M51 met een rode vlek.

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
duuker21
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mar 2023 20:02

M51 met een rode vlek.

#1 Bericht door duuker21 » 28 apr 2024 19:23

Naar aanleiding van de reactie van Willem Jan op mijn foto van Leo’s triplet, heb ik geprobeerd om zijn tips te gaan uitvoeren, voor zover dat kon (en voor zover ik ze heb begrepen). De grootste verandering die ik heb doorgevoerd is de belichtingstijd. Ik maakte foto’s van 30 sec, maar de bijgevoegde foto bestaat uit foto’s van 180 sec. Ik weet niet precies meer hoeveel ik ervan heb gemaakt (ik ben de data helaas kwijt geraakt, op één of andere manier), maar ik denk tussen 60 en 80 opnames. Daarnaast heb ik flats, darkflats en flats gemaakt en die meegenomen in de stack. Kennelijk had ik in Pixinsight een goede dag, want de foto is er, naar mijn mening, wel aardig uit gekomen.
De oorzaak van de rode vlek is mij niet helemaal duidelijk. Gradient correction doet er niets mee en het lijkt erop dat het rood voor het sterrenstelsel ligt. De ochtend voor de sessie kreeg ik een mail dat er onverwacht kans was op Noorderlicht, dus ik vraag me af of dit daar aan te linken is.
Laat maar weten wat je van het resultaat. Let wel, dit is een nogal sterke crop, dus de resolutie is niet zo heel hoog. Maar ik ben zelf niet geheel ontevreden over het resultaat.
Bijlagen
M51 PI 1920x1080.jpeg
M51 PI 1920x1080.jpeg (1.37 MiB) 315 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 581
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: M51 met een rode vlek.

#2 Bericht door Wjdrijfhout » 28 apr 2024 20:35

Wel, dat ziet er geweldig uit, Marcel! Uitstekend gedaan.
Vwb de rode vlek zou ik ook niet precies weten wat het is, maar zou zeker verwachten dat die er met een gradientcorrectie uit moet kunnen komen. Welke tool heb je gebruikt? Ik zou het zeker eens met GraXpert (https://www.graxpert.com) proberen.

duuker21
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mar 2023 20:02

Re: M51 met een rode vlek.

#3 Bericht door duuker21 » 29 apr 2024 12:41

Dankjewel voor de reactie, Willem Jan. Ik heb de ervaring dat GraXpert meer verbruikt dan me lief is. Die creëert zoveel rare vlekken en alles wordt zwaar overbelicht. Ik heb de nieuwe Gradient corrector van PI gebruikt. Daar kan ik momenteel meer mee dan met GraXpert.

Arie
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: M51 met een rode vlek.

#4 Bericht door Arie » 29 apr 2024 16:37

Best een geslaagde opname.
Als ik even mag meefietsen op deze opname:
Op de clubavond kreeg ik van Janwillem ( nee, niet Willemjan) de opmerking dat er in mijn M51 geen rood zat.
Dat was mij ook opgevallen.
Nu zie ik in jouw M51 ook geen rood tevoorschijnkomen, hoewel je camera weldegelijk rood-gevoelig is.
Zo’n rode vlek is vaak toch een lichtschijnsel van opzij, dat zijn weg in je telescoop weet te vinden.
Wel merkwaardig dat GG die er niet uit weet te halen.
Jij en Graxpert is gebleken niet altijd een gelukkige combinatie te zijn
:D

duuker21
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mar 2023 20:02

Re: M51 met een rode vlek.

#5 Bericht door duuker21 » 29 apr 2024 17:05

Klopt, Arie. Dat GraXpert is echt niet aan mij besteed. GC beschermt deze rode vlek alsof het deel uitmaakt van een nevel. Ik heb al veel combinaties geprobeerd, maar krijg het nog niet echt voor elkaar. Maar ik blijf het proberen.
Dat rood waar Jan Willem het over had, is dat geen Ha?

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 581
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: M51 met een rode vlek.

#6 Bericht door Wjdrijfhout » 29 apr 2024 20:57

Jammer te horen dat Graxpert voor deze afbeelding niet goed werkt. Als je de verschillende reviews bekijkt van de verschillende tools kom je toch best wel vaak tegen dat het succes van de tool ook nogal afhangt van de afbeelding.
Wat je misschien nog zou kunnen proberen is de oude-vertrouwde DynamicBackgroundExtraction. En dan veel punten plaatsen op en rond de rode vlek.
Een andere mogelijkheid zou misschien nog zijn BackgroundNeutralization toepassen en als achtergrond referentie een stuk van het rode gebied kiezen. Het rood zou dan neutraal moeten worden. Waarschijnlijk wordt de rest dan wat teal/groenig. Maar dan zou je daar misschien nog een keer DBE, Graxpert of GradientCorrection op kunnen proberen.
Zoals je ziet, eigenlijk geen idee waarom het rood erin blijft. Dus daarom maar wat trial and error… :)

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 755
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: M51 met een rode vlek.

#7 Bericht door gerard van den braak » 30 apr 2024 11:09

Dit is ook een mogelijkheid
1 starXterminator
2 masker maken voor m51
3 achtergrond donker maken m51 blijft ongemoeid
4 met pixmath sterren en m51 weer samenvoegen.

Plaats reactie