Mini beertje nabij Gamma Del

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Mini beertje nabij Gamma Del

#1 Bericht door Bob » 26 sep 2023 17:32

Gamma Del kennen we natuurlijk allemaal als prachtige dubbelster, twee heldere sterren met een mooie, niet al te grote onderlinge afstand. Vooral A van dit paar is prachtig geel van kleur.
Vlakbij Gamma is een groepje sterren die een aardig figuurtje vormen en iemand heeft bedacht om dit groepje een naam te geven en het is daardoor gepromoveerd tot asterisme.
Nu vind ik asterismes niet echt interessant, maar zo'n figuurtje van sterren vlakbij een prachtige dubbelster is toch wel weer leuk.
Het betreffende groepje heeft de naam Poskus 1 gekregen (bedacht door meneer of mevrouw Poskus...?). Het heeft wat weg van het figuur van de Kleine Beer.
Voor de aardigheid even op tekening gezet :mrgreen:
-
Gamma_Del_Poskus1_AP13_155x.png
Gamma_Del_Poskus1_AP13_155x.png (42.13 KiB) 1774 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mini beertje nabij Gamma Del

#2 Bericht door Muddelflut » 27 sep 2023 07:10

Ja, erg leuk Bob T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Mini beertje nabij Gamma Del

#3 Bericht door gerard van den braak » 27 sep 2023 11:13

Ha, dit is een bekende. Doe namen van de dubbelsterren kan ik niet onthouden maar Pokus 1 wél. Ik moest ff kijken in m'n dB en jawel hoor, in 2018 (zuid Frankrijk). Dit was mijn wrn verslag:
Waarneming 30 september 2018:
-42x, 84x en 168x: Het beeldveld staat vol met sterren van allerlei helderheden. Er zijn er ook erg veel die zeer zwak zijn maar als speldenprikjes te zien zijn. Het asterism Poskus 1 kan ik NIET vinden. Er is geen opvallende groep sterren die mij opvalt.
Waarneming 3 oktober 2018:
-84x: Dit is inmiddels de derde poging om Poskus 1 waar te nemen. Vanavond pak ik het anders aan. Ik zet STF 2727 in het centrum van mijn beeldveld en kijk waar STF 2725 staat. Als ik deze twee dubbelsterren zie moet ik Pokus 1 kunnen vinden. En dat is nu eindelijk gelukt. Eerst nog even een probleempje omdat mijn zoekplaatje niet in spiegelbeeld stond. Toen dat was opgelost zag ik het asterism staan. Nu verwacht ik van een asterism dat het een opvallende configuratie is bestaande uit redelijk helder sterren. Maar bij Poskus 1 is beide niet waar. Het is allemaal super zwak. Sterren van 11e en 12 grootte. Pokus 1 lijkt op een vliegenmepper. Vier sterren vormen het matje en het handvat bestaat uit drie sterren in een lichte boog. De schets laat niet de vele zwakke sterren zien die Poskus 1 zo moeilijk identificeerbaar maken.
M'n schets is niet zo mooi als die van Bob, maar die is dan ook onze voorbeeld als het om schetsen en waarnemen gaat.
.
poskus-1_2018-10-03.jpg
poskus-1_2018-10-03.jpg (64.35 KiB) 1761 keer bekeken
Asterisms vind ik, in tegenstelling tot Bob, wel leuk om te zoeken. Er is zelfs een gratis te downloaden boekje. Je moet het waarnemen wel goed voorbereiden want er staat niet bij of je een telescoop, verrekijker of niets nodig hebt om het te kunnen zien.
.
Asterisns door Demlza Ramakers.JPEG
Asterisns door Demlza Ramakers.JPEG (2.38 MiB) 1761 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Mini beertje nabij Gamma Del

#4 Bericht door Bob » 27 sep 2023 16:40

@Gerard: Ik had je schets idd al gezien op Deepskylog :D

Er is trouwens wel een wat meer 'formele' lijst voor het waarnemen van asterismes, nl. het Astronomical League Asterisms Observing Program.
Hierin staan 108 algemeen erkende asterismes. Dat is een leuke leidraad bij het waarnemen ervan.
De lijst van Demelza staat ook in Deepskylog en bevat 60 asterismes en zal grotendeels een uittreksel zijn van de AL lijst.

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook vaker asterismes bekijk en dat is vooral omdat het zoeken naar zwakke sterrenstelsels e.d. niet meer de moeite is in onze toenemende lichtvervuiling...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie