Uiteraard heb ook ik met de Kerstdagen van de drie heldere nachten gebruik gemaakt.
Met de Epsilon kon ik deze twee objecten in een keer fotograferen.
Deze opnames zijn in narrow band gemaakt.
44x300s Ha
43x300s S2
40x300s O3
Dat is zo'n 10 1/2 uur
Voor de bewerking heb ik het pad van HOO met een blend van een colorized S
Zo kom je ook op een palet dat lijkt op het veelgebruikte Hubble palet SHO.
Ik heb deze zelfde framing ook gefotografeerd met normale RGB kleuren.
Die moet nog even bijgeschaafd.
Arie
Flaming Star en Tadpole nebulas in narrowband
-
NightskyNL
Re: Flaming Star en Tadpole nebulas in narrowband
Wat een geweldig fraaie opname en bewerking! Een echte 3-D opname met diepte erin.
Ik lijk nu voor het eerst een connectie te zien tussen IC405 en IC410, door die gas slierten die van de een naar de ander lopen.
Is er ook iets bekend of ze door eenzelfde oorzaak zijn ontstaan?
Groeten Jan Willem
Ik lijk nu voor het eerst een connectie te zien tussen IC405 en IC410, door die gas slierten die van de een naar de ander lopen.
Is er ook iets bekend of ze door eenzelfde oorzaak zijn ontstaan?
Groeten Jan Willem
Dat zou je wel denken, maar zoals zo vaak, niets is wat het lijkt.....
IC 405 (Flaming Star Nebula) and IC 410 (Tadpoles Nebula) are two distinct but often imaged together as a pair of nebulae located in the constellation Auriga.
Both prominent star-forming regions, with IC 405 known for its fiery glow around the star AE Aurigae and IC 410 famous for its tadpole-shaped gas structures.
While they appear close in the sky, they are at vastly different distances, with IC 405 around 1,500 light-years away and IC 410 much further, at about 12,000 light-years, making them a popular target for astrophotographers.
IC 405 (Flaming Star Nebula) and IC 410 (Tadpoles Nebula) are two distinct but often imaged together as a pair of nebulae located in the constellation Auriga.
Both prominent star-forming regions, with IC 405 known for its fiery glow around the star AE Aurigae and IC 410 famous for its tadpole-shaped gas structures.
While they appear close in the sky, they are at vastly different distances, with IC 405 around 1,500 light-years away and IC 410 much further, at about 12,000 light-years, making them a popular target for astrophotographers.
-
NightskyNL
Verhelderend, dank je wel Arie!
Groet Jan Willem
Groet Jan Willem
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Schitterende opname, Arie! Zo te zien doet de Epsilon het uitstekend.
Prachtige bewerking ook. Met deze kleuren, compositie, en de vele details zoals Jan Willem ook al opmerkt, is het bijna een geheel nieuw target geworden. Echt heel mooi!
Rond de kerstdagen waren er meerdere heldere nachten, dus ik blijf met een schuin oog het forum in de gaten houden voor meer moois...
Prachtige bewerking ook. Met deze kleuren, compositie, en de vele details zoals Jan Willem ook al opmerkt, is het bijna een geheel nieuw target geworden. Echt heel mooi!
Rond de kerstdagen waren er meerdere heldere nachten, dus ik blijf met een schuin oog het forum in de gaten houden voor meer moois...
Dit is de opname in LRGB.
L 50 x 300s
R 25 x 300s
G 22 x 300s
B 20 x 300s
Totaal 9.75 uur
Geen Ha toegevoegd.
Arie
L 50 x 300s
R 25 x 300s
G 22 x 300s