Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#1 Bericht door Bob » 27 okt 2019 17:24

Tja, dat het een keer helder wordt is tegenwoordig al een alert waard... En we moeten natuurlijk nog maar zien of het gaat uitkomen ;)
Maar het lijkt tot nu toe een behoorlijk definitieve voorspelling!

Schrik niet, ik wil geen veldsessie beleggen, het is mij veel te koud om met alle spullen in het veld te gaan staan :mrgreen:
Maar ik ben toch benieuwd of er nog iemand visueel gaat waarnemen. Het kan een leuk experiment zijn om eens een virtuele gezamenlijke sessie te doen. Via een forumonderwerp de waarneemplannen delen, evt tips doorgeven en ook de resultaten delen.
Maar dan moeten er natuurlijk wel een paar waarnemers zijn die meedoen...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#2 Bericht door Muddelflut » 28 okt 2019 11:11

Helaas denk ik dat er bij mij niets van waarnemen terecht komt. Ik heb een flinke verkoudheid te pakken dus lijkt het me even een paar dagen niet verstandig om buiten te gaan staan.
Zin heb ik wel, maar het lijkt er op dat deze maand voorbij gaat zonder ook maar één enkele waarneming :(
Maar als het echt helder wordt en het kriebelt toch te sterk, dan is de verrekijker natuurlijk bij uitstek een instrument om toch even de hemel af te speuren.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#3 Bericht door Bob » 30 okt 2019 08:24

Muddelflut schreef: 28 okt 2019 11:11 ... Ik heb een flinke verkoudheid te pakken dus lijkt het me even een paar dagen niet verstandig om buiten te gaan staan.
...Maar als het echt helder wordt en het kriebelt toch te sterk, dan is de verrekijker natuurlijk bij uitstek een instrument om toch even de hemel af te speuren.
Dat is jammer zeg, juist nu het eens 2 dagen helder is!
Heeft het nog wat gekriebeld of het je het niet gewaagd?
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#4 Bericht door Bob » 30 okt 2019 08:46

En dinsdagavond was het helder!

Het was een leuke opwarmer voor vanavond, want het wordt weer helder en misschien wel minder vochtig en beter!
Als 'opwarmer' heb ik de 40cm neergezet, de bedoeling is om vanavond de 50cm weer eens te gaan gebruiken...
Maar ja, opwarmer? Het was meer een afkoeler :mrgreen: . Ik heb ruim 5 uur buiten gestaan en waargenomen met slechts 3 korte pauzes om even (echt) op te warmen.
De temperatuur liep van iets van 4 gr tot 0 gr, op het laatst flinke ijsvorming op de vochtige delen van de spullen. Heel erg laat was het niet eens want je kunt nu vroeg beginnen, voor half acht had ik al de eerste waarnemingen gedaan.
Dus, 5 uur erbij en ik was 00.30 weer opgeruimd en binnen.
Het was een aardige mix van dubbelsterren, sterrenstelsels en wat open sterrenhopen. Daarbij aardig wat nieuwe objecten maar ook wat grote jongens zoals, wat nu niet mag ontbreken, M 31 en zijn buren.
De transparantie was niet optimaal, heel veel vocht in de lucht. De donkere banden van M 31 kwamen er maar met moeite doorheen en bijv. bij NGC 891 was de donkere band absoluut niet te zien.
De focus daarom toch wat meer gezet op de zwakkere en nauwere dubbelsterren op mijn 'target list'. Dat ging redelijk, de seeing was ook redelijk maar zeker niet echt goed. Bij 415x waren soms dubbelsterren met een scheiding van < 1" goed en ruim te scheiden, maar soms niet en m.n. wat later op de avond leek dat wat minder goed te worden. Maar toch, bijv. STF 234 met een afstand van 0,8" en een vrij heldere A (lastiger te scheiden dus) was met 415x heel mooi te zien. En dat maakt een dubbelsterwaarnemer toch weer even blij :D

Andere visuele waarnemers nog wat gedaan?
Andere visuele waarnemers voor de komende avond/nacht nog plannen?
-
191029_D16.jpg
191029_D16.jpg (306.62 KiB) 15950 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#5 Bericht door gerard van den braak » 30 okt 2019 09:03

Het was ook voor mij een succesvolle avond. Niet visueel maar fotografisch. Overdag had ik de voorbereidingen getroffen en ben van 20:00 - 24:00 bezig geweest. De grondmist maakte er een einde aan. Die speelde al langer parten maar door me te beperken tot hoog staande objecten ging het. Aan de subs is goed te zien dat, naarmate de avond vorderde, de ruis in de achtergrond toenam.
Vannacht wordt het beter. Waarschijnlijk haal ik de nacht door want de heldere nachten zijn schaars.
Ook NGC 891 staat op mijn lijst, hopelijk mét donkere rand.
@Ria: Beterschap

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#6 Bericht door Muddelflut » 31 okt 2019 09:51

Heerlijk om weer eens wat activiteiten te kunnen lezen.
En Bob, dat zijn serieuze plannen om zelfs de 50 cm in te gaan zetten T!

Gerard is ook weer "los" lees ik wel en hopelijk zien we de resultaten hier snel.

Zelf heb ik alleen maar even met het blote oog rond gekeken want ik ben nog verre van fit. Misschien kan ik het opbrengen om straks nog even te lunten.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#7 Bericht door Bob » 31 okt 2019 11:58

Muddelflut schreef: 31 okt 2019 09:51 En Bob, dat zijn serieuze plannen om zelfs de 50 cm in te gaan zetten!
En dat is ook gebeurd!
Gisterenavond een hele leuke sessie met de 50cm. De omstandigheden vielen iets tegen, het was niet beter dan eergisteren en zelfs iets kouder en vochtiger.
Voor 8 uur had ik al een 'targetobject' in beeld, de zwakke planetaire nevel Abell 4. Dat was ook meteen het belangrijkste object van de avond... :mrgreen:
Wat zwakke sterrenstelsels zijn ook aan bod gekomen, maar de matige transparantie was geen stimulans om daar veel tijd aan te besteden.
De seeing van niet zo goed, maar ook wat wisselend zodat op momenten toch hele nauwe dubbelsterren gescheiden konden worden. Zo had de 50cm geen moeite om STF 520, met een onderlinge afstand van 0,5", te scheiden!
Als de seeing goed is dan is bij 0,5" met de 50cm een duidelijke scheiding te zien. 8-)
Tegen 24.00 moest ik echter wel stoppen, niet alleen was het toch wel erg koud buiten, maar ook was de vangspiegel enigszins beslagen. De vangspiegelverwarming kon, na meerdere uren buiten staan (vanaf een uur of 5), niet meer op tegen de hoge vochtigheid.
Als laatste had ik de geweldig fraaie toppers NGC 1501 en NGC 1514 bekeken (planetaire nevels), super interessante objecten om te zien met 50cm!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#8 Bericht door gerard van den braak » 31 okt 2019 12:48

Er was iid veel vocht in de lucht, meer dan 95%. Gelukkig heb ik in de sterrenwacht daar minder last van. Wel heb ik de dauwlinten aangezet en de koepelventilator aangezet. Die ventilator trekt koude lucht door de spleet naar binnen en draagt bij aan de temperatuurvereffening binnen-buiten.
Ik ben aan het ‘werk’ (hobbyen) geweest tot half drie.
En vannacht WEER 👍 wie deze week niet aan z’n trekken komt.......

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#9 Bericht door Bob » 01 nov 2019 17:46

gerard van den braak schreef: 31 okt 2019 12:48 En vannacht WEER 👍
Ik heb gisterenavond idd WEER waargenomen!
Maar na twee lange avonden in de kou bij de Dobsons had ik dat wel even gezien. Deze avond iets rustiger aan en iets comfortabeler, nml. met de 13cm vanuit de sterrenwacht.
De transparantie was weer niet geweldig, begin van de avond twijfelde ik zelf of ik het wel zou doorzetten.
Maar goed, dak open schuiven en toch even proberen kan natuurlijk makkelijk...
Deze keer wat meer gericht op de ondiepe hemel. Ik vind het dan altijd een leuke combinatie om bijv. een planeet of een planetoide op te zoeken en dan te kijken of er nog wat aardige dubbelsterren staan in die omgeving.
Zo ook gisteren met Uranus en enkele planetoiden in Ari, Tau en Ori.
Uranus staat inmiddels behoorlijk hoog (in Ari) en is daarom een dankbaar object. Met de verrekijker is hij al makkelijk te zien.
Ook de grote planetoide (4) Vesta staat gunstig (in Tau) en is helder, mag 6,6. Vesta is met de verrekijker ook zeer makkelijk te zien. Vooral gisteren want hij vormde een mooie gelijkzijdige driehoek met de sterren Omicron Tau en Xi Tau.
Vanwege die 'kijk eens in de buurt techniek' toch ook weer wat aardige dubbelsterren bekeken.
Om een uur of half twaalf toch wel gestopt, ook in de sterrenwacht is het erg koud...

Mijn telling voor oktober staat intussen weer in het waarneemoverzicht.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Dinsdag (29 okt) wordt het helder!

#10 Bericht door gerard van den braak » 01 nov 2019 19:01

Ja :D , ALWEER HELDER.
Ook van deze heldere avond heb ik gebruik kunnen maken. Het was, zoals Bob schreef, niet super. Het was koud, vochtig en wat nevelig maar zeer de moeite waard. Het is me gelukt drie objecten te fotograferen door vroeg (19:30) te beginnen en laat (02:00) te eindigen.
De resultaten moeten nog even op zich laten wachten. Mijn nieuwe pc heeft nog geen Photoshop, daar moet nog aan gewerkt worden. De afgelopen drie nachten heb ik het volgende gefotografeerd:
ic 342 en 1805
NGC 457, 772, 891, 956, 957, 1245 en 1502
De maand oktober is toch nog een succes geworden.

Plaats reactie