Mijn 1e telescoop

Heb je wat nieuws gekocht of gewoon een mooie foto van je spullen, laat die dan hier zien.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#31 Bericht door Alnilam » 23 sep 2019 18:14

Ja als ik door het oculair zelf kijk is het helder. Als ik door het collimatie oculair kijk is het ook helder. Ik ziedan de weerspiegeling van het kruis dat boven in de buis zit en ook het kruis van de collimator met een zwarte stip ih idden. die staan dus niet in lijn maar verschoven van elkaar dat is gewoon helder allemaal. Toen ik gisteren de zoeker zo goed en zo kwaad als het ging goede had gezet en toen door de kijker keek naar de boom top die ik gebruikt had voor het afstellen, zag ik heel wazig het topje uiteraard op de kop, maar door een waas dat ik niet met de focus inrichting scherp kon stellen of gewoon het oculair ver draaien in en uit . Het blijft een waas. soms met een wat donkere ellips vormige streep/figuur door het midden. Misschien de spiegels verschoven door het transport van Robtics naar mij, of eerder van fabrikant naar Rob .. etc. Ik weet het echt niet. Ik dacht aan collimeren omdat me dat het meest logisch leek. Sorry voor de overlast Bob, ik waardeer je hulp in deze enorm.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Mijn 1e telescoop

#32 Bericht door Bob » 23 sep 2019 18:26

Dan wellicht toch extreme collimatie fout...?
Ik kan nog maar 1 optie bieden, dat is even langs komen om het te bekijken.
Ik heb een zeer goede lasercollimator, daarmee kan een evt collimatie fout direct vastgesteld worden.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#33 Bericht door Alnilam » 23 sep 2019 18:45

[quote=Bob post_id=547 time=1569263207 user_id=2]
Dan wellicht toch extreme collimatie fout...?
Ik kan nog maar 1 optie bieden, dat is even langs komen om het te bekijken.
Ik heb een zeer goede lasercollimator, daarmee kan een evt collimatie fout direct vastgesteld worde
quote

Tja jij hebt daar meer verstand van dan ik. Als je een keer langs zou willen komen zou dat enorm gewaardeerd worden.
Wanneer zou je dat willen doen? Ik kan mijn adres en mobielnr. wel kunnen geven via een PM .
Ik ben vrijdags altijd vrij en maandags t/m donder om 1600/1615 thuis.

Laat het maar weten, ik zal een PM sturen met adres en telno.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Mijn 1e telescoop

#34 Bericht door Jan Peter » 25 sep 2019 20:51

Nils, heb jij ook een soort oculairhouderverlenger erbij gekregen?
Iets als: https://www.astromarket.org/verlengstuk ... mm/p,54437

En zo ja, heb je die al eens in je oculairhouder gezet en vervolgens het oculair daar in gedaan?

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Mijn 1e telescoop

#35 Bericht door Arie » 25 sep 2019 22:09

Ik woon vlak bij je. Als je wilt kan ik ook wel even langskomen om eens te kijken wat er aan de hand is.
Dat kan gewoon overdag.
Het moet iets simpels zijn. Collimatiespulletjes heb ik uiteraard ook. Zeg jij het maar.
Arie uut Borger

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#36 Bericht door Alnilam » 26 sep 2019 05:55

Jan Peter schreef: 25 sep 2019 20:51 Nils, heb jij ook een soort oculairhouderverlenger erbij gekregen?
Iets als: https://www.astromarket.org/verlengstuk ... mm/p,54437

En zo ja, heb je die al eens in je oculairhouder gezet en vervolgens het oculair daar in gedaan?
Hi Jan Peter, ja ook al geprobeerd, het zelfde. Bob is morgen bij me gaan we het zien. Ik heb trouwens een 2"focus inrichting en een 2"SW wide field skywatcher oculair 28mm.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#37 Bericht door Alnilam » 26 sep 2019 05:59

Arie schreef: 25 sep 2019 22:09 Ik woon vlak bij je. Als je wilt kan ik ook wel even langskomen om eens te kijken wat er aan de hand is.
Dat kan gewoon overdag.
Het moet iets simpels zijn. Collimatiespulletjes heb ik uiteraard ook. Zeg jij het maar.
Arie uut Borger
Moi Arie uut Borger, dat weet ik en had ik zeker gedaan, maar was met Bob aan het chatten over het gevalletje en hij bood uitermate vriendelijk aan om even langs te komen. Dus morgen is hij even bij me en gaan we kijken. Na alle probeersels en veel lezen op dit forum en het astro forum, blijf ik toch denken dat het een collimatie fout is. Wellicht gedurende het transport van Robtics naar mij of wellicht van China naar Robtics. Hartelijk dank voor de reactie, en we houden contact.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Jan Peter
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:29

Re: Mijn 1e telescoop

#38 Bericht door Jan Peter » 27 sep 2019 19:57

Is het gelukt?

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#39 Bericht door Alnilam » 28 sep 2019 08:04

Jan Peter schreef: 27 sep 2019 19:57 Is het gelukt?
Ja hoor, had eerst zelf de primary mirror gedaan, voordat Bob kwam. Geprobeerd nog steeds niets buiten wat vage niet scherpe takken van een boom op ongeveer 200 meter afstand.
Bob kwam keek met zijn mooie laser collimator en zag dat de primary goed stond maar het bleek dat de vangspiegel niet helemaal goed staat. Had geen passend mini imbusje (nu wel ) om die iets bij te stellen.
Maar we zouden toch eigenlijk beeld moet hebben. Bleef zo tot Bob vroeg of ik ook een verlengbus 2" had. Die had ik die er tussen Focus in uit en EUREKA er was beeld!Dus voor de 28mm moet de bus er tussen. Dat dat eerder niet lukte was dus puur omdat de hoofdspiegel niet goed stond. Een 1.25" 10 geprobeerd ook goed. We hebben afgesproken dat we dit zo laten nu en tzt de vangspiegel nog wat bij stellen.Al met al een geslaagde operatie! NU moet het weer nog wat meewerken dan kan ik eindelijk gaan kijken. Je begrijpt dat ik Bob erg dankbaar ben en alle anderen ook voor het advies en raadgeveingen!
Fijn weekend aan allen.
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mijn 1e telescoop

#40 Bericht door Muddelflut » 28 sep 2019 16:01

Fijn dat het gelukt is T!

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Plaats reactie