Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

#1 Bericht door Han » 13 nov 2022 09:47

Momenteel ben ik aan het experimenteren met het astronomisch solven van smartphone foto's. Dit is heel lastig want je krijgt typisch maar 5 a 15 sterren op de foto. Het idee is een applicatie te ontwikkelen waardoor je de smartphone camera kan gebruiken voor het richten van een Dobson of telescoop. 

Om de technische haalbaarheid te toetsen zoek ik smartphone opnames gemaakt van de sterrenhemel zonder enige hulpmiddelen of voorzet lens. Dit kan door de telefoon eenvoudig op een buitentafel te leggen en met de timer optie een of meer opnames te maken van het zenith, zuiden, oosten of wat zichtbaar is. De typische belichtingstijd zal iets van 0.1 seconden zijn dus er zal niet veel te zien zijn. Als je de opnames kan delen met vermelding van type phone kan ik de haalbaarheid van een nieuwe app onderzoeken. Je kan ze delen door ze te uploaden naar https://nova.astrometry.net en de link te delen. Solven lukt meestal niet maar de link maakt het mij mogelijk om de foto te downloaden en te gebruiken voor experimenten.

Han

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

#2 Bericht door Han » 15 nov 2022 16:26

Ik heb inmiddels wat opnames via forum www.starry-night.nl binnen gekregen.

De conclusie is dat solven van smart phones gaat, maar alleen voor de duurdere en nieuwste modellen met de beste cameras. Verder merk ik dat solven mischien wel 20 or 30 seconden kost. Dat is niet zo bruikbaar.

Ik denk dat ik dit smartphone solven nog even laat liggen.

Een ander plan is de telefoon orientatie sensor gebruiken. Deze geven direct feedback van de telefoon orientatie. Dat wordt ook gebruikt in applicaties als Sky Safari. Als ik me goed herinner kunnen de afwijkingen enige graden zijn. Maar misschien helpt als je de sensor calibreert met een bekende heldere ster of deepsky object. Als je in de buurt van dit calibratie punt blijft is de nauwkeurigheid misschien bruikbaar. Ik heb een demo applicatie waar de sensor X,Y,Z positie wordt uitgelezen. De waarden zijn dan gemakkelijk in Ra, Dec of Azimuth, Altitude om te zetten.

In principe zou je dan de telefoon tegen de Dobson of andere telescoop kunnen klemmen in een willekeurige orientatie. Zodra de telescoop is uitgericht op een bekende heldere ster als Canopus, Rigel dan zou je met een calibratie opdracht de uitlezing kunnen “ijken”. Dat is relatief eenvoudig vectorrekenen. Dit lijkt uitvoerbaar. De diverse goniometrie routines kan ik uit mijn bestaande programmas kopieren.

Zijn er al phone applicaties waar je de orientatie sensor kan calibereren? En zo ja is dat bruikbaar?

Han
Untitled.png
Untitled.png (13.58 KiB) 636 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 21 nov 2022 14:32

Interessant project, Han!

Calibreren van de sensor ben ik nog niet in enige applicatie tegengekomen. Ik gebruik met enige regelmaat de orientatiesensor met SkySafari, zoals jij ook beschrijft. Maar zoals je al zegt is de afwijking daarvan best wel groot.

Gr. Willem Jan

Plaats reactie