Augustus 2023 - Perseïden

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Augustus 2023 - Perseïden

#1 Bericht door Bob » 02 aug 2023 13:57

Deze augustus gaan we kijken of we eens wat van de meteorenzwerm Perseïden kunnen waarnemen!
Het is deze keer vooral de bedoeling om te proberen dat weer eens gezamenlijk te doen op een mooie zomeravond/nacht bij Gasteren.
Maar ook zelf ergens een Perseïde zien is natuurlijk geldig als waarneming, vooral omdat de Perseïden behoorlijk verspreid over de tijd kunnen verschijnen.

Het maximum van de zwerm valt dit jaar op 13 augustus rond 14.00 uur, niet heel gunstig dus voor ons.
Als we veel geluk hebben kunnen we zaterdagavond/zondagnacht gaan kijken waarbij dan geen maximale activiteit zal zijn maar toch wel kans op wat mooie heldere 'vallende sterren'.
Hierbij geldt dan hoe later in de nacht hoe beter omdat de radiant tegen het einde van de nacht het hoogst staat. Beste tijd is rond 03.00, daarna wordt het alweer lichter en komt ook de (smalle) Maan op.

En, met heel veel geluk knapt het weer op, een voorzichtige lange termijn voorspelling laat mogelijkheden voor 12/13 augustus zien!
-
perseiden.jpg
perseiden.jpg (141.27 KiB) 1725 keer bekeken
(credits plaatje: Planetarium Hamburg)
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Augustus 2023 - Perseïden

#2 Bericht door gerard van den braak » 02 aug 2023 15:59

Aan onze vorige gezamenlijke Perseïdenwaarneming heb ik nog goede herinneringen. Dat was 11 augustus 2020. We hebben er toen 70 geteld.
Laten we hopen op een herhaling en net zo'n mooi weer als toen.
Ik kom!

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Augustus 2023 - Perseïden

#3 Bericht door Bob » 07 aug 2023 10:02

De Perseïden zijn er, dat heb ik gisteren kunnen zien!
Bij het maken van een rondje met de hond om een uur of 23.00 zag ik dat het helder was en heb even mijn best gedaan om tussen de straatlantaarns en bomen in het dorp door de hemel in de gaten te houden.
En zowaar, er 'viel' een Perseïden! Hij verscheen aan de zuidkant van de hemel maar kwam mooi precies uit de radiant.
Thuisgekomen heb ik nog een tijdje in de tuin gezeten om te kijken. Er kwam wel een andere. vrij heldere, meteoor langs maar helaas verder geen Perseïden.
Ruim binnen een uur kwamen de wolken weer opzetten en kon ik de sessie beëindigen.

Nu maar hopen dat het komend weekeinde een beetje helder wordt!!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 573
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Augustus 2023 - Perseïden

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 12 aug 2023 09:32

Geen Gasteren voor mij helaas, want wij zitten momenteel in Schotland, nabij de grens met Engeland, in een gebied toepasselijk aangeduid met ‘Scottish borders’.
Voor vanavond is de weersverwachting niet best, maar gisteravond was het hier prachtig helder. Hele mooie donkere hemel met zeer mooi waarneembare melkweg. Nog geen maximum, maar toch even gekeken en in een half uurtje 5 meteoren langs zien komen. Eentje was mogelijk geen Perseïd, maar de anderen zeker. Drie heel mooi groen zelfs. Één bestond uit twee, kort na elkaar oplichtende sporen in elkaars verlengde. Beetje alsof je een plat steentje over het water laat scheren.

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 558
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Augustus 2023 - Perseïden

#5 Bericht door Bob » 13 aug 2023 06:43

Gerard en ik hadden gisterenavond een behoorlijk geslaagde Perseidensessie bij Gasteren.
We hebben van 23.00 tot 01.00 gekeken en kwamen op 20 Perseïden per uur. Er waren ook een paar hele mooie, heldere bij met een flink spoor.
De bewolking viel erg mee en groot deel van de tijd was het toch voor een aanzienlijk deel van de hemel boven ons goed helder.
Het was een prettige manier van sterrenkijken; ligstoeltje in de auto en klaar, geen gedoe met een auto vol met ingewikkelde spullen, inladen, uitladen, opstellen, afbreken... :mrgreen:
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Augustus 2023 - Perseïden

#6 Bericht door Muddelflut » 13 aug 2023 06:49

Vanwege de schijnbaar opkomende bewolking ben ik niet naar Gasteren afgereisd maar heb ik lekker in de ligstoel in mijn lichtvervuilde tuin gekeken,
IK heb van elf tot twaalf uur gekeken en heb er 11 gezien.
Eentje was, denk ik een vuurbal, vanuit globaal Cassiopeia naar Driehoek. Hij begon zoals de meesten en eindigde heel fel.
De bewolking viel inderdaad erg mee, af en toe een lichte sluierwolk maar dat was het.
Erg relaxed waarnemen op deze manier.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 749
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Augustus 2023 - Perseïden

#7 Bericht door gerard van den braak » 13 aug 2023 08:58

Het was de gehele dag bewolkt met in de ochtend veel regen. Het klaarde tegen de avond op, de radar gaf een bemoedigend beeld. Om 22.00 gaven we een 'Go' naar de leden van de club, maar iedereen, behalve Bob, liet het afweten.
Om 23.00 kwam ik in Gasteren aan, Bob zat al in z'n stoel en had er al twee gezien. De temperatuur was aangenaam al was het goed dat ik me warm had aangekleed.

Rondom aan de horizon waren er wolken maar ons zicht was prima. Een prachtige sterrenhemel strekte zich boven en voor ons uit. De bewolking loste zich ter plaatse op en hinderde dus niet.
We hebben genoten van de sterrenhemel. De horizon is dan wel niet écht donker maar wat hoger is het dat wel. Gasteren is toch wel een mooie locatie! Tegen half een kwam er een lichte sluier over die ons zicht nauwelijks stoorde.

We hebben waargenomen tot 01.00 en kwamen op een rate van 20/uur.
De zagen veel korte sporen redelijk laag boven de horizon. Een helder laag waargenomen Perseïde liet een duidelijk nalichtend spoor na. Die zal in Groningen beter te zien zijn geweest. Wat dit de 'vuurbol' die Ria noemde?
De échte helder met een lang spoor konden we hoger aan de hemel zien. Dat waren er beduidend minder, een stuk of 6 á7.

Een aangename waarneemavond die voor herhaling vatbaar is.

Han
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Augustus 2023 - Perseïden

#8 Bericht door Han » 13 aug 2023 10:59

Vanuit mijn tuinstoel tussen 23:40 en 00:00 uur gekeken Zag twee Perseïden waarvan een flink heldere om 23:45. Kon alleen Cassiopeia zien door de bomen.

Han

Plaats reactie