PI-Tip: Aberration Inspector

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: PI-Tip: Aberration Inspector

#11 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 11:00

gerard van den braak schreef: 09 mar 2021 09:09 Welke telescoop geeft dit effect?
Het is me voor het eerst opgevallen met de FSQ-106, maar toen ik kritischer ging kijken bij eerdere opnames met de TOA-130 was het daar ook zichtbaar. In diverse test-shots het effect gezien, ook na draaiing (en opnieuw los/vastmaken rotator.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: PI-Tip: Aberration Inspector

#12 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 11:05

Han schreef: 09 mar 2021 10:41
Links onder in je opname is de HFD van de sterren circa 5, rechtsboven circa 9. Het is dus goed mis (80%). Een tilt adapter lijkt me de eenvoudigste manier. Dat kan ik hopelijk straks hier ook proberen.
Klopt, ik heb hier ook een 'worst-case' laten zien. Ik heb het gevoel dat het effect grotere uitslagen geeft bij slechtere focus. Dit voorbeeld was niet geweldig gefocust.Toen nog focussing gedaan op een enkele ster. De software kan dan soms een ster behoorlijk uit het midden kiezen, en dan wordt zo'n tilt-effect behoorlijk uitvergroot. Sindsdien laat ik de focusing doen op het gehele beeld, ietsje langzamer, maar wel een stuk beter. Maar nog beter natuurlijk: de tilt eruit. Heb inmiddels ook mijn adapter ontvangen. In jouw draadje over dit onderwerp wat meer details.

Plaats reactie