Er zijn hele verhandelingen geschreven over wat de beste exposure is voor een enkel frame.
Iedereen heeft er zo zijn mening over. En ze hebben allemaal hun argumenten over hun gelijk.
Dus ik doe zo maar wat. Niet te lang en niet te kort, gebaseerd op mijn ervaring en het onderwerp.
Zo gebeurde het dat een paar avonden geleden ik klaar zat met een geprogrammeerde sequence om IC443 the Jellyfish nebula in narrowband HSO te gaan fotograferen.
Maar tijdens het proefschieten bleek al gauw dat de heldere lucht een tijdelijk fenomeen zou zijn.
Dus daar gingen mijn plannen voor die nacht.
Ik had al een opname van 5 minuten in Ha gemaakt en een beetje bewerkt.
Het resultaat viel me niet tegen.
De sterren waren zo mooi rond, zonder guiding, dat BlurXterminator in "correct only" geen zichtbare verbetering gaf.
Toen heb ik uit pure weeromstuit de exposure op 1800 s (half uur) gezet en ben gaan douchen.
Ik had vroeger al eens een frame van 15 min geschoten. Dat was ook erg strak geworden.
Het kost gelukkig niks wanneer een opname totaal mislukt. Alleen tijd.
Het resultaat viel helemaal niet tegen. Niet zo verwonderlijk waren de sterren wel een tikkie ovaal geworden, na een half uur zonder guiding.
Maar dat werd simpel gecorrigeerd door BXT.
Daarna nog wat zitten schuiven, trekken en schaven. Met dit als resultaat.
De twee heldere sterren zijn uiteraard overbelicht en de Antlia filters konden met zo veel fotonengeweld de halo's niet onderdrukken.
Had die avond toch nog zin.
Arie