Dubbelsterren

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

Dubbelsterren

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 08 sep 2025 09:42

Gisteren in Gasteren tijdens het waarnemen van de maansverduistering vroeg Gerard mij naar fotografische mogelijkheden voor dubbelsterren. Dit vanwege de overweging om dubbelsterren als object van de maand op te nemen. Ik heb hier ooit een poging toe gewaagd in 2022 toen Algieba object van de maand was. N.a.v. Gerards vraag weer even de spullen nagezocht, en de belangrijkste conclusies zijn/waren als volgt:

- Extreem korte belichtingstijd. Ik had hier 0.01s gebruikt. Natuurlijk hele heldere sterren (magnitude rond de 3) en dicht bij elkaar (4.5"). Minder heldere sterren en grotere afstand staan langere belichtingstijden toe en maakt e.e.a. een stuk makkelijker
- Bij zulke korte tijden fotografeer je eigenlijk de seeing. Ik kon uiteindelijk 60 van 200 frames gebruiken om te stacken. Maar individuele frames zien er beroerd uit.
- Standaard bewerkingsmethoden werken niet (goed) met zo weinig info (star-alignment, rating, BXT, etc), dus veel handwerk.
- Met de gebruikte pixelscale van 0.4" (2160mm brandpuntsafstand) kon ik de afstand tussen beide sterren redelijk goed bepalen (ik kwam op 4.9" uit). Als je een pixelscale hebt van 1.5-2 of zo, zal dat een stuk lastiger worden. Beter is dan om een planeten-camera te gebruiken met veel kleinere pixels.
- Eigenlijk lijkt het fotograferen van dubbelsterren haast meer op planetenfotografie en lucky imaging. Misschien kun je beter software als Firecapture gebruiken en een video opnemen. Maar of Autostakkert! de uiteindelijke files kan analyseren weet ik niet.
- Vanwege de korte belichting zie je eigenlijk geen andere sterren. Je zou eigenlijk een composiet moeten maken van je dubbelster (heel kort belicht) en een 'normale' sterren achtergrond.

Alles wat ik hierboven zeg wordt natuurlijk stukken makkelijker als de sterren minder dicht bij elkaar staan, en/of als ze minder helder zijn. Maar misschien is het mogelijk om een setje dubbelsterren samen te stellen van oplopende moeilijkheidsgraad. Waarbij die volgorde waarschijnlijk voor visueel en fotografisch net iets anders zal zijn.

Wat me fotografisch ook heel leuk lijkt om een timelapse van een dubbelster te maken. Heb je natuurlijk wel een nodig met een korte periode, maar toch.

Verder kan ik me nog herinneren van destijds dat er ook allerlei tools zijn om dubbelsterren in beeldbewerking beter van elkaar te scheiden, gebaseerd op Fourier transformatie. Het uiteindelijk plaatje ziet er dan echter niet meer als een dubbelster uit.

Tot zover even de fotografische invalshoek. Samenvattend lijkt me dit een geweldig leuk project, met zeker de nodige uitdagingen, maar met de juiste selectie van dubbelsterren zeker te doen, ook voor fotografen.
_
Algieba_10%_2000px.jpg
Algieba_10%_2000px.jpg (55.38 KiB) 449 keer bekeken

Bob
Site Admin

Re: Dubbelsterren

#2 Bericht door Bob » 08 sep 2025 10:08

Bedankt voor je uitgebreide toelichting WIllem Jan!
Ik ben ook benieuwd wat 'jullie' als fotografiesectie gaan opleveren als we dubbelsterren als OvdM's gaan kiezen de komende periode!
Het idee is om voor nu 3 dubbelsterren van verschillende 'aard' te selecteren. Op basis van jou ervaring denk ik aan wat redelijk heldere met wat grotere afstand en wat minder heldere met wat kleinere afstand.
Voor visueel waarnemen is Algieba met 4,5" al wat ruim en bij grotere afstand wordt het al snel minder interessant (maar dit terzijde).
Gerard en ik hebben ervoor gekozen om dubbelsterren uit de AL-lijst te gaan selecteren. De AL-lijst is bij ons ook een waarneemprogramma en geeft een goede verzameling van mooie en niet te moeilijke dubbelsterren.

Mocht je zelf een idee hebben van welke 3 uit die lijst nu fotografische wel interessant zijn dan hoor ik dat graag!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

gerard van den braak
Contacteer:

#3 Bericht door gerard van den braak » 09 sep 2025 10:06

Leuk project en ik ga het fotografisch zeker proberen.

Wjdrijfhout
Contacteer:

#4 Bericht door Wjdrijfhout » 09 sep 2025 15:42

Bob schreef: 08 sep 2025 10:08
Mocht je zelf een idee hebben van welke 3 uit die lijst nu fotografische wel interessant zijn dan hoor ik dat graag!
Heb net je lijstje van AL1, 2 en 3 gezien, en dat lijkt me een prima selectie om eens mee te beginnen. We gaan het gewoon eens proberen, leuk!

Plaats reactie