Desiccant tabletten ASI camera

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Desiccant tabletten ASI camera

#1 Bericht door gerard van den braak » 23 mei 2023 18:40

Het verwisselen van de verzadigde desiccant tabletten vind ik een lastige klusje. Stof is de grote boosdoener. Het komt de camera binnen zodra je hem opent. Het viel me op dat bij het verwijderen van de tabletten er kleine (stof)deeltjes vanaf komen. Het kwam regelmatig voor dat ik meer stof had ná het wisselen dan ervoor.
Mijn ASI 294 MC Pro en de ASI 1600 pro cooled Monochrome hebben een afgeplugt gat dat uitkomt in de ccd kamer. Als het zwarte dopje weggehaald komt er een M6 schroef vrij die de kamer met een O-ring luchtdicht afsluit.
Ik heb de tabletten permanent verwijderd en de camera voorzien van een ‘desiccant-container’.
Eigenlijk is het een messing ‘Stauffer vetpot’ waarvan ik de schroefdraad heb aangepast. Het containertje is 32mm in diameter. Het gaatje dat de container met de kamer verbindt is 3,5mm. Aan de binnenkant is een stukje horrengaas geplakt om te voorkomen dat de inhoud de kamer in kan.
De container is gevuld met desiccant korrels met een diameter van 2-7mm die bij vochtopname verkleuren. De camera hoeft nu niet meer uit elkaar gehaald te worden en blijft nu (hoop ik) stofvrij.
.
Dessicant-container.jpg
Dessicant-container.jpg (1.76 MiB) 502 keer bekeken

Plaats reactie