Een record aan opneemtijd en een record aan zwakte.
Opnames gedurende drie nachten in Mei: 19-20 + 26-27 + 27-28 (17,5 uur)
Het is een zwakke, heel zwakke reflectie nevel in Perseus. De eerste avond fotografeerde ik met smalband filters maar zag naast sterren en heel veel ruis niets van de nevel. Alleen in Ha zag je, als je heel goed zocht, wat wazigs. In SII en OIII zag ik helemaal niets. Na een ronde van 5 subs per filter ben ik overgestapt op RGB en ook daar zag ik niets. De rest van de nacht heb ik toen RGB geschoten. De RGB opnames (3 uur) laten helemaal niets van de nevel zien.
In de volgende nachten heb ik meer smalbandopnames gemaakt tot een totaal van 14,5 uur.
Het bewerken viel niet mee, daar ben ik ook twee dagen mee aan de gang geweest. Het probleem zat in het verschil van de noord-oost positie van de RGB- en de Ha-SII-OIII+Ha stack. PI draaide consequent een stack waardoor de bewerkte foto's niet meer op elkaar paste. Ook niet als ik PI stackte (WBPP). De oplossing vond ik in ASTAP. Daar zijn de masters met de optie 'Calibration en align Only' in de juiste positie gezet én aligned. Vervolgens de alignde masters in PI identiek gecropt alvorens te bewerken.
Find, Focus en Capture: CcdCiel
Stacken: ASTAP
Processing: PixInsight
Palette: Ha-SII + OIII +Ha en RGB voor de sterren.
.
Sh2-130
- gerard van den braak
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
- Locatie: Zuidlaren
- Contacteer:
- Wjdrijfhout
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
- Contacteer:
Re: Sh2-130
Tjonge, dat is een zeldzaam object, Gerard. Op Astrobin komt ie als stand-alone object maar een handvol keren voor. Er zijn wel 'hits' maar dan altijd ergens in een groot wide-field overzicht. De enkele close-ups zijn eigenlijk altijd als Ha-only opname (met RGB sterren natuurlijk). Dit is de eerste keer dat ik hem in een volledig smalband palet zie. Als je naar OIII en SII apart kijkt, zie je daar in de stack een duidelijk object naar voren komen?
Vreemd dat de alignment niet werkte. Je hebt het over Noord-Oost positie, was dan één van de stacks gespiegeld? Er is ook een handmatige alignment procedure beschikbaar. Die werkt heel goed en kan ook distortions goed verwerken. Wie weet een aardig onderwerp als we een keer een PixInsight workshop gaan doen.
Interessant palet heb je gekozen. Lees ik het goed dat je Ha zowel in Rood (samen met SII) en in Blauw hebt zitten? Dat verklaart de roze-paarse kleuren denk ik. Heb je ook nog een variant waar je Ha alleen in rood hebt zitten?
Vreemd dat de alignment niet werkte. Je hebt het over Noord-Oost positie, was dan één van de stacks gespiegeld? Er is ook een handmatige alignment procedure beschikbaar. Die werkt heel goed en kan ook distortions goed verwerken. Wie weet een aardig onderwerp als we een keer een PixInsight workshop gaan doen.
Interessant palet heb je gekozen. Lees ik het goed dat je Ha zowel in Rood (samen met SII) en in Blauw hebt zitten? Dat verklaart de roze-paarse kleuren denk ik. Heb je ook nog een variant waar je Ha alleen in rood hebt zitten?
- gerard van den braak
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
- Locatie: Zuidlaren
- Contacteer:
Re: Sh2-130
Het palette was Ha+SII+OIII en Ha ook als Luminance. Deze heb ik gekozen uit de vele combinatiemogelijkheden omdat dit het beste uit de bus kwam.
Hieronder de stacks per filter. Zoals je ziet zit er weinig signaal in en OIII onzichtbaar weinig.
. .
.
Hieronder de stacks per filter. Zoals je ziet zit er weinig signaal in en OIII onzichtbaar weinig.
. .
.
- Wjdrijfhout
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
- Contacteer:
Re: Sh2-130
Ja, dit verklaart waarom je de foto vaak primair in Ha ziet. Tjonge, dan is het erg knap om dit eindresultaat te krijgen. En dan heb je de OIII erg ver moeten stretchen om de blauwe tinten in je beeld te krijgen.