Dit was aanleiding om eens nader te kijken in mijn waarnemingendatabase en een simpele query te maken die laat zien hoeveel keer ik een object heb waargenomen (en geregistreerd in de database...).
Je kan zo natuurlijk meteen veel meer zien zoals, om maar wat te noemen, meest waargenomen dubbelster, meest waargenomen planetaire nevel etc.
Het geeft een leuk overzicht over de jaren heen en ik ben ook benieuwd naar wat anderen vinden.
Wat vind je het mooiste object om naar te kijken, en indien vastgelegd, wat is je meest waargenomen object?
Mijn toptien van meest waargenomen laat inderdaad zien dat M 42 bovenaan staat als deepskyobject. Maar heel aardig is ook om te zien dat Jupiter de echte koploper is!
Maar ook Saturnus en Mars komen boven bijna alle andere deepskyobjecten! Ik ben dus blijkbaar meer een planeetliefhebber dan een deepskyliefhebber...

M 13 komt op een nette 2e plaats qua deepsky. Wel verdient uiteraard.
- -
Een paar andere wetenswaardigheden uit mijn query, dwz meest waargenomen:
- Top 3 planetaire nevels: 1. Ringnevel (52x), 2. Halternevel (41x), 3. Eskimonevel (36x)
- Top 3 dubbelsterren: 1. Algieba (28x), 2. Castor (26x), 3. 'Trapezium' (25x)
- Top 3 maanobjecten: 1. Aristarchus (11x), 2. (gedeeld) Proclus, Vallis Schroteri, Gassendi (8x), 3. Clavius (7x)
- Top 3 open sterrenhopen: 1. M45 (50x), 2. M11 (38x), 3. M44 (37x)