Messiermarathon 2026 - de resultaten

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

Messiermarathon 2026 - de resultaten

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 23 mar 2026 20:59

Op 18 maart was de eerste poging. Hoewel de weersvoorspelling niet super leek, werd door een aantal leden toch de gok genomen. Aangekomen in Gasteren bleek het verrassend helder te zijn. Spullen opgezet, uitgelijnd en wachten tot het 19:55 uur werd. Dat was het moment waarop het donker genoeg zou moeten zijn om de eerste objecten te kunnen fotograferen, en waarbij er nog voldoende tijd zou zijn om de eerste drie groepen objecten vast te leggen. Dat liep tot ongeveer half elf. Er waren toen 49 objecten gefotografeerd. Daarna zat het schema een stuk ruimer in z'n jasje, en was er zelfs een tijdje niks te doen. Na tweeën was het weer flink aanpoten tot het licht werd. Rond kwart over vijf 's ochtends had ik 100 van de 110 objecten gefotografeerd. De missende objecten staan zelfs in de schemer ruim onder de 5° en zijn vanaf deze breedtegraad eigenlijk niet realistisch. Het vroor inmiddels 2 graden en na 9.5h bezig te zijn geweest was het tijd om in te pakken.
Daarna begon een tweede marathon, het bewerken van alle 100 beelden. Dat was weliswaar gewoon in de warmte van thuis, achter het bureau, maar nam minstens zoveel tijd in beslag. Uiteindelijk is dan hier, zoals Paul al voorspelde, de poster met de gemaakte foto's. Geen fotografische hoogstandjes, maar met een totale belichting van 2-3 minuten (4-6 frames@30s) per foto mag je dat ook niet verwachten. Uiteindelijk ben ik best wel tevreden met hoe het eruit is gekomen.
Oh, en volgens Gerard 'telt' het niet als je niet per object in ieder geval iets opschrijft, dus bijgevoegd ook mijn notities gemaakt tijdens de avond.
Binnenkort zal ik op mijn website nog wel een blog plaatsen met wat meer details, maar deze mozaïek wilde ik alvast even met jullie delen. De foto is een jpeg, maar kon ik vanwege bestandslimieten niet in beste kwaliteit uploaden. Daarom ook nog een link naar een PDF toegevoegd. Als het goed is kun je die downloaden en op je telefoon/tablet/pc op inzoomen. Als ik mijn blog klaar heb zal ik ook nog wel een web-link opnemen voor de volledige resolutie.
Al met al een superleuk project, waar we het hele seizoen al naar uitgekeken hebben. Dank aan de waarneem commissie om dit op touw te zetten!

En hierbij de attachments
MessierMarathonMosaic.pdf
(9.97 MiB) 678 keer gedownload
Notities Messier Marathon 18 maart 2026.pdf
(20.73 KiB) 465 keer gedownload
Bijlagen
MessierMarathonMosaic.jpg
MessierMarathonMosaic.jpg (8.26 MiB) 5311 keer bekeken

Muddelflut
Contacteer:

Re: Messiermarathon 2026 - de resultaten

#2 Bericht door Muddelflut » 23 mar 2026 21:05

INDRUKWEKKEND T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Astrovirus

#3 Bericht door Astrovirus » 24 mar 2026 19:49

Werkelijk een prachtige beloning voor een lange nacht (en dag) werk.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight

Wjdrijfhout
Contacteer:

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 01 apr 2026 13:21

Voor iedereen die nog wat tijd heeft om het verhaal eens rustig terug te lezen, heb ik zojuist ook mijn blog gepost. Je kunt hem hier vinden.

gerard van den braak
Contacteer:

#5 Bericht door gerard van den braak » 02 apr 2026 10:13

Een mooi verhaal Willen Jan, een certificaat waard.

Plaats reactie