IC 5146; De Cocoon Nebula

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 223
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

IC 5146; De Cocoon Nebula

#1 Bericht door Astrovirus » 26 sep 2023 21:04

IC 5146; De Cocoon, gelegen in het sterrenbeeld Zwaan (Cygnus), omringd door moleculaire wolken.

Data is verzameld van 24 t/m 26 september.

In totaal zijn 105 frames van 5 minuten gebruikt, voor een totale integratietijd van 8 uur en 45 min.

Optiek: Skywatcher QUATTRO 150P/0.85x Aplanische Coma Corrector (F/3,45).

Filters: Optolong L-pro.

Camera: Altair Astro 269C PROTEC HYPERCAM, gekoeld op -10°C, GAIN 282 (HCG), offset 150.

Montering: Skywatcher NEQ6.

Guiding: 9x50 Finderguider/QHY5.

Focusing: ZWO EAF

Aansturing: N.I.N.A. (montering (EQmod)/camera/guiding (PHD2)/autofocus/platesolving (ASTAP)/meridiaan flip).

Kalibratie met 36 darks / 25 flats / 25 darkflats.

Processing: PixInsight (Starless [RC Astro SxT] DBE / SPCC / RC Astro BxT / RC Astro NxT / GHS (starless en op sterren) / SCNR).
#18IC5146_8hrs50_slDBE_SPCC_BxT_NxT_slGHS_GHSstars_NxT_SCNR_80.jpg
#18IC5146_8hrs50_slDBE_SPCC_BxT_NxT_slGHS_GHSstars_NxT_SCNR_80.jpg (3.7 MiB) 873 keer bekeken

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: IC 5146; De Cocoon Nebula

#2 Bericht door gerard van den braak » 27 sep 2023 10:37

Een fascinerende opname Tim. Het vraagt wel heel veel integratietijd. Hoe die je dat, de wekker zetten?
Ik zie in je workflow dat als laatste SCNR is gebruikt. Heb je dat op de nevel of op de weer gecombineerde toegepast?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 223
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: IC 5146; De Cocoon Nebula

#3 Bericht door Astrovirus » 27 sep 2023 11:33

gerard van den braak schreef: 27 sep 2023 10:37 Een fascinerende opname Tim. Het vraagt wel heel veel integratietijd. Hoe die je dat, de wekker zetten?
Voor mijn doen valt de totale integratietijd hier nog wel mee denk ik :P . Ik gebruik sinds en paar maanden N.I.N.A. (https://nighttime-imaging.eu/) voor de aansturing van al mijn apparatuur. Dit pakket is zeer compleet en bevat naast de aansturingsmodules, ook een planning, framing, sequence en flatmodule om maar een aantal zaken te noemen. Er zijn ook nog tal van plugins beschikbaar om nog meer functionaliteit toe te voegen. Via de planning en framing modules kan je een sequence samenstellen (hiervoor zijn bijv. via Patriot Astro (https://patriotastro.com/) ook vrijwel kant-en-klare templates te downloaden). Deze sequence regelt vervolgens alles automatisch, waardoor je er nauwelijks omkijken naar hebt. Mijn huidige sequence template doet het volgende nadat ik de sequence start:

1. Unpark en starten koelen camera (10 min voor inval astronomische schemering, koelt in 10 min naar -10°)
2. Slew telesccop naar Oost en 70° Hoogte en stel scherp via de EAF focuser. Na scherpstellen, de afbeelding platesolven zodat montering weet waarna die kijkt.
3. Slew naar target 1. Plate-solve op ingegeven framingnauwkeurigheid, opnieuw scherpstellen (dit is eigenlijk overbodig).
4. start guider
5. start belichtingen totdat object onder de horizon verdwijnt (dit kan ook op basis van een persoonlijk horizon profiel van je eigen locatie), of op tijds basis, of dat de astronomische schemering eindigt. Tijdens deze serie wordt er automatisch geditherd.
6. Bij meerdere opbjecten in een sequence start na voltooien van het eerste object weer vanaf stap 3.

Meridaan flip tijdens deze serie belichtingen verloopt volledig automatisch, inclusief het weer op de ingegeven framingnauwkeurigheid centreren. Daarnaast heb ik nog 2 zaken ingegeven:
1. Als er door bijvoorbeeld wolken een grote drift optreed, dan wordt dit gedetecteerd en automatisch een re-center uitgevoerd.
2. Als de HFR met meer dan 10% veranderd, dan wordt automatisch weer scherpgesteld.
gerard van den braak schreef: 27 sep 2023 10:37 Ik zie in je workflow dat als laatste SCNR is gebruikt. Heb je dat op de nevel of op de weer gecombineerde toegepast?
Ik heb in dit geval aan het eind, nadat de nevel en sterren weer samengevoegd zijn nog een SCNR toegepast om zeker te zijn dat er geen groen kleurzweem in de afbeelding zou zitten die ik als volslagen kleurenblinde niet zou opmerken.

Plaats reactie