Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#51 Bericht door Han » 05 aug 2020 13:09

Astrovirus schreef: 19 jul 2020 18:27 IMG_1538.JPG
Mooie astrofoto van M27. Alles werkt blijkbaar goed.

Ik weet niet of de desktop plaats permanent is, maar volgens mij kan je hem voor de seeing beter wat verder weg van de zuil zetten. Warme lucht stijgt omhoog. Mijn desktop staat aan de noordkant van mijn astrohokje tegen de wand. Dan heb je waarschijnlijk wel een active USB3.0 kabel nodig vanwege de afstand. De voedingen lijkt me minder een probleem.

Wat wel goed is dat de mount vrij hoog boven het maaiveld staat. Hoe hoger hoe beter de seeing.

Die Altair zijn best interessante cameras.

Han

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#52 Bericht door gerard van den braak » 06 aug 2020 13:41

M27 staat er mooi op Tim. Je werk begint vruchten te geven 👍

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#53 Bericht door Astrovirus » 17 jul 2022 13:16

Even een korte update over een broodnodige reparatie dit de afgelopen dagen is uitgevoerd. Mijn doorzichtige golfplaat bleek afgelopen najaar over de volle breedte gescheurd te zijn, mogelijk doordat hier een breeklijn gezeten heeft, aangezien de scheur perfect recht loopt. Ook de achterste plaat van andere makelij, bleek zeer slecht tegen de zomerse warmte te kunnen en vervormde al snel (had ik achteraf kunnen weten als de reviews had gelezen, maar ik moest destijds het dak dichten en die andere platen waren toen niet snel meer leverbaar t.g.v. de corona kluspiek in voorjaar 2020). Dus de oude zoii eraf en mooie nieuwe shingles erop, alles weer keurig netjes en nog belangrijker, waterdicht.
IMG_1837.jpg
IMG_1837.jpg (2.79 MiB) 1579 keer bekeken

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#54 Bericht door Astrovirus » 24 jul 2022 09:11

Na de dakrenovatie ook maar eens het een en ander aan de apparatuur gedaan om alles weer een beetje netjes te krijgen, aangezien ik in februari de vervangende camera en nieuwe PC heel quick & dirty gebruiksklaar had gemaakt. Nu ook eindelijk mijn Pegasus Astro Power Box Micro aangesloten en in dat proces meteen de hele kabel zooi netjes gemaakt. Daarna, toen het donker was en ik eindelijk eens geen andere verplichtingen had op een heldere avond ook aardig wat tijd gespendeerd om de poolafstelling nauwkeuriger te maken, wat zich meteen vertaalde in veel nauwkeuriger eerste goto's en ook rustigere guiding, al lijkt mijn huidige opstelling wel gevoeliger voor balans dan dat ik vroeger gewend was. Vermoedelijk zal ik nu na elke meridiaan flip de balans iets moeten aanpassen om de opstelling OOST zwaar te krijgen, zodat de RA-as niet kan gaan "stuiteren"
IMG_1838.jpg
IMG_1838.jpg (2.03 MiB) 1554 keer bekeken

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#55 Bericht door Astrovirus » 04 dec 2023 16:46

Nieuwe uitbreiding aan de sterrenwacht is in gang gezet, volledige automatisering van het dak. Als eerste de tandrail die het dak gaat aandrijven is klaar.
IMG_2113.jpg
IMG_2113.jpg (3.4 MiB) 817 keer bekeken

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#56 Bericht door Arie » 09 dec 2023 19:43

Dat ziet er weer degelijk uit Tim.

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#57 Bericht door Astrovirus » 17 dec 2023 16:16

Project automatisch dak is weer een flinke stap verder. In dit projectboxje zit de Arduino uno die de motor zal aansturen.
IMG_2119.jpg
IMG_2119.jpg (1.49 MiB) 775 keer bekeken
Er gaat 1 kabel naar de motor vanaf een relay shield die ground met COM (common) verbind en OSC (Open/Stop/Close) met NO (Normally Open). Hiermee krijg de motor zijn signalen om het dak te openen en sluiten. De 2 overige kabels zijn verbonden met 2 Normally Closed contact sensoren die de open en dicht stand registreren. De open sensor is verbonden met Arduino pin 11, de dicht sensor met pin 12 en beide grounds met de Arduino ground pin.

Op het aanstuurbord van de schuifhekmotor de aansluiting ground/COM op pin2 en OSC/NO op pin 5.
IMG_2120.jpg
IMG_2120.jpg (1.5 MiB) 775 keer bekeken
En nog 1 van de 2 verbindingsdoosjes voor de NO open/dicht sensoren. Nu nog de tandrail plaatsen en alles afstellen/uitlijnen.
IMG_2122.jpg
IMG_2122.jpg (2.08 MiB) 775 keer bekeken
En alles netjes afgesloten/weggewerkt, op de kabels na dan, dat komt nog.
IMG_2121.jpg
IMG_2121.jpg (1.51 MiB) 775 keer bekeken

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#58 Bericht door Astrovirus » 03 jan 2024 09:15

Zo, weer een stap in de goede richting voor de automatisering van het dak. Het dak werkt nu met de afstandsbediening van de schuifpoortopener. Het was nog wel een uitdaging om het uiteinde van de tandrail, welke ongeveer ruim een halve meter uit het dak steekt, stijf genoeg te maken dat het met de kracht van de motor om kon gaan zonder te slippen op het tandwiel bij het sluiten van het dak.

Dit opgelost door aan de buitenzijde van de rail een 2x4 cm ALU profiel, waarvan de laatste meter extra verzwaart/verstevigd is, aan te brengen om de beweging naar buiten toe te beperken.
IMG_2141.jpg
IMG_2141.jpg (1.51 MiB) 675 keer bekeken
IMG_2140.jpg
IMG_2140.jpg (1.37 MiB) 675 keer bekeken
Dit was helaas nog net niet stijf genoeg en dus ook aan de andere zijde via een gespannen staalkabel nog extra borging aangelegd.
IMG_2139.jpg
IMG_2139.jpg (1.64 MiB) 675 keer bekeken
Nu werkt het perfect, zoals ook te zien is in het bijgevoegde Youtube video. https://youtube.com/shorts/HcrJUBzC0Lc?feature=share

Nu nog de drivers en NC sensoren installeren en dan zou dit ook vanuit N.I.N.A. moeten werken.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#59 Bericht door Han » 04 jan 2024 10:54

Mooie constructie maar wel veel werk. T!

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#60 Bericht door Astrovirus » 04 jan 2024 16:20

Het is inderdaad veel werk. Vanochtend de NC sensoren geplaatst en de Arduino aangesloten op de PC, daarna de ASCOM driver en SkyRoof software geïnstalleerd en probleemloos de aansturing in stand-alone via SkyRoof en geïntegreerd in N.I.N.A. aan de praat gekregen. Ik kan nu vanuit N.I.N.A. zelfs wanneer ik van huis ben een sessie starten waarbij ik ook controle heb over het dak. In de toekomst nog een AAG cloudwatcher installeren en dan kan de boel zelfs autonoom draaien, al wil ik voordat ik daar op vertrouw eerst een back-up stroomvoorziening geregeld hebben.

Oh ja en ik wil op korte termijn ook nog een camera plaatsen om de boel te monitoren, want om nu helemaal blind op alleen software te vertrouwen.

Plaats reactie