Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#1 Bericht door Bob » 16 sep 2022 07:29

De herfst is begonnen en eind oktober gaan we alweer de wintertijd in, de tijd waarin we al vroeg in de avond sterren kunnen zien. Als het helder is natuurlijk...
Tegenwoordig is het maar afwachten of het in die periode ooit een keetje wolkenloos is, die kans lijkt steeds kleiner te worden. We moeten daarom ook maar gebruik maken van het restant van september. Met oktober in zicht is het best verantwoord om ook het Object van de Maand voor oktober eens te gaan bekijken!

Deze keer gaan we kijken naar de 'Herfst-gamma's', twee mooie, bekende en makkelijk te vinden dubbelsterren: Gamma And en Gamma Ari.
Beide staan in de AL-lijsten en zijn natuurlijk al vaak waargenomen. Niettemin zijn ze de moeite om af en toe weer eens te bekijken. De paren vertegenwoordigen twee heel verschillende aspecten van dubbelsterren en zijn daarom leuk om te vergelijken:
Gamma And is een mooi voorbeeld van een dubbelster met flink helderheidsverschil tussen A en B, terwijl Gamma Ari bestaat uit twee sterren die gelijk in helderheid zijn. Kijk maar eens op mijn tekeningen die op de pagina van de AL-dubbelsterren op onze website staan: https://vwsnoorddrenthe.nl/dubbelsterre ... terren.htm

Als het dan echt een keertje helder wordt de komende tijd en er is wat waarneemtijd over dan kunnen als bonus nog twee andere 'herfst-gamma's' worden meegenomen: Gamma Cet en Gamma Per.
Dit zijn niet van die mooie, spectaculaire dubbelsterren maar tonen ook twee verschillende dubbelsteraspecten, Gamma Cet is behoorlijk nauw met een erg heldere A waardoor de 3 magnitudes zwakkere B moeilijk te zien is en Gamma Per is erg wijd met een heel groot helderheidsverschil, ook daar is B niet heel makkelijk te zien ondanks de vrij grote afstand.

Gamma And: 2,3 - 5,5; 10"
Gamma Ari: 4,8 - 4,8; 8"
Gamma Cet: 3,7 - 6,4; 2,7"
Gamma Per: 3,1 - 10,8; 57"

Succes met waarnemen!
kaartje_gamma.png
kaartje_gamma.png (17.08 KiB) 1728 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#2 Bericht door Alnilam » 17 sep 2022 11:18

Dat is weer een mooie Bob! Gaan we zeker weer bekijken, als het helder is..... :( tenminste )

Nils :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#3 Bericht door Bob » 22 sep 2022 19:46

De redelijk heldere avonden van 20/9 en 21/9 boden ook gelegenheid om de herfst-gamma's te gaan bekijken!
Heel voordehand liggend was het nog niet bij mij in de achtertuin want de betreffende dubbelsterren komen pas heel laat achter de hoge bomen vandaan...
Gamma And en het bonusobject Gamma Per komen pas na middernacht boven de hoge boom aan de oostkant van de tuin uit en de laag staande Gamma Cet komt pas tegen 01.00 achter een boom vandaan.
Gamma Ari kan al eerder gezien worden, via een flink gat tussen bomen.
Op 20/9 heb ik (naast wat andere objecten) Gamma Ari en Gamma And bekeken met de 13cm AstroPhysics. Vooral Gamma And is geweldig mooi! Onder de mooie dubbelsterren is het echt 1 van de allermooiste!
Met 55x is hij prachtig om te zien met een diepgele A (klasse K3). Met 155x ook zeer fraai en dan wordt het iets makkelijker om de blauwige kleur van B (klasse A0) te zien. Ook het verschil in helderheid is bijzonder fraai.
Gamma Ari is minder spectaculair maar door de gelijke helderheid van beide sterren een mooi voorbeeld van 'Headlights from space', net of ver weg in de ruimte een ruimte-auto komt aanrijden.

Op 21/9 heb ik de 13cm op een wat gunstigere plek in de tuin neergezet en kon zo Gamma Per en Gamma Cet makkelijker en eerder zien (de laatste toch pas om 01.00).
Gamma Per is een pittige, door groot helderheidsverschil is B moeilijk te zien. Deze avond was er veel vocht in de lucht en daardoor de vochtwaas rond A groot en helder. Pas met 310x kon B met veel moeite waargenomen worden in die vochtwaas.
Gamma Cet wel weer een fraaie dubbelster die met 155x net te scheiden was en mooi uit kwam met 220x. A is een A3 ster en hier laat zich weer zien hoe lastig kleuren zijn te beoordelen. A was voor mij vrij duidelijk gelig. Wat hier vooral een rol speelt is de lage positie en de invloed van de vochtige atmosfeer. Onder goede omstandigheden moet een A3 ster toch echt erg wit zijn...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#4 Bericht door Muddelflut » 23 sep 2022 07:56

Lekker Bob!
Ik zit weer op Terschelling en heb de spotting scope mee. Eergisteravond was het eindelijk helder hier en heb ik ten volle kunnen genieten van de Melkweg, Jupiter en Saturnus, M31 en een prachtige grote M33.
Vooral die laatste komt goed tot zijn recht op zo'n donkere locatie. Helaas niet de dubbelsterren van het OvdM want ik vind het nog steeds erg lastig zoeken met de spotting scope zonder zoeker, maar genoten van het prachtige firmament heb ik zeker.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#5 Bericht door Bob » 23 sep 2022 09:58

Muddelflut schreef: 23 sep 2022 07:56 Ik zit weer op Terschelling en heb de spotting scope mee. Eergisteravond was het eindelijk helder hier en heb ik ten volle kunnen genieten van de Melkweg, Jupiter en Saturnus, M31 en een prachtige grote M33.
Mooi, op Terschelling met een spottingscope, lijkt me fantastisch, Jan-van-genten kijken aan de Noordzeekust!
Jup en Sat krijgen een groen vakje als OvdM!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#6 Bericht door Alnilam » 23 sep 2022 15:17

Bob schreef: 22 sep 2022 19:46 De redelijk heldere avonden van 20/9 en 21/9 boden ook gelegenheid om de herfst-gamma's te gaan bekijken!
Heel voordehand liggend was het nog niet bij mij in de achtertuin want de betreffende dubbelsterren komen pas heel laat achter de hoge bomen vandaan...
Gamma And en het bonusobject Gamma Per komen pas na middernacht boven de hoge boom aan de oostkant van de tuin uit en de laag staande Gamma Cet komt pas tegen 01.00 achter een boom vandaan.
Gamma Ari kan al eerder gezien worden, via een flink gat tussen bomen.
Op 20/9 heb ik (naast wat andere objecten) Gamma Ari en Gamma And bekeken met de 13cm AstroPhysics. Vooral Gamma And is geweldig mooi! Onder de mooie dubbelsterren is het echt 1 van de allermooiste!
Met 55x is hij prachtig om te zien met een diepgele A (klasse K3). Met 155x ook zeer fraai en dan wordt het iets makkelijker om de blauwige kleur van B (klasse A0) te zien. Ook het verschil in helderheid is bijzonder fraai.
Gamma Ari is minder spectaculair maar door de gelijke helderheid van beide sterren een mooi voorbeeld van 'Headlights from space', net of ver weg in de ruimte een ruimte-auto komt aanrijden.

Op 21/9 heb ik de 13cm op een wat gunstigere plek in de tuin neergezet en kon zo Gamma Per en Gamma Cet makkelijker en eerder zien (de laatste toch pas om 01.00).
Gamma Per is een pittige, door groot helderheidsverschil is B moeilijk te zien. Deze avond was er veel vocht in de lucht en daardoor de vochtwaas rond A groot en helder. Pas met 310x kon B met veel moeite waargenomen worden in die vochtwaas.
Gamma Cet wel weer een fraaie dubbelster die met 155x net te scheiden was en mooi uit kwam met 220x. A is een A3 ster en hier laat zich weer zien hoe lastig kleuren zijn te beoordelen. A was voor mij vrij duidelijk gelig. Wat hier vooral een rol speelt is de lage positie en de invloed van de vochtige atmosfeer. Onder goede omstandigheden moet een A3 ster toch echt erg wit zijn...
Heb ik weer, zijn er 2 redelijk mooie nachten ben ik er niet. :( Had een goed excuus ....... :mrgreen:
Nou ja, geduldig wachten op de volgende heldere nacht....
Mooie waarneming Bob !!

Nils T!
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#7 Bericht door Alnilam » 23 sep 2022 15:18

Muddelflut schreef: 23 sep 2022 07:56 Lekker Bob!
Ik zit weer op Terschelling en heb de spotting scope mee. Eergisteravond was het eindelijk helder hier en heb ik ten volle kunnen genieten van de Melkweg, Jupiter en Saturnus, M31 en een prachtige grote M33.
Vooral die laatste komt goed tot zijn recht op zo'n donkere locatie. Helaas niet de dubbelsterren van het OvdM want ik vind het nog steeds erg lastig zoeken met de spotting scope zonder zoeker, maar genoten van het prachtige firmament heb ik zeker.

Ria
Veel plezier daar Ria!
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2022 - Gamma And en Gamma Ari

#8 Bericht door Alnilam » 07 okt 2022 10:49

Met de corona perikelen aan de beterende hand , heb ik gisteravond toch snel de 15cm refractor even buiten gezet op de Alt/Az montering voorzien van " ellebogen stoom".

Had Gamma AND al snel te pakken, was prima te zien zelfs op 75x! 2 zeer verschillende sterren de helderste geel/oranje ster en de zwakkere blauw/witte ster er schuin naast, ook nog even op 150x bekeken, maar vond hem mooier en duidelijker op 75x! Gamma aries stond op dat moment wat laag voor mij en heb toen even Albireo opgezocht, altijd mooi!!
Gamma Aries kwam uiteindelijk boven de boom uit en na wat zoeken zag ik de de twee nagenoeg gelijk heldere sterren, op 75x en 92x met daar in de buurt ook nog een veel heldere ster. De maan begon echter roet in het eten te gooien en ik begon te merken dat ik toch nog steeds niet topfit ben. :(

Maar afijn in ieder geval toch het OvdM gezien en wellicht later deze maand ook nog de 2 andere bekijken.
Toch weer even lekker bezig geweest.
Ik hoop jullie allen bij de nacht vd nacht te zien, vanavond kom ik niet ivm mijn coronaperikelen. :( :shock:

mvgr
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie