Hosting in Spanje

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Hosting in Spanje

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 14 jan 2024 17:41

Het was afgelopen week eindelijk weer eens mooi helder weer. En helaas was ik ook deze keer niet thuis om er gebruik van te maken.

Een mooi voorbeeld waarom ik een paar maanden geleden besloten heb één van mijn telescopen naar Spanje te brengen, naar een remote hosting site. Niet alleen zijn daar (veel) meer heldere nachten, maar in een geautomatiseerde omgeving kan ik er ook gebruik van maken als ik niet in Groningen ben. Al met al kan ik zo hopelijk veel meer gebruik maken van de apparatuur.

Bij IC Astronomy in Oria, Spanje, is een pier gereserveerd, en de afgelopen maanden ben ik bezig geweest om de setup te automatiseren. Voor geïnteresseerden houd ik op mijn website een blog bij met waar ik mee bezig ben. Tot nu toe zijn twee blogs gepubliceerd:
Deel 1: Site selectie, doel en enkele initiele keuzes: https://www.astroworldcreations.com/blo ... ite-part-1
Deel 2: Het design van alle automatiseringsonderdelen en controle van de opstelling. https://www.astroworldcreations.com/blo ... nd-control

Altijd open voor goede raad en ideeën.

Gr. Willem Jan.

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 223
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Hosting in Spanje

#2 Bericht door Astrovirus » 14 jan 2024 17:57

Mooi project Willem Jan,

Daar ga je veel plezier aan beleven. Mijn experimenten met het verder automatiseren van mijn sterrenwacht hebben ook als mede-doel om hier ervaring mee op te doen, zodat ik mogelijk in de toekomst een mini-sterrenwachtje bij mijn nicht in de tuin kan plaatsen op een wel heel mooiste plekje, namelijk Tasmanië.

Arie
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Hosting in Spanje

#3 Bericht door Arie » 14 jan 2024 19:29

Dat ziet er geweldig uit Willem Jan.
De beste spullen, allemaal bij elkaar.
Daar heb je vast goed en lang over nagedacht.
Hier gaan hele mooie opnames vandaan komen.
Succes met deze onderneming.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Hosting in Spanje

#4 Bericht door gerard van den braak » 21 jan 2024 11:47

Willem Jan,
Met veel plezier heb ik je blog gelezen. Je bent niet over een nacht ijs gegaan. Een mooi project met veel uitdagingen. Wat ik miste was de wijze waarop je Fats gaat maken.
Het zou, ter lering en vermaak, leuk zijn om een op dezelfde nacht hetzelfde object met beide telescopen te fotograferen. Even lang belichten ec. Ben benieuwd naar het verschil.
Een prachtig project waarvan we graag op de hoogte blijven en genieten van de foto’s. Gefeliciteerd.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Hosting in Spanje

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 22 jan 2024 21:10

Dank je wel Gerard.
Voor flats zijn er momenteel twee opties. Ik neem een flat panel mee, en de host is optimistisch dat die juist geïnstalleerd kan worden. We zullen zien of dat zo is. Alternatief zijn sky-flats tijdens zons-ondergang of -opkomst. Heb wat rond gevraagd en er blijken toch heel veel mensen te zijn die in dit soort hosted sites sky flats gebruiken. Voyager heeft er een aparte routine voor die dit redelijk makkelijk moet maken. O.a. kun je dithering kiezen voor flats, zodat eventuele sterren bij integratie wegvallen. We zullen zien wat het wordt.
Zeker het plan om ook het vervolg van dit avontuur te delen. En ja, heel erg nieuwsgierig naar de uiteindelijke foto’s.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Hosting in Spanje

#6 Bericht door Wjdrijfhout » 06 mar 2024 21:53

Zojuist heb ik Deel 3 online gezet van dit avontuur. Het beschrijft de bouw van de control-kast, enkele eerste indrukken van de nieuwe camera die het systeem gaat vergezellen, en de test 'onder de sterren'.

Je kunt het hier vinden: https://www.astroworldcreations.com/blo ... ite-part-3

Langzaam komt het moment van de waarheid dichterbij. Dit weekend pak ik alles in de auto en rijd ik naar Spanje om het daar komende week te gaan installeren. Fingers crossed ;)

Arie
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Hosting in Spanje

#7 Bericht door Arie » 07 mar 2024 10:52

FWIW
Zo heb ik het bij mij aangesloten.
Het sluiten van de koepel is voor mij belangrijk.
Parkeren van dat ding vraagt teveel stroom en is niet belangrijk.
Dat geldt voor jou natuurlijk niet.
De Dragonfly ziet een 220V onderbreking via een 5V voedinkje.
Duurt die minder dan een minuut, doet ie niks.
Duurt het langer dan gaat een scripje aan het werk.
Dat sluit de shutter van de dome, parkeert de mount en schakelt hem daarna uit.
Even later zal de UPS de dome computer netjes uitzetten.
Als het goed functioneert (en dat doet het) vind ik 's ochtens alles geparkeerd en uitgeschakeld.
Opnieuw opstarten is dan weer een ander klusje . . . . .
Dome29 Schematic.jpg
Dome29 Schematic.jpg (68.99 KiB) 1225 keer bekeken
De Dragonfly zit op een plankje met 8 stopcontacten.
De domecomputer is met NC aangesloten. Zodat wanneer de 12V van de Dragonfly wegvalt, de domecomputer zijn stroom behoudt.

Arie
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Hosting in Spanje

#8 Bericht door Arie » 07 mar 2024 16:25

Ja, en die camerakeuze van je.
Ik had(heb) nog een mooie Atik16200M met aangeschroefd filterwiel voor je.
De KAF16200 ccd heeft een goede reputatie. Atik heeft hem met argon afgevuld.
Dus geen droogtabletten enzo.
Zelf heb ik nog (nog steeds) een tijdje zitten kwijlen over een Moravian C1X26000 met filterwiel.
Maar dan de consumerversie. De pro-versie kan ik niet justificeren met 2 opnames per kwartaal . . .
Echter, Moravian kan niet aan consumer-grade chips komen voor deze camera.
De wereld zit er vol mee. Alle populaire merken hebben een IMX571 camera in hun assortiment. Dat zijn vast geen Pro-versies.
Maar Moravian krijgt ze niet geleverd. Nu heb ik natuurlijk een IMX571 camera, maar Sacha (from Switserland) heeft op Youtube een leuk verhaal over deze camera. Feit is natuurlijk dat ik aan mijn tweede exemplaar bezig ben, nadat de eerste op zijn circuitboard defect ging.
Overigens netjes onder garantie vervangen. Dat wel.
Maar Moravian, dat is wel een klasse apart.
Afijn, ik kwijl nog even verder.
Wat een mooie spullen heb je bij elkaar gebracht Willemjan.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Hosting in Spanje

#9 Bericht door Wjdrijfhout » 06 apr 2024 21:34

Wel, een paar weken geleden was het dan zover, met de auto naar Spanje, om het allemaal te installeren. Ik had daar twee dagen voor uitgetrokken, met evt. een uitloop. Het is uiteindelijk allemaal redelijk gelopen zoals gepland, en het systeem is inmiddels operationeel. Nog wel de nodige dingen uit te zoeken en te optimaliseren voordat het volledig automatisch loopt, maar tot nu toe gaat het allemaal redelijk naar wens.
Zojuist heb ik een blog gepubliceerd met details over de installatie. Voor de liefhebbers: https://www.astroworldcreations.com/blo ... ite-part-4
De eerste foto is inmiddels een feit. Die heb ik maar onder Messier objecten geplaatst.
20240313-0088.jpg
20240313-0088.jpg (691.14 KiB) 616 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Hosting in Spanje

#10 Bericht door gerard van den braak » 06 apr 2024 23:51

Fijn dat alles naar wens en vlg de planning is gelopen. Ik leefde in de veronderstelling dat de de FSQ zou gaan gebruiken maar je hebt een andere telescoop in gebruik. Het ziet er allemaal strak en solide uit. Mooi materiaal. Succes.

Plaats reactie