Eindelijk weer een (klein) waarneemverslagje

Over waarnemen en waarnemingen binnen het Zonnestelsel
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Eindelijk weer een (klein) waarneemverslagje

#1 Bericht door Muddelflut » 15 sep 2023 09:46

Gisteren aangekomen op Terschelling. Na het avondeten lekker buiten zitten.
Binnenverlichting uit en in de wijde omtrek geen lantaarnpaal of verlichting van huisjes te zien.
Wel een hoge sluierbewolking en ook verder wel wat lichte bewolking.
Maar Saturnus piept er door en dus toch even de 15x70 bino erbij gepakt.
Die is toch erg lastig stil te houden uit de losse hand en Saturnus krijg ik dus niet echt lekker te zien.
Richting zenit is het wat meer helder en dus even de Melkweg een beetje door struinen.
Het eerste object wat direct in mijn beeld komt is het asterisme Cr 399, de Kleerhanger.
Wat mooi en wat groot. Bijna beeldvullend in de 15x70. M31 natuurlijk even meegenomen want juist in de verrekijker vind ik hem prachtig en bij deepsky objecten zoals de Kleerhanger en M31 maakt een beetje wiebelen niet zoveel uit.
En dan kan ik mijzelf niet meer inhouden, bouw mijn 13cm Skywatcher op en hup weer naar buiten.
Direct op Saturnus en ik moet zeggen ondanks de bewolking en sluiers was de seeing wel goed.
Heel mooi het bolletje met de ringen en Titan erbij, heerlijk! (50x).
Hé daar herken ik Hercules, oh dan moet ik M13 ook even bekijken. Een mooie grote pluizige bol bij 50x. Niet echt op te lossen maar dat hoeft ook niet. Ik ga nu gewoon even voor snel wat dingen bekijken en dan er heerlijk over mijmeren.
Tegen tien uur komt Jupiter op. Toch even kijken al staat hij nog zo laag. Met heel veel moeite kan ik twee manen ontwaren maar geen wolkenbanden. Hij staat gewoon nog veel te laag, maar maakt niet uit. Dan gaan we zo langzamerhand naar bed.
Om 4 uur ’s nachts wordt ik wakker en kan de slaap niet weer vatten. Ik kan er beter maar even uitgaan.
Al door het raam kijkend kan ik mijn ogen haast niet geloven. Wat staat daar pontificaal midden in het beeld? Het sterrenbeeld Orion. Wauw, prachtig. Dus maar even naar buiten en genieten, het blijft toch wel het mooiste sterrenbeeld vind ik. En dan zie ik in het oosten ook nog Venus opkomen. Wat een felle planeet is dat. Jupiter staat namelijk heel hoog maar ik kan duidelijk zien dat Venus helderder is. Dan ga ik weer naar bed en slaap heerlijk.
Hopelijk is dit nog maar het begin maar dit heb ik tenminste al te pakken en het is een genot na best wel een lange tijd geen waarnemingen meer te hebben gedaan.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Eindelijk weer een (klein) waarneemverslagje

#2 Bericht door Bob » 15 sep 2023 10:08

Geweldig Ria! Heel goed weer van je te horen en dat je weer zo kan genieten van de sterrenhemel!
Hopelijk nog meer heldere nachten op T. en anders weer eens een keertje bij Gasteren!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Eindelijk weer een (klein) waarneemverslagje

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 15 sep 2023 11:13

Leuk verslag, Ria. Klinkt als een zeer geslaagde waarnemingsnacht.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Eindelijk weer een (klein) waarneemverslagje

#4 Bericht door gerard van den braak » 15 sep 2023 17:40

Fijn verslag en goed te lezen dat je weer aan het waarnemen bent.

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 417
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Eindelijk weer een (klein) waarneemverslagje

#5 Bericht door Alnilam » 19 sep 2023 20:38

Dat was smullen Ria :D
Mooi dat je weer bezig bent, Mooie tijden met de planeten en Orion komen er weer aan.
Hoop dat je veel mag zien daar op het mooie Terschelling.
Hartelijke groet
Nils :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie