Landelijke Sterrenkijkdagen 24 en 25 februari 2023

Een overzicht van de gehouden lezingen en andere bijeenkomsten, in het veld of in de 'huiskamer'
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Landelijke Sterrenkijkdagen 24 en 25 februari 2023

#1 Bericht door Muddelflut » 26 feb 2023 11:11

De landelijke sterrenkijkdagen zijn weer geweest en met name zaterdag was een groot succes en hebben alvast twee nieuwe leden opgeleverd.
Vrijdag was het bewolkt met af en toe een buitje maar ook één helder moment waarbij we de gasten toch nog snel de Maan en de Orionnevel hebben kunnen laten zien.
We mochten 25 gasten ontvangen waarbij maar liefst 10 van onze leden zich als vrijwilliger nuttig maakten met allerlei informatie, stellariumpresentatie en het laten kijken door de telescoop.
Zaterdag was het helder en konden we ruim 150 gasten van alles laten zien aan het firmament. Wederom hadden 10 leden zich beschikbaar gesteld om dit alles in goede banen te leiden.

Namens de vereniging wil ik Jan Peter, Rutger, Paul, Wim, Nils, Leo, Gerard, Arie, Berdi, Meis Wietze, Han en Ria bedanken voor hun inzet, medewerking en enthousiasme.
Een speciaal woord van dank aan Renee, kleindochter van Gerard, die beide avonden ook fantastisch heeft meegewerkt en onze lezing op 10 maart, na de ALV, zal verzorgen.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Landelijke Sterrenkijkdagen 24 en 25 februari 2023

#2 Bericht door gerard van den braak » 27 feb 2023 09:52

Foto van de lsd in Assen. Vanmorgen in de Volkskrant. Foto: Harry Cock.
Links onder: Renée (mijn kleindochter)
.
VWS-Assen_landelijkke sterrenkijkdagen_2023.JPG
VWS-Assen_landelijkke sterrenkijkdagen_2023.JPG (625.09 KiB) 621 keer bekeken

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Landelijke Sterrenkijkdagen 24 en 25 februari 2023

#3 Bericht door Jan Peter » 06 mar 2023 18:59

Dat is een hele mooie foto. De dynamiek van de mensen terwijl Renée geconcentreerd zit te kijken.

Het was verder erg leuk om de gasten uitleg te kunnen geven over diverse zaken. Ik hoop dat de moeder en dochter die langskwamen met hun National Geographic Lenzentelescoop 50/600 Az gelukt is om beeld te krijgen. Ook hoop ik dat de tip van het uitlijnen van zoeker en de telescoop op bijv. een schoorsteen het zoekplezier heeft verhoogt.

Plaats reactie