Bezoek aan Gasteren van Bob en Nils op 01-09-2022

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Bezoek aan Gasteren van Bob en Nils op 01-09-2022

#1 Bericht door Alnilam » 08 sep 2022 14:19

Na lange tijd dan eindelijk weer eens een redelijk heldere avond met een middelmatige tot redelijke seeing. Dus Bob en ik naar Gasteren. Zo rond 2130 waren we ter plekke, ik had de Dobson 10" bij me en Bob de 40cm.
Na het uitlijnen op Arcturus en Altair even naar de maan gekeken, opvallend was het trillen van de warme lucht, de maan stond erg laag.....
Dus snel even naar Albireo gekeken, staat mooi hoog op dit moment en was zelfs op 240x mooi en strak. Voor de planeten Jupiter en Saturnus was het wat vroeg en Saturnus staat erg laag, dat was zelfs op 92x en 150x niet fijn. Vervolgens naar Eta Cas, dat ging weer prachtig. Daarna hebben we de collimatie van mijn dobson gechecked en gecorrigeerd waar nodig. Voor mij was het klapstuk van de avond het dubbel cluster in Perseus. Op 92x heb je beide clusters mooi in beeld en het kenmerkende boogje viel mooi op. Het werd nog spectaculairder toen ik hem kon bekijken op de 40cm van Bob.... pffff wat schitterend! Daarna heb ik Bode's nebula nog even gescoord op 92x. Zo rond middernacht weer naar Saturnus gekeken op 150x en 240x, dat was al beduidend beter dan in het begin van de sessie. Ook Jupiter nog even bekeken op 150x, dat was al op het randje, 240x was niet te doen. Ondertussen zagen we de Pleiaden opkomen met Mars daar vlak onder.
Zo rond 0130 hebben we de boel ingepakt en zijn huiswaarts gegaan. Een fijne avond waar we even op kunnen teren want voorlopig zijn de echt heldere avonden nog niet in zicht.....

mvgr
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bezoek aan Gasteren van Bob en Nils op 01-09-2022

#2 Bericht door Muddelflut » 10 sep 2022 04:29

Leuk verslag Nils T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie