September 2025; AL1, AL2 en AL3
September 2025; AL1, AL2 en AL3
We gaan deze keer maar eens kijken naar een paar heel verschillende dubbelsterren uit de AL-lijst en omdat deze lijst qua volgorde begint in dit seizoen kunnen we mooi de nummers 1, 2 en 3 nemen.
AL1 is het zeer fraaie paar Eta Cas (AB). Een paar met ruime afstand van 13", mooi groot helderheidsverschil (3,5 en 7,4) en fraaie kleuren.
AL2 is 65 Psc, een aardig paar met sterren die niet zeer helder zijn en beide gelijke helderheid hebben, mag 6,3. De afstand is 4,4" en dat is visueel een aantrekkelijke afstand die niet moeilijk te scheiden is en toch mooi dicht bij elkaar.
AL3 is Psi-1 Psc (AB), een heldere dubbelster met een grote afstand (mag 5,6 en 5,8 op 30"). Geschikt voor zeer lage vergroting en zelfs met verrekijker al te scheiden. Met wat grotere vergroting is dit paar minder interessant vanwege die grote onderlinge afstand.
Om een indruk te krijgen kun je op de pagina van het AL-programma (https://vwsnoorddrenthe.nl/dubbelsterre ... terren.htm) mijn tekeningen van deze dubbelsterren bekijken.
Succes en we zijn vooral benieuwd naar de fotografische resultaten en de visuele waarnemers worden zeker getrakteerd op mooie beelden in het oculair!
AL1 is het zeer fraaie paar Eta Cas (AB). Een paar met ruime afstand van 13", mooi groot helderheidsverschil (3,5 en 7,4) en fraaie kleuren.
AL2 is 65 Psc, een aardig paar met sterren die niet zeer helder zijn en beide gelijke helderheid hebben, mag 6,3. De afstand is 4,4" en dat is visueel een aantrekkelijke afstand die niet moeilijk te scheiden is en toch mooi dicht bij elkaar.
AL3 is Psi-1 Psc (AB), een heldere dubbelster met een grote afstand (mag 5,6 en 5,8 op 30"). Geschikt voor zeer lage vergroting en zelfs met verrekijker al te scheiden. Met wat grotere vergroting is dit paar minder interessant vanwege die grote onderlinge afstand.
Om een indruk te krijgen kun je op de pagina van het AL-programma (https://vwsnoorddrenthe.nl/dubbelsterre ... terren.htm) mijn tekeningen van deze dubbelsterren bekijken.
Succes en we zijn vooral benieuwd naar de fotografische resultaten en de visuele waarnemers worden zeker getrakteerd op mooie beelden in het oculair!
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Re: September 2025; AL1, AL2 en AL3
Gisteren heb ik hier een beetje mee kunnen experimenteren. Zoals al in een eerder bericht vermeld, zijn voor het fotograferen van dit soort objecten hele korte belichtingstijden nodig, vaak korter dan 1 seconde. En afhankelijk van helderheid en afstand zijn belichtingstijden ook verschillend, dus geen standaardisatie. Een bijkomend nadeel van die korte belichtingstijden is dat je vaak ook maar weinig andere sterren in het beeldveld vastlegt. En dat kan weer zijn gevolgen hebben voor registratie en integratie. Als je pech hebt moet dit handmatig. In dit geval bleek dat nodig voor AL2.
In aparte posts zal ik de resultaten laten zien. De bewerking van de foto's was eenvoudig en redelijk standaard. In zijn algemeenheid was de proces-flow:
GraXpert > BXT > SPCC (alleen RGB) > Stretch (SetiAstro) > NXT > combineren L en RGB > harmoniseren achtergrond.
De foto's zijn allemaal opgenomen met alleen het middelste deel van de sensor. Meer beeldveld heb je niet nodig, en dit scheelt een hoop data.
Alle foto's laten het totale sterrenveld zien, en hebben een inzet van 2x2 arcmin, zodat ze onderling goed te vergelijken zijn.
Ik zal uiteindelijk ook een blog plaatsen op mijn website. Die is nog niet klaar, maar het leek me aardig om in ieder geval de resultaten alvast te laten zien.
Al met al een leuk project, Bob/Gerard! Fotografisch een beetje stoeien, maar zeker te doen.
In aparte posts zal ik de resultaten laten zien. De bewerking van de foto's was eenvoudig en redelijk standaard. In zijn algemeenheid was de proces-flow:
GraXpert > BXT > SPCC (alleen RGB) > Stretch (SetiAstro) > NXT > combineren L en RGB > harmoniseren achtergrond.
De foto's zijn allemaal opgenomen met alleen het middelste deel van de sensor. Meer beeldveld heb je niet nodig, en dit scheelt een hoop data.
Alle foto's laten het totale sterrenveld zien, en hebben een inzet van 2x2 arcmin, zodat ze onderling goed te vergelijken zijn.
Ik zal uiteindelijk ook een blog plaatsen op mijn website. Die is nog niet klaar, maar het leek me aardig om in ieder geval de resultaten alvast te laten zien.
Al met al een leuk project, Bob/Gerard! Fotografisch een beetje stoeien, maar zeker te doen.
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
AL1
Lum: 60*0.3s =18s
RGB: 20*0.5s = 10s x 3 = 30s
Totale belichting dus: 48s.
_
Lum: 60*0.3s =18s
RGB: 20*0.5s = 10s x 3 = 30s
Totale belichting dus: 48s.
_
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
AL2
Lum: 20*0.1s =2s
RGB: 20*0.3s = 6s x 3 = 18s
Totale belichting dus: 20s.
_
Lum: 20*0.1s =2s
RGB: 20*0.3s = 6s x 3 = 18s
Totale belichting dus: 20s.
_
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
AL3
Lum: 60*1s =60s
RGB: 20*3s = 60s x 3 = 180s
Totale belichting dus: 240s.
_
Lum: 60*1s =60s
RGB: 20*3s = 60s x 3 = 180s
Totale belichting dus: 240s.
_
- Muddelflut
- Contacteer:
Leuk hoor, ik vind het erg mooi
Ria
Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
www.bobhogeveen.nl
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Heb e.e.a. ook in een blog geschreven op mijn website.
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Toen ik mijn resultaten op Astrobin zette, kwam in reactie iemand met een bericht op astroforum, net gisteren geplaatst. Hij gebruikt Sharpcap en dan de planetary live-stacking feature van sharpcap. Die kan hele korte belichtingstijden aan. Meestal heeft live-stacking 5-10s per foto nodig, wat teveel is voor veel dubbelsterren.
Zelf heb ik nog nooit Sharpcap gebruikt. Maar het zag er goed uit, dus voor degenen die hier wel mee bekend zijn, misschien een tip.
Zelf heb ik nog nooit Sharpcap gebruikt. Maar het zag er goed uit, dus voor degenen die hier wel mee bekend zijn, misschien een tip.