan visueel waarneem. Het visueel waarnemen deed ik voornamelijk in zuidelijke vakantielanden en daar kom ik niet meer. Bovendien nemen de foto's vaak meerdere nachten in beslag en het weer in Nederland werkte in 2024 niet erg mee.
Toch ben ik niet ontevreden. Er is gebruik gemaakt van de heldere momenten en ik heb heel wat nachtjes doorgehaald.
. . .
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Re: Jaaroverzicht 2024
Dat is 40 jaar aan waarnemingen, Gerard! Dat verdient op zichzelf al een grote pluim 

Mijn waarnemingen beginnen in 1967...
Nog eventjes en dan is dat 60 jaar
Ik kom later nog even terug op de waarnemingen van dit jaar, maar in het overzicht is heel duidelijk en helaas een neerwaartse trend te zien de laatste paar jaar.
- -

Nog eventjes en dan is dat 60 jaar

Ik kom later nog even terug op de waarnemingen van dit jaar, maar in het overzicht is heel duidelijk en helaas een neerwaartse trend te zien de laatste paar jaar.

- -
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
1967 is een heel mooi start-jaar geweest
Tjonge, dat is dus 57 jaar. Ja, altijd baas boven baas.

Tjonge, dat is dus 57 jaar. Ja, altijd baas boven baas.
Nou vooruit, toch nog even het overzicht van dit 'treurige' jaar.
Gelukkig nog wel wat nieuwe objecten. Vooral natuurlijk wat nieuwe dubbelsterren, die zijn er nog wel te vinden.
Misschien goed om het type 'ster' even toe te lichten. 2x 'ster' waargenomen is natuurlijk niet letterlijk maar betreft specifieke sterren, anders dan alle sterren die je altijd wel ziet. In dit geval Betelgeuze die als rode superreus in beeld is genomen om aan publiek te tonen en een Koolstofster (uit de lijst CGCS - Cool Galactic Carbon Stars) die ik bekeken heb.
- -
Hopelijk gaan we met 2025 een jaar tegemoet waarin wat vaker waargenomen kan worden!
Gelukkig nog wel wat nieuwe objecten. Vooral natuurlijk wat nieuwe dubbelsterren, die zijn er nog wel te vinden.
Misschien goed om het type 'ster' even toe te lichten. 2x 'ster' waargenomen is natuurlijk niet letterlijk maar betreft specifieke sterren, anders dan alle sterren die je altijd wel ziet. In dit geval Betelgeuze die als rode superreus in beeld is genomen om aan publiek te tonen en een Koolstofster (uit de lijst CGCS - Cool Galactic Carbon Stars) die ik bekeken heb.
- -
Hopelijk gaan we met 2025 een jaar tegemoet waarin wat vaker waargenomen kan worden!
www.bobhogeveen.nl
- gerard van den braak
- Contacteer:
Waarnemingen van voor 1984 zijn niet geregistreerd.Wjdrijfhout schreef: ↑24 dec 2024 22:52 Dat is 40 jaar aan waarnemingen, Gerard! Dat verdient op zichzelf al een grote pluim![]()
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Dat wordt dan nog een grotere pluim!gerard van den braak schreef: ↑30 dec 2024 11:44Waarnemingen van voor 1984 zijn niet geregistreerd.Wjdrijfhout schreef: ↑24 dec 2024 22:52 Dat is 40 jaar aan waarnemingen, Gerard! Dat verdient op zichzelf al een grote pluim![]()

- Wjdrijfhout
- Contacteer:
In navolging op de andere publicaties hier, heb ik mijn database ook eens aan het rekenen gezet. Het blijkt dat de move naar Spanje voor mij de hoeveelheid verzamelde data bijna 10x verdubbeld heeft. Dan meet ik naar het aantal uren belichting. In grafiek-vorm ziet dat er als volgt uit :
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Maar natuurlijk nog belangrijker zijn de plaatjes. Dat zijn er dit jaar 39 geworden.
Op mijn website heb ik de 'samenvatting' over 2024 in een korte blog-post gepubliceerd. Voor geïnteresseerden: https://www.astroworldcreations.com/blo ... mmary-2024
Hoe dan ook, dit zijn de plaatjes die dit jaar geschoten zijn:
Op mijn website heb ik de 'samenvatting' over 2024 in een korte blog-post gepubliceerd. Voor geïnteresseerden: https://www.astroworldcreations.com/blo ... mmary-2024
Hoe dan ook, dit zijn de plaatjes die dit jaar geschoten zijn:
Nee hoor, geen registratie = niet geldig!Wjdrijfhout schreef: ↑31 dec 2024 14:43Dat wordt dan nog een grotere pluim!gerard van den braak schreef: ↑30 dec 2024 11:44Waarnemingen van voor 1984 zijn niet geregistreerd.Wjdrijfhout schreef: ↑24 dec 2024 22:52 Dat is 40 jaar aan waarnemingen, Gerard! Dat verdient op zichzelf al een grote pluim![]()
![]()

www.bobhogeveen.nl