Augustus 2021

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Augustus 2021

#1 Bericht door Bob » 02 sep 2021 15:00

Deze rubriek wordt een beetje verwaarloosd... Maar dat is ook wel logisch, er is de laatste maanden weinig waargenomen en ook zijn er maar een heel beperkt aantal waarnemers die hier af en toe wat plaatsen.

Maar een bezoekje aan Zuid-Frankrijk zorgde er wel voor dat ik toch wat heb kunnen waarnemen en om een impressie te geven van de mogelijkheden daar leek het mij aardig nu toch weer een overzichtje te plaatsen.

In totaal heb ik 89 objecten waargenomen. Velen daarvan in het lage gebied dat bij ons niet tot moeilijk bereikbaar is. Uiteraard zijn daar alle M's bij die in die streek (rondom Schorpioen en Boogschutter) te zien zijn.
Een hoogtepunt is altijd weer M 22, 1 van de mooiste bolhopen die daar met een 15cm al prachtig is met vele, vele afzonderlijke sterren. De meeste van die M's zijn bij ons ook wel waar te nemen, maar de hogere positie daar maakt ze natuurlijk veel mooier. Zo zijn bijv bij M 8 met UHC al de donkere banden te vernemen met de 15cm.
Het centrale deel van de Melkweg zit behoorlijk vol met bolhopen en ik heb daar speciaal even aandacht aan gegeven. Bij elkaar heb ik 33 bolhopen kunnen zien, met als uiterste 'lage jongen' NGC 6723 in Corona Aaustralis, die 9 graden boven de horizon komt en heel makkelijk is te zien.
Ook donkere wolken hebben altijd mijn belangstelling en daarvan zijn er veel te zien. Ik heb er geen speciale aandacht aan besteed maar toch 'tussendoor' wel 14 verschillende kunnen bekijken. Het mooiste vind ik altijd B 92 en B 93 op de rand van M 24, en (vooral) B 86, de Inktvleknevel, een kleine maar erg opvallend zwart 'gaatje' in het melkweggebied, vlak naast sterrenhoopje NGC 6520 (zie ook: http://vwsnoorddrenthe.nl/2_in_beeld/B86.htm)
Je ziet ook dat in die streek de sterrenstelsels niet echt aan bod komen. Ik heb er slechts eentje in beeld genomen, NGC 6822, Barnard's stelsel. Een nabij stelsel dat hoort bij de Lokale Groep, groot (gezien aan onze hemel), maar erg diffuus en daardoor in NL erg lastig te zien.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Augustus 2021

#2 Bericht door Muddelflut » 02 sep 2021 19:26

Ik heb in augustus ook nog een beetje gedaan.
! keer heb ik de 80mm Lunt gebruikt waarbij toch mooie protuberansen zichtbaar waren en 2 keer heb ik de 10x50 verrekijker gepakt.
Met de laatste heb ik Jupiter en Saturnus gezien en 3 open clusters waarbij Melotte 20 (Alpha Persei Moving cluster) de mooiste was en als asterisme heb ik Kembles Cascade bekeken.
En uiteraard M31 bekeken, leuk om te zien, maar vanuit de tuin niet spectaculair.
Gisteravond ook nog weer de bino gepakt en zag tot mijn verrassing ook alweer de Pleiaden, die uiteraard met de verrekijker prachtig zijn.
Nog een weekje en ik zit weer op Terschelling en hoop daar volop van de planeten en de OvdM te kunnen genieten.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Augustus 2021

#3 Bericht door gerard van den braak » 03 sep 2021 12:26

In tegenstelling tot andere jaren was Augustus 2021 wel wat magertjes met vier waarnemingen. Laten we hopen dat september beter wordt.
.
wrn_aug_2021_gvdb.JPG
wrn_aug_2021_gvdb.JPG (56.75 KiB) 4469 keer bekeken

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Augustus 2021

#4 Bericht door Alnilam » 04 sep 2021 11:56

Tja, wat te zeggen van augustus, niet veel soeps qua waarnemen en als het al een keer helder was moest ik de andere dag vroeg op...... :(
Maar uiteindelijk toch wel wat kunnen zien waaronder het OvdM.
-
waarnemingen_augustus2021.jpg
waarnemingen_augustus2021.jpg (90.15 KiB) 4282 keer bekeken
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Plaats reactie