Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#1 Bericht door Bob » 23 aug 2022 12:32

De twee bekende reuzenplaneten zijn echt de eyecatchers van dit seizoen, we kunnen er niet omheen!
Saturnus kruipt heel langzaam wat omhoog maar heeft eigenlijk nog een paar jaar nodig om mooi zichtbaar te worden. Daar gaan we niet op wachten!
Dit jaar is (was) de oppositie van Saturnus op 14 augustus. De max hoogte (01.00 uur) is daarbij 21 gr. De ringen staan in een mooie positie, redelijk open en je kunt er goed 'tussendoor' kijken, heel fraai dus!
Jupiter komt sneller hoger en wordt dit najaar behoorlijk interessant! De oppositie is op 26 september, zijn hoogte is dan (01.00 uur) 36 gr, dat klinkt goed nietwaar!

De beschrijving kunnen we hier verder kort houden, alle waarnemers weten ze wel te vinden toch?
Ga vooral op zoek naar die beperkte waarneemmomenten met redelijke/goede seeing, dat is echt van belang bij deze gasjongens!
Hopelijk komen die er een keertje!

Trouwens, Neptunus, ons waarneemobject van oktober 2021, kan ook mooi meegenomen worden. Neptunus staat zo'n beetje tussen Sat en Jup in. Oppositiedatum is 16 september!

Overzichtskaartje voor 1 september:
-
Jup_Sat_2022.png
Jup_Sat_2022.png (25.44 KiB) 1775 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#2 Bericht door Bob » 24 aug 2022 08:30

Gisterenavond meteen maar even naar Saturnus gekeken met de 13cm AstroPhysics.
Situatie was vrij slecht, nogal wat sluier en de lage positie ging zoals vrijwel altijd gepaard met vrij slechte seeing.
Toch even mooi @ 110x, al was het maar 'for the record'.
Het duurt nog een paar jaar voordat we Saturnus weer echt goed kunnen zien en de herinnering aan mijn waarnemingen met de C14 toen S. nog vrij hoog stond blijven in mijn geheugen gegrift (1x met echt goede seeing in 2006!) en zullen nog vele jaren niet overtroffen worden (of nooit meer...?)

Rond 23.30 werd het nog slechter en er waren bijna geen sterren meer te zien. Jupiter komt bij mij pas laat achter een boom vandaan dus die was nog lang niet in beeld. Geeft niet, Jupiter kan wachten en zal in het najaar zeker vaak en veel aandacht krijgen!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#3 Bericht door Alnilam » 24 aug 2022 11:03

Weer een mooi paar voor het OvdM! Was er al mee bezig geqweest. Op 8-8 had ik eerst naar wat dubbelsterren en de Hercules cluster gekeken, en toen een poging gedaan om een toen nog lager staande Saturnus te zien. Met de dobson en de 8mm hyp ging dat mooi op 150x. De seeing was matig maar Saturnus is altijd prachtig om te zien.De volgende keer was op 18-8, dat was echt een eye opener! Saturnus had ik mooi op 120x en vervolgens op 150x, met resp. de hyp 10 en hyp8 er in.Seeing was goed maar ik wilde wat meer detail zien, dus de 5mm hyp er in gezet, dus 240x! Nou boem daar stond hij, geweldig! Had toevallig wat contact met Ria die me vroeg of ik de cassini scheiding kon zien, nou ja hoor! Ook vroeg ze of ik de manen had gezien en idd ik zag Titan, voormij links onder op een wat grotere afstand in het verlengde van de ringen. rechtsboven ook in het verlengde zag ik de wat zwakkere manen Rhea en Tethys. Dat is pas echt genieten wat mooi! ( hartelijk dank Ria!) :shock: :D Intussen was het al vrijdagmorgen, en zag ik Jupiter al aan komen, maar zat nog achter de bomen, dat duurde zeker nog 1,5 uur Dus ben toen, heftig onder de indruk van al het moois, maar op bed gegaan. Op 22-8 ben ik, na een kreet op de waarneem app, weer gaan kijken en wederom Saturnus bewonderd, de seeing was niet zo goed als de donderdag er voor, maar 150x was prima en 240x kon net, maar af en toe hoge sluier en wat dunne wolkjes. Uiteindelijk na ook wat andere objecten te hebben waargenomen, kon ik met de dobson net Jupiter in beeld krijgen nog wel wat takken in de weg, maar het ging op 120x en 150x wilde het wel. Uuiteindelijk kwam Jupiter achter de laatste boom vandaan en stond toen recht boven de enig lantaarnpaal in de buurt :x . Maar goed Op 150x best wat detail te zien, maar met de slechte seeing was het toch niet echt super. Toen Jupiter meer in het zuiden kwam en ik snel een kartonnen vuil licht ka p had gemaakt kon ik ook Jupiter op 240x waarnemen, veel meer detail maar nog niet echt super door de steeds slechter wordende seeing. Maar al met al was het toch qua waarnemen een prachtige week. :D :mrgreen:
De komende maand belooft dus weer veel kijk plezier met de planeten, ook de andere Neptune en Uranus moeten we proberen te scoren. Wellicht Pluto maar daar hoor ik zelden iemand over dus die zal wel te ver weg staan oid.

Clear Skies. T!

Nils :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Alnilam op 06 sep 2022 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#4 Bericht door Muddelflut » 25 aug 2022 08:07

Leuke verslagen Bob en Nils.
En Nils, jij bedankt want door ons contact kon ik het niet laten om ook even naar Jupiter en Saturnus te kijken met de spottingscope.
Dat was genieten na zo'n lange tijd niets te hebben gedaan.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#5 Bericht door Bob » 25 aug 2022 10:20

Vannacht een behoorlijk mooie Jupiterwaarneming kunnen doen!
Jupiter staat nu tussen 03.00 en 04.00 hoog in het zuiden. Ik zag dat rond 03.00 en ben maar even de sterrenwacht in gegaan.
Voordeel van later in de nacht waarnemen is dat meestal de seeing dan veel beter is dan vroeger in de nacht/in de avond. Dit was nu ook het geval.
Ik heb een flinke tijd gekeken met 155x en ook wel met 220x. De GRV was helaas niet te zien, die zat erg aan de zijkant en verdween naar achteren. Wel leuk was een Io-schaduwovergang, die zag ik gaandeweg verdwijnen naar de zijkant.
De ZEB vertoonde aardig wat structuur en liet ook een lichtere band zien langs de 'onderkant'. De NEB was behoorlijk donker maar met de 13cm zat daar weinig structuur in, daarvoor is hogere resolutie nodig.
Op het Z. halfrond waren nog enkele zwakkere banden te zien.
De hoogte aan de hemel van Jupiter als hij in het zuiden staat is geweldig, dat beloofd veel goeds voor september en oktober!

Aardig was ook dat in het zuidoosten Mars al heel hoog stond. Mars staat tussen de Pleiaden en Aldebaran in en is op 9 december in oppositie. Dat wordt dus de hele winter Mars-kijken!
Helaas is Mars wel weer vrij klein, zoals gewoonlijk wanneer hij bij ons hoog aan de hemel staat... Te zien was dat hij enige schijngestalte vertoonde en vaag was de grote donkere vlek van (ik dacht) Syrtis Major te zien.

Ook een blik op de Pleiaden met 30x was toch wel weer zeer fraai. Het wordt hoog tijd dat er weer vaker en meer waargenomen kan worden!!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#6 Bericht door Muddelflut » 26 aug 2022 07:31

Heerlijke waarnemingen Bob! T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#7 Bericht door Bob » 28 aug 2022 16:31

Gisterenavond (27/8) was het tussen wolkenvelden door regelmatig mooi helder. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om Sat en Jup + nog wat andere objecten weer te bekijken met de AstroPhysics .
De seeing was vrij slecht dus dat leverde niet veel op. Aardig was wel dat bij Sat Rhea redelijk goed te zien was, ondanks de lage positie. Met een helderheid van 9,8 is Rhea natuurlijk redelijk helder, maar dicht bij Saturnus is dat toch heel anders dan wanneer je een 'losse' ster van 9,8 bekijkt!
Bij Jup was heel aardig en ook wel bijzonder dat Callisto bovenlangs ging en er dus een conjunctie Jupiter - Callisto te zien was. Tot nu toe heb ik alleen overgangen van C. gezien, nooit conjuncties!

Verder Neptunus even in beeld genomen. Ook 3 Juno (mag 8,1) bekeken, die staat onderin Psc, vlakbij Aqr en 126 Kleopatra (mag 10,1) die heel gunstig staat in Peg, dichtbij Alpha Peg.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#8 Bericht door Bob » 22 sep 2022 09:40

Afgelopen twee avonden (20/9 en 21/9) Jupiter mooi kunnen bekijken.
Er was een lichte sluier, met blote oog goed te zien als waasje rond de heldere Jupiter, maar vaak gaat dat gepaard met een goede seeing. Zo ook deze avonden, althans een seeing die beter is dan de gemiddelde slechte seeing die we hier hebben.
Waarnemingen helaas niet gedaan met de hoge resolutie van de 40cm 0f 50cm, maar met de 13cm en dat geeft toch ook een zeer fraai resultaat.
Op de 20e stond de GRV redelijk centraal en was te zien. Opvallend is hoe weinig opvallend de GRV deze periode is. Hij valt bijna helemaal weg tegen de ZEB en is alleen op momenten van echte goede seeing te herkennen. Heel anders dan bij waarnemingen in het verleden waarbij hij heel mooi afstak als lichte ovale vlek.
Op de 21e was de seeing nog iets beter maar was er helaas niets bijzonders te zien, geen 'manenspel' en geen GRV. Wel was mooi te zien dat langs de onderkant van de ZEB een smalle lichtere band loopt die mooi aftekent, deze keer beter te zien dan bij eerdere waarnemingen deze periode.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#9 Bericht door Muddelflut » 23 sep 2022 07:58

Mooie gedetailleerde waarnemingen Bob T!
(Achteraf had ik mijn waarnemingen beter onder dit onderwerp kunnen zetten).

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Aug/sep 2022 - Saturnus en Jupiter

#10 Bericht door Bob » 24 sep 2022 09:45

Interessante aanvullende informatie kreeg ik tot mij via S&T:

Dit jaar is de meest nabije oppositie van Jupiter sinds 1963 en tot 2129.
Een nabijere oppositie maken wij dus niet meer mee...
Dit betekent dat Jupiter groter en helderder is dan alle andere opposities die wij meegemaakt hebben en zullen meemaken!
Zijn afmeting is 49,9" bij deze oppositie en helderheid is -2,9.
Nu scheelt dat natuurlijk niet gigantisch veel, maar over een paar jaar is het wel degelijk merkbaar.
Volgend jaar komt Jupiter weer hoger aan de hemel, en dat is gunstig en zijn afmeting is dan ongeveer 0,5" afgenomen. De hogere positie is dan belangrijker dan die 0,5" afname van grootte.
Komt er dus op neer dat we toch wel deze en de volgende (paar) opposities echt moeten gebruiken om Jupiter waar te nemen!
We gaan dus een paar mooie Jupiterjaren tegemoet, het is daarbij alleen wachten op afwezigheid van wolken een aanwezigheid van goede seeing...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie