M12

De Messierlijst, meld hier je waarnemingen!
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

M12

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 20 mei 2025 09:29

Een andere Messier van de lijst. Dit keer M12. Een heel fraai ster-cluster. Hij is opgenomen onder volle-maan condities, en ik krijg vaak de indruk dat dat schuin invallende maanlicht op een heel andere manier reflecteert tegen aanwezige stofdeeltjes op de filters, dan dat keurig vlak licht van een licht-paneel dat doet. Hoe dan ook, in mijn volle maan beelden heb ik vaak na flat-correctie nog de nodige donuts en donut-fragmenten in m'n achtergrond, met name in de luminance. Terwijl dezelfde flats de luminance beelden onder wat minder-agressieve lichtomstandigheden keurig corrigeren. Laatst attendeerde Arie ons op de toepassing van synthetische flats. Dat advies heb ik hier ter harte genomen en toegepast op dit beeld. En dat werkte uitstekend. Kan ik iedereen aanraden. Zeker als je onderwerp goed te isoleren valt (sterrenstelsel, cluster, etc) is het ook niet heel erg ingewikkeld om te doen. Maar je moet wel een paar stappen doorlopen. Afijn, als mensen geïnteresseerd zijn hoe ik het heb gedaan, kijk dan gerust op mijn website, waar ik het stap voor stap heb opgeschreven, inclusief wat foto's ter verduidelijking.
_
M12 - Image.jpg
M12 - Image.jpg (2.57 MiB) 3856 keer bekeken

Plaats reactie