Een object uit de Arp catalogus van bijzondere sterrenstelsels. Het gaat hier om twee stelsels (UGC 1813 en UGC 1810) die waarschijnlijk door elkaar heen bewogen zijn. De daardoor ontstane bijzondere spiraalstructuur wordt door Arp zelf omschreven als 'Bright long well defined arms, but smooth, not patchy'. Het zijn maar kleine objectjes, zoals zo velen in de Arp catalogus. De grootste van de twee meet 2.0 x 1.3 boogminuut.
Zoals gebruikelijk kun je alle gegevens rond opname en bewerking terugvinden op mijn website.
_
Arp 273
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
- gerard van den braak
- Contacteer:
Re: Arp 273
Zeer fraai, mooie details. Om een of andere reden vind ik de foto 'te glad'. Ik denk dat het in de achtergrond zit.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een hele mooie opname vind.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een hele mooie opname vind.
- Astrovirus
Re: Arp 273
Het blijven toch wel bijzondere galaxies in de Arp catalogus. De galaxies zijn echt super, maar ik ben het wel met Gerard eens dat de achtergrond wel een klein tikkie ruis kan gebruiken, het is nu (ook op de volle resolutie) net even te clean en een pietsie ruis is niet erg. Maar misschien is dat ook wel gewoon de totale belichtingsduur en veel betere locatie dan we hier gewend zijn.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight