C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)
-
C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)
Midden oktober 2024 wordt deze komeet weer zichtbaar, vlak voor zonsondergang.
Ik heb er 11 mei een filmpje van gemaakt. Toen bevond deze komeet zich nog tussen Jupiter en Mars met magnitude +14. De optimisten verwachten de komeet van de eeuw (alweer.....). De pessimisten rekenen er op dat deze komeet z'n dichtste nadering tot de zon (0.4 AU) niet zal overleven.
Ik zie nu dat ik geen filmpje kan uploaden, dan maar een snapshot.
Wordt vervolgd
Ik heb er 11 mei een filmpje van gemaakt. Toen bevond deze komeet zich nog tussen Jupiter en Mars met magnitude +14. De optimisten verwachten de komeet van de eeuw (alweer.....). De pessimisten rekenen er op dat deze komeet z'n dichtste nadering tot de zon (0.4 AU) niet zal overleven.
Ik zie nu dat ik geen filmpje kan uploaden, dan maar een snapshot.
Wordt vervolgd
- Bijlagen
-
- C2023A3.png (603.25 KiB) 4248 keer bekeken
Re: C/2023/A3 (Tsuchinshan-ATLAS)
Gaan we in de gaten houden!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Re: C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)
Zeker, klinkt interessant.
- Muddelflut
- Contacteer:
Absoluut
Ria
Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
Lunt 80mm op GsAZ
Het wordt nu kritisch... Eind van de week en de dagen daarna moeten we goed de bewolking in de gaten houden!
Mocht het na zonsondergang helder zijn dan is het zaak te gaan kijken op een plek met vrije westelijke horizon!
De eerste dagen staat de komeet nog dicht bij de Zon, maar is dan wel op z'n helderst.
We kunnen de komeet nog langere tijd daarna zien, maar veel zwakker en kans is dat het vrij snel een 'telescoop-object' gaat worden.
De weersverwachting is niet erg gunstig voor de periode rond het weekeinde. Hopelijk blijft hij wat langere tijd nog een beetje helder, er komt vast wel een gelegenheid de komende maand om hem eens in de kijker te gaan nemen (bij Gasteren !
Mocht het na zonsondergang helder zijn dan is het zaak te gaan kijken op een plek met vrije westelijke horizon!
De eerste dagen staat de komeet nog dicht bij de Zon, maar is dan wel op z'n helderst.
We kunnen de komeet nog langere tijd daarna zien, maar veel zwakker en kans is dat het vrij snel een 'telescoop-object' gaat worden.
De weersverwachting is niet erg gunstig voor de periode rond het weekeinde. Hopelijk blijft hij wat langere tijd nog een beetje helder, er komt vast wel een gelegenheid de komende maand om hem eens in de kijker te gaan nemen (bij Gasteren !
www.bobhogeveen.nl
De eerste waarneming voor deze periode waarbij de komeet weer achter de Zon vandaan komt is een feit! Bericht daarover is al via de appgroep verspreid, maar hierbij bewijsmateriaal!
Gerard en ik waren bij zonsondergang bij Gasteren en ik had gelukkig de 13cm AstroPhysics meegenomen, daarmee is hij waargenomen. Hij was te zwak voor de verrekijker.
De camera @ 240mm wist hem ook vast te leggen. Sluierbewolking in de lage regionen waar hij zat toen het donker genoeg was (rond 19.30) zat wat in de weg. Op de foto kun je een klein beetje staart zien dat net tussen wolkenslierten heen komt schemeren.
Let op, die donkere komeet linksboven is iets anders...
Nu zeker nog geen blote oog object en als ik het zo bekijk zou dat niet echt gaan lukken...
-
Gerard en ik waren bij zonsondergang bij Gasteren en ik had gelukkig de 13cm AstroPhysics meegenomen, daarmee is hij waargenomen. Hij was te zwak voor de verrekijker.
De camera @ 240mm wist hem ook vast te leggen. Sluierbewolking in de lage regionen waar hij zat toen het donker genoeg was (rond 19.30) zat wat in de weg. Op de foto kun je een klein beetje staart zien dat net tussen wolkenslierten heen komt schemeren.
Let op, die donkere komeet linksboven is iets anders...
Nu zeker nog geen blote oog object en als ik het zo bekijk zou dat niet echt gaan lukken...
-
www.bobhogeveen.nl
- Muddelflut
- Contacteer:
Ah, maar hij staat erop! Bewijs is geleverd.
Nu hopen op wat heldere avonden volgende week.
Ria
Nu hopen op wat heldere avonden volgende week.
Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
Lunt 80mm op GsAZ
Lunt 80mm op GsAZ
Vanavond nog staan kijken in die richting.
Nu snap ik ook waarom ik hem niet kon vinden.
Maar jij hebt hem!
Nu snap ik ook waarom ik hem niet kon vinden.
Maar jij hebt hem!
Hebben we hem toch met elkaar gezien. Ik heb een half uur staan turen, maar inderdaad niets gezien. Nu maar wachten op de komende dagen/nachten..
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Mooie waarneming, Bob! Dank voor het delen van de foto. Ben benieuwd hoe het zich de komende dagen gaat ontwikkelen.