Ranger

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Ranger

#1 Bericht door StarWatcher » 18 dec 2021 21:41

18 december 2021...

Vanavond iets gedaan wat ik normaal gesproken nooit van z'n lang zal die leven zou doen...

En de woorden die ik tegen mezelf heb gezegd zijn ook gecensureerd. Niet al te vriendelijk dus. :-)

Wat is er gebeurd... Zo rond 2010 kwam ik in de astrodip... heel af en toe iets met de kleine kijker gedaan.
Het meeste nog als telelens om vogels te fotograferen... ( Ja dat gaat super met een telescoop...)
In een ver verleden ooit eens iets met astrofotografie gedaan dus de T-ring en aansluiting voor de scoop had ik al...

Maar de Ranger kwam in de opbergkist... en dat was niet echt goed voor de lens. Veel viezigheid aan binnenkant en buitenkant. ( Ow blaas ook nooit in een telescoopbuis... komt altijd wat speeksel mee...)
Buitenkant was makkelijk schoon te maken met een zacht penseel. Maar de binnenkant...
Wat moet ik daarmee...

Wikken wegen kijken naar een andere kleine kijker... (evostar 72)
Maar mijn Ranger heeft zon leuke helical focusser wat heel erg praktisch is met fotografie...

Vanavond de knoop door gehakt na een kort whatsapp gesprekje met broer ( hij heeft geen Telegram...)
Besloten om de kijker uit elkaar te halen.
Dus samen met broer de lenscel van de buis af gedraaid. Eerst ff een markering aangebracht wat de onderkant was zodat deze weer de onderkant is als alles weer in elkaar gezet word. Ooit was dit een tip van de heer Mijer waar ik met mijn eerste kijker eens ben geweest voor collimatie (de 13cm spiegel kijker) Dus maar toegepast op de Ranger kan nooit kwaad.

De lens schoongemaakt.
100% geworden... nee... maar ik wilde er ook niet te hard op boenen...
Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb... dat ik de kijker open heb gemaakt en de lens heb gereinigd.
Of het goed is/was voor de coating op de lens? Waarschijnlijk niet... maar de lens is schoon en daar ging het mij om.
Nu blijkt dat de Ranger een doodgewone achromatische refractor is waarin heel goedkoop ED glas in is verwerkt.
Dit las ik op CloudyNights...

Zou ik dit gedaan hebben met een andere kijker bijvoorbeeld een Vixen FL90S ( Ow dat is nog steeds mijn droomkijker samen met de FL102S jullie weten wel die kijkers uit eind jaren 80 begin jaren 90...) nee... waarschijnlijk niet.
Hier had ik iemand voor gezocht die ervaring heeft met dit soort dingen.
Aan te raden??? Persoonlijke mening is: NEE... ondanks dat het niet heel moeilijk is.
Zou ik het weer doen... Eh... ik zou de boutjes los laten draaien door broer... en die mag ze ook weer vast zetten.
Lens zou ik zelf schoon maken... En zou weer hetzelfde middel gebruiken wat Opa gebruikte voor zijn brillenglazen.
Aanrader voor dure Fluoriet/ED APO's NEE... ABSOLUUT NIET!
Voor een goedkope(re) kijker (achromatische) zou ik persoonlijk weinig problemen hebben om dit spul te gebruiken. Wat ik gebuik voor verrekijker en scoop? 4711 Eau de Cologne...

Nogmaals, is dit spul aan te raden... NEE... ABSOLUUT NIET!!!

Waarom ik dit spul wel heb gebruikt was ik wilde een schone lens!!! en is het goed voor brillen dan is het ook goed voor andere lenzen...
Coatings? tja die zullen niet zo bestand zijn tegen dat spul. Maar de kijker is al een X-aantal jaren oud en de lenzen meer dan vies.
Soms moet men keuzes maken... en iets offeren! In dit geval (waarschijnlijk) de coatings.
Ik kan ermee leven.
Heb de kijker al ff kunnen testen vanuit huis naar een dorp verder op... en de rode lampjes... Nee... die van die windmolens;-) en het resultaat? Levert prima beeld!

Foto: de kijkbuis en lenscel op de operatietafel bij broer thuis
Bijlagen
ranger.jpg
ranger.jpg (120.13 KiB) 3322 keer bekeken
Laatst gewijzigd door StarWatcher op 18 dec 2021 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Ranger

#2 Bericht door StarWatcher » 18 dec 2021 21:51

De advertentie uit Sky and Telescope:
Bijlagen
ST_1996Jan_p2_RangerB.jpg
ST_1996Jan_p2_RangerB.jpg (209.84 KiB) 3318 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Ranger

#3 Bericht door Bob » 19 dec 2021 11:29

Nou, dat is dus allemaal toch wel goed verlopen zo te horen!

Die coatings kunnen trouwens best wel wat hebben hoor. Zo supervoorzichtig hoef je er niet eens mee te zijn.
Wel natuurlijk heel schoon spul gebruiken, zoals microvezeldoekje of watten en dan nat maken met gedestilleerd water...

Veel plezier met je opgefriste Ranger!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
StarWatcher
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2020 20:00
Locatie: Drenthe

Re: Ranger

#4 Bericht door StarWatcher » 20 dec 2021 21:00

Vanavond even kunnen testen...

Ik ben op zich tevreden met het resultaat :-)
Mooi helder beeld van rand tot rand.

Jammer dat de Maan al weer zo vol verlicht is.
Had graag wat langs de Terminator willen struinen.

Plaats reactie