Februari 2022

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Februari 2022

#1 Bericht door Bob » 05 mar 2022 14:28

Februari van dit jaar is wel weer even vermeldenswaard, vooral dankzij de paar heldere avonden helemaal aan het einde van de maand.

Hieronder het overzichtje met aantallen.
De 4 laatste avonden zorgden voor aardig wat leuke deepskywaarnemingen terwijl ik een avond eerder in de maand nog wat maanwaarnemingen heb kunnen doen.
Wel alles met de 13cm AstroPhysics. Dat is nog wel een beperking die er vooral is vanwege de onaangename waarneemomstandigheden, een grote kijker opstellen en gebruiken is nog heel onaantrekkelijk...
Omdat ik toch al een tijd wat lage objecten (vooral dubbelsterren uit de lijst van Arglander) op de planning had staan heb ik het 1x gewaagd naar Gasteren te gaan waar ik het 2 uur volhield.

Een aardige bijzonderheid om te melden is de waarneming van Lalande 21185. Die is in het overzicht terug te zien bij type 'ster'.
Lalande 21185 is de helderste rode dwerg die we op het noordelijk halfrond kunnen zien. Hij is ook erg nabij, dat is natuurlijk een logische combinatie. Zijn afstand is 8,3 lichtjaar en met magnitude 7,5 is hij heel makkelijk te zien.
Dat een rode dwerg niet 'rood' is, is ook te zien, de ster heeft hooguit een ietwat roodachtige tint. Lang niet zo rood zoals sommige variabelen en de 'koele koolstofsterren' die we kunnen zien. Allemaal heel interessant natuurlijk 8-)
-
2022_02_overzicht_waarnemingen.png
2022_02_overzicht_waarnemingen.png (26.49 KiB) 1692 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Februari 2022

#2 Bericht door Muddelflut » 06 mar 2022 07:32

Superwaarnemingen Bob! Vooral Lalande, dat is wel speciaal. Was het een enorme zoektocht of viel het wel mee?
Ook al is er niets opmerkelijks aan te zien ik vind het toch erg bijzonder om een ster te zien die zo dicht bij staat.

Mijn eigen waarnemingen deze maand zijn 0, hopelijk komt daar binnenkort weer verandering in :-)

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Februari 2022

#3 Bericht door Bob » 06 mar 2022 12:08

Muddelflut schreef: 06 mar 2022 07:32 Vooral Lalande, dat is wel speciaal. Was het een enorme zoektocht of viel het wel mee?
Dat valt zeker mee Ria. Het een vrij heldere ster, je moet alleen net even weten welke het is. Hij staat onderin Uma, als je belangstelling hebt wil ik wel een kaartje maken om hem te kunnen identificeren.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie