Reparatie STL11000M

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#11 Bericht door SimonW » 11 mar 2021 18:05

Wjdrijfhout schreef: 11 mar 2021 17:32 Da's eigenlijk wel een goede vraag. Ik doe het altijd wel, maar dat is meer gewoonte dan wat anders. Als ik uiteindelijke de L bij de RGB breng geeft dat altijd een enorme verbetering, maar ik weet niet of je hetzelfde effect kunt bereiken door meer RGB te schieten en hier een synthetisch Luminance kanaal uithaalt. De L belicht ik doorgaans korter, dus je krijgt in zelfde tijdsframe meer foto's, dus theoretisch betere SR verhouding. En je kunt eventueel wat makkelijker spelen met kortere en langere belichtingen als je hele heldere stukken in je frame hebt. Maar nogmaals, ik heb de directe vergelijking nog nooit gemaakt. Ben wel benieuwd wat de anderen daarvan zeggen.
Met filters is voor mij nieuw. En heb me er nog niet genoeg in verdiept. Dat is weer een leuk kleusje voor deze natte dagen. Eerst ook maar eens een leuk setje LRGB filters op de kop tikken. zag wel dat je voor een luminace het filterslot ook gewoon leeg kan laten. maar beter van niet.

ben ook wel benieuwd hoe mensen hier op het forum dat doen.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#12 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 20:10

Voor luminance zou ik wel echt een luminance filter nemen. Die hebben een cut-off aan UV en IR kant. Camera-sensors zijn gewoon gevoelig voor UV en IR, maar je optiek is daar niet voor ingericht. Verschillende golflengtes zullen verschillend focus-punt hebben. Oftewel je krijgt onscherp IR en UV signaal in je foto, en daar wordt het niet mooier van.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#13 Bericht door gerard van den braak » 12 mar 2021 15:39

Wjdrijfhout schreef: 11 mar 2021 17:32 De L belicht ik doorgaans korter, dus je krijgt in zelfde tijdsframe meer foto's, dus theoretisch betere SR verhouding.
Mijn informatie zegt dat de Luminance perfect moet zijn en de meest aandacht verdient. De opnames met de kleurfilters kunnen wel een binning lager en korter belicht worden. Waarbij geadviseerd wordt om in de kleur waarvoor je camera wat minder gevoelig is wat langer te belichten dan de ander kleuren.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Reparatie STL11000M

#14 Bericht door Arie » 13 mar 2021 20:52

Ik heb al enkele keren alleen RGB gebruikt zonder het Lum kanaal.
De resultaten vielen mij niet tegen.
Wanneer je kleuren schiet in 2x2 moet je daarna er wel weer voor zorgen dat je 1x1 Lum en 2x2 RGB frames exact dezelfde afmeting krijgen.
Dan hoeft het kleurenbeeld niet haarscherp te zijn.
Met het Lum beeld teken je fijne lijntjes en het contrast in.
Daar steek je derhalve veel werk in qua ruisonderdrukking en scherpte.
Je kunt het Lum ook uit je RGB combinatie halen, maar de kwaliteit van die Lum is dan wel minder dan een sec geschoten Lum kanaal.
Maar nogmaals, met alleen RGB kom je ook al een heel end. Een OSC (kleuren) camera heeft ook geen Luminance kanaal.
Dat is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#15 Bericht door Wjdrijfhout » 14 mar 2021 09:46

Kijk, dat is nou één van die dingen die zo leuk is aan deze hobby. Net als je denkt dat er een onderdeeltje is dat je denkt te begrijpen, kan een simpele fundamentele vraag dat hele gevoel weer onderuit halen. En is verdere studie en experimenteren noodzakelijk.
Heb het een en ander gegoocheld over RGB vs LRGB, en het antwoord hier lijkt nog lang niet zo eenduidig. Sterker nog, soms lees je zelfs dat de ene of de andere variant meer een soort mode-trend is met fans aan beide kanten.
Hoe dan ook, als je door alle meningen en hypes doorleest lijken een paar voorzichtige conclusies als volgt:
- Geen van beide is fout, beide kan, oftewel je doet het altijd goed (geruststellende gedachte)
- Als je LRGB schiet is de algemene 'regel' dat 50% van totale exposure L is en 50% verdeeld over R, G en B
- Als je LRGB schiet, zoals Gerard zegt, kun je bijvoorbeeld R, G en B binnen, omdat resolutie daar niet kritisch komt. Dan hoef je je exposure niet te verlengen, dus je krijgt meer signaal in dezelfde tijd (ga ik eens proberen, tot nu toe verlengde ik de exposure altijd t.o.v. L). Uiteindelijk moet je dan inderdaad weer matchen met L zoals Arie zegt, upsamplen van RGB lijkt dan het meest logisch
- Maar met LRGB krijg je uiteindelijk minder kleur-informatie binnen, dus voor meer intensieve kleuren zijn er juist liefhebbers van RGB. Dus de vraag is: wil je focussen op structuur of kleur? Dit kan per target verschillend zijn. Een bolvormige sterrenhoop kun je zo misschien beter in RGB schieten, waar een zwakke nevel misschien beter gebaat is bij LRGB.
- Niet helemaal zeker, maar het gevoel bekruipt dat voor CCD-cameras en een donkere lucht RGB een goede optie is, en LRGB vooral voordelen biedt voor CMOS-cameras en lichtvervuiling. Het idee is hier dat een voordeel van Luminance is dat je veel korte opnamen maakt om tegen de lichtvervuiling in te zwemmen, iets wat voornamelijk bij CMOS cameras goed werkt.

Zoals altijd is wat je ook doet vaak voor een groot deel weer te compenseren in post-processing.
Eén van de kritische stappen bij LRGB is het samenvoegen van L aan RGB. Hier gaat het vaak fout en daardoor wordt de roep om meer kleur groter. Bij hoge luminance waarden verdwijnt kleur (bij lage ook overigens). Zo werkt ons oog nou eenmaal. Dus als je luminance te sterk is, krijg je een erg flets beeld, wat je vervolgens met saturation weer op moet werken, maar mooie oranje of blauwe sterren blijven vaak wit. Dit kun je op allerlei manieren tegengaan (MaskedStretch ipv HistogramTransformation, aanpassen lightness/saturation levels in LRGBCombination in plaats van Standaard 50/50, in lijn brengen exposure via LinearFit, of all of the above...).
Bij RGB mis je een luminance kanaal waar je structuur, scherpte, deconvolution, etc kunt fine-tuning. Maar die kun je wel maken. Je kunt bijvoorbeeld met PixelMath een nieuw bestand maken door voor elke pixel de hoogste waarde van de drie (R, G en B) te kiezen. Dit komt redelijk in de buurt van een oorspronkelijk luminance.

Afijn, opties te over dus. Ik ga hier zeker eens wat meer mee experimenteren. Leuk onderwerp Simon, en blij dat je dit opgebracht hebt. Zo zie je maar weer, er is niks vanzelfsprekend in deze hobby.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#16 Bericht door gerard van den braak » 15 mar 2021 09:22

Ik vond nog een reken tool, deze is 'objecten', er is ook een voor sterren. Het is een Excel sheet.
.
Extinction.JPG
Extinction.JPG (86.17 KiB) 10382 keer bekeken
.
extinction.xls
(17.5 KiB) 619 keer gedownload

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#17 Bericht door SimonW » 16 mar 2021 17:37

Wjdrijfhout schreef: 14 mar 2021 09:46 Kijk, dat is nou één van die dingen die zo leuk is aan deze hobby. Net als je denkt dat er een onderdeeltje is dat je denkt te begrijpen, kan een simpele fundamentele vraag dat hele gevoel weer onderuit halen. En is verdere studie en experimenteren noodzakelijk.
Heb het een en ander gegoocheld over RGB vs LRGB, en het antwoord hier lijkt nog lang niet zo eenduidig. Sterker nog, soms lees je zelfs dat de ene of de andere variant meer een soort mode-trend is met fans aan beide kanten.
...........
Afijn, opties te over dus. Ik ga hier zeker eens wat meer mee experimenteren. Leuk onderwerp Simon, en blij dat je dit opgebracht hebt. Zo zie je maar weer, er is niks vanzelfsprekend in deze hobby.
Datzelfde geld ook voor mij. Ik ga hier ook aan het experimenteren. En kijken wat voor mij werkt.
Je kunt het wetenschappelijk aanpakken. Maar je kunt het ook gewoon proberen. Ik denk dat ik het ga mixen. En zo uitproberen wat voor mij goed werkt. Nu hebben we gebrek aan één ding en dat zijn heldere nachten. Als ik die jongens zie die hun telescoop remote hebben staan en 250+ heldere nachten in het jaar hebben ben ik daar wel een tikkie jaloers op. Soms ben je nachten lekker aan het testen en proberen. En dan kan het zo zijn dat je pas een maand later weer aan de bak kan.

Willem Jan wat zijn de filters die je voornamelijk gebruikt?

Wat ik mij nog wel af vraag. Hoe zit het met een LP filter. Ik heb er dan één maar gebruik je die ook met je LRGB Ha etc. filters? Ik heb hem nu in het filterwiel zitten. Maar dat past straks natuurlijk niet meer.
Ik zou hem nog op de corrector kunnen schroeven maar ik weet niet of dat wel de bedoeling is.
Op internet heb ik er nog niet echt een pas klaar antwoord op gevonden. Her en der lees ik dat ze worden gebruikt met RGB. Sommigen hebben hem i.p.v. het "L" kanaal. Erg eenduidig is het niet.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#18 Bericht door SimonW » 17 mar 2021 10:11

gerard van den braak schreef: 15 mar 2021 09:22 Ik vond nog een reken tool, deze is 'objecten', er is ook een voor sterren. Het is een Excel sheet.
Wat kan je daar precies mee?

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#19 Bericht door gerard van den braak » 17 mar 2021 12:41

Extinctie is de mate van uitdoving van de lichtstralen door de atmosfeer. In feite het tegenovergestelde van transparantie.

Afhankelijk van de hoogte van het te fotograferen object zal de invloed van je kleurenfilters door de extinctie veranderen. Ja kan hiermee berekenen wat de vermenigvuldig factoren voor het aantal RGB subs moet zijn om tot een evenwichtige foto te komen.

Stel dat je 100 subs in rood wil maken van 200 seconden voor een object op 30 graden. Hoeveel opnames moet je dan maken in Groen en Blauw.
1. vul in bij hight: de hoogte van het object in gaden boven de horizon
2. vul in bij n_R: aantal subs in R
3. Vul in bij T_..: aantal seconden van de opname
4. Lees af: in de groene velden de factoren voor G en B, waarbij Rood op 1 gesteld is.
5. Het worden dan: 100x rood. 47x groen en 65x blauw

Dan is dit het resultaat:.
extinctie.JPG
extinctie.JPG (125.31 KiB) 10347 keer bekeken

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Reparatie STL11000M

#20 Bericht door SimonW » 17 mar 2021 19:55

gerard van den braak schreef: 17 mar 2021 12:41 Extinctie is de mate van uitdoving van de lichtstralen door de atmosfeer. In feite het tegenovergestelde van transparantie.

Afhankelijk van de hoogte van het te fotograferen object zal de invloed van je kleurenfilters door de extinctie veranderen. Ja kan hiermee berekenen wat de vermenigvuldig factoren voor het aantal RGB subs moet zijn om tot een evenwichtige foto te komen.

Stel dat je 100 subs in rood wil maken van 200 seconden voor een object op 30 graden. Hoeveel opnames moet je dan maken in Groen en Blauw.
1. vul in bij hight: de hoogte van het object in gaden boven de horizon
2. vul in bij n_R: aantal subs in R
3. Vul in bij T_..: aantal seconden van de opname
4. Lees af: in de groene velden de factoren voor G en B, waarbij Rood op 1 gesteld is.
5. Het worden dan: 100x rood. 47x groen en 65x blauw

Dan is dit het resultaat:.
extinctie.JPG

Maar is dit niet het zelfde als een kleuren camera? Daar zijn technisch gezien alle kleuren ook met de zelfde tijd belicht.
of je nu op 10 graden zit of op 50 of zelfs 90 ?
ik was in de veronderstelling dat ik een sessie kan aan maken en daar kan aangeven Lum:100 min, Ha:200 min, RGB100-100-100 min maar ik begrijp dus dat dat niet helemaal op gaat?
ik moet dus voor elke kleur kijken wat de beste belichting tijd is om zo niet te over stemmen?
zijn er meer mensen hier die dat zo doen als Gerard aan geeft?

Plaats reactie