Midzomernacht starparty

Belangwekkende verschijnselen en info over veldsessies
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Muddelflut
Contacteer:

Midzomernacht starparty

#1 Bericht door Muddelflut » 08 aug 2025 10:03

We gaan het weer proberen, de Midzomernacht starparty.
Volgend weekend op vrijdag 15 augustus of zaterdag 16 augustus, afhankelijk van het weer en de belangstelling.
Het zal zijn op onze vaste waarneemlocatie bij Gasteren, zie onze website http://vwsnoorddrenthe.nl/locaties.htm#gasteren.
Het is voor iedereen die interesse heeft. Met of zonder telescoop, astrofotografen, beginners en gevorderden.
We beginnen zo rond 22:30 en het duurt zo lang als je wilt.
Het is dan laatste kwartier dus kunnen we ook de Maan nog bekijken.

De opzet is een relaxte setting en toegankelijk voor iedereen. Je kunt bij elkaar door de telescoop kijken en een gezellig praatje maken.
Heb je zelf een telescoop maar weet je nog niet goed hoe er mee om te gaan, neem hem mee en we helpen je graag.
Ondanks de misschien aangename temperatuur is het wel aan te raden iets van warmere kleding mee te nemen en misschien een middeltje tegen muggen.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Muddelflut
Contacteer:

Re: Midzomernacht starparty

#2 Bericht door Muddelflut » 16 aug 2025 23:19

Nou 16 augustus ging hij dan eindelijk door.
Ik arriveerde vroeg, om kwart over 9, dan kon ik mooi opbouwen terwijl het nog licht was.
Maar direct na mij arriveerde Nils al, toen volgde Tim, Gerard en Bob en tot slot maakte Sebastiaan het gezelschap compleet.
Op dat moment was er nog wat bewolking maar tot ons geluk loste dat nagenoeg helemaal op.
Ik had mijn 30cm dob mee, Nils zijn 13 cm newton en Bob zijn 13 cm Starfire,
Sebastiaan had zijn 15cm dob maar had helaas zijn zoeker vergeten waardoor de dob werkloos is blijven staan.
Gelukkig had hij ook nog een verrekijker meegenomen.
Maar we hebben gezellig bij elkaar gekeken en ik heb de dubbele dubbel en M57 in Lier gezien.
M13 met 300x vergroting was verbluffend mooi. De Melkweg kwam er later ook goed door.
De omstandigheden waren zeer goed, rustige lucht goede seeing en transparantie, ik kan rustig zeggen dat we met z'n allen zeer hebben genoten.
De Sluiernevel kwam er bij Bob echt geweldig mooi uit.
M27 werd gevonden en bewonderd, de dubbel in het snuitje van de Dolfijn, het dubbele cluster, M31 en M33 en ik vergeet vast ook nog wel iets.
De Maan met de Pleiaden in één beeldveld van de verrekijker, bijzonder.
Maar het slotstuk van de avond was Saturnus. Bob wees ons erop dat die ook alweer zichtbaar was en hoewel hij nog laag stond was hij erg mooi.
De ringen gesloten, dat was een beetje jammer en twee maantjes, Titan en Rhea. Echt geweldig.
Kortom een topavond en ik wil mijn mede sterrenkijkers bedanken voor een mooie en gezellige avond.

Ria
Lunt 80mm op GsAZ

Alnilam
Contacteer:

#3 Bericht door Alnilam » 17 aug 2025 10:52

Ik sluit me geheel bij Ria aan. Het was onverwacht een uiterst prachtige avond/nacht met uitstekende seeing en een schitterende sterrijke hemel met ook de melkweg nadrukkelijk aanwezig.
Ook de altijd (helaas) aanwezige satellieten ...
Had helaas wat ruzie met de nieuwe update van de ioptron app. Was erg veranderd kon er niet veel mee, dus weer ff oefenen is het devies, vooral met de Messier Marathon in het verschiet.
toch mooie dingen gezien, M17, M13, Albireo, het double cluster, M13 en ook de samenstand van de maan en de pleiaden in 1 blikveld. De klapper van de avond was toch wel Saturnus gezien door de 30cm Dobson van Ria. Werkelijk geweldig!

Al met al een geslaagde avond en hopelijk komen bij de volgende gezamenlijke waarnemings avond ook wat van onze nieuwe leden, al dan niet met telescoop/verrrekijker langs . Lijkt ons allemaal leuk.
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5/CEM26
TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph en SW Newton 13cm PDS op iOptron CEM26
TS100Q f/5.8 op iOptron CEM40 EC in Sterrenwacht

gerard van den braak
Contacteer:

#4 Bericht door gerard van den braak » 17 aug 2025 11:47

Op 16 augustus ging de starparty van de club, na veel uitstellen, eindelijk door. Ik arriveerde om 22:20. Nils, Ria, Tim, en Bob waren ook net aangekomen. Sebastiaan kwam daarna. Bij aankomst was het nog wat bewolkt maar dat loste nagenoeg helemaal op.
Ik had geen telescoop bij me omdat mijn mobiele setup dit jaar verkocht is. Ik heb dus 'meegekeken' en dat ging goed.
Ria had haar 30cm dob mee, Nils zijn 13 cm newton en Bob zijn 13 cm Astro-Physics Starfire. Sebastiaan had zijn 15cm dob maar had helaas zijn zoeker vergeten waardoor de dob werkloos is blijven staan. Nils kreeg het niet voor elkaar zijn montering uit te lijnen omdat hij de vernieuwde telefoon-app met zijn artrose-vingers niet bedienen kon. Ook zijn kijker bleef werkeloos staan.

Met Bob kijk ik, in zuidelijke richting, naar laagstaande Messier-objecten. Laag aan de horizon zijn weinig sterren te zien Toch kan Bob die vinden zonder GOTO; chapeau.
Met de dobson van Ria heb ik STF 2382( Epsilon Lyr, Double-double) en M27 kunnen waarnemen
Epsilon Lyr, (STF 2382)- Twee dubbelsteren
M8 - Er zijn twee heldere sterren te zien. Aan weerszijde zou daar een nevel moeten staan, maar die zie ik niet.
M11- Goed waarneembare sterrenhoop.
M17- Een bijzonder heldere nevel die, ondanks zijn lageg stand (+/-17 graden), goed te zien is. Met een UHC-filter wordt het nóg duidelijker.
M18- M18 staan iets onder M17 en is een goed waarneembare open sterrenhoop met betrekkelijk weinig sterren.
M20- Twee sterren, perifeer een wazig ronder vlek eromheen.
M21- Een mooie open sterrenhoop.
M22 - Een lichtzwak, goed waarneembaar nevelachtig object. Geen individuele sterren te zien.
M24- M24, een sterrenwolk, is beeldvullend. Veel sterren die met veel tussenruimte het beeldveld vullen.
M27- Een grote zeer duidelijk waarneembare planetaire nevel.
M28- Een mooie bolhoop die perifeer oplost.
NGC 6960, Sluiernevel-west - Dit had in visueel nog nooit zo mooi gezien. De nevel strekt zich uit over de gehele breedte van het beeldveld. Het is een smalle lange nevel. In het midden van de nevel schittert de ster 52 Cyg. De helderheid van de ster benadeelt het zicht op de nevel.
NGC 6992, Sluiernevel-oost. - Schitterend, wat een mooie nevel. Zeer goed te zien als een smalle lang gekromde nevel die zich uitstrekt over het gehele beeldveld. Donkere onderbrekingen dragen bij aan het zicht op de details aan de randen.
Planeet Saturnus- De ringen zijn geheel gesloten, -0-. De kleuren van Saturnus zijn te zien, de wolkenbanden tekenen zich af. Titan is te zien als een heldere 'ster', Rhea als een zwakke.
Tenslotte ook nog even naar de Maan gekeken en de Plejaden die net boven de bomen uitkwam.

Een geweldige avond die ik niet had willen missen.
.
Starparty 2025.JPG
Starparty 2025.JPG (2.03 MiB) 3513 keer bekeken

Wjdrijfhout
Contacteer:

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 17 aug 2025 14:51

Wat een mooie verhalen allemaal, erg leuk om te lezen, en fijn om te horen dat het zo'n succesvolle avond is geworden. Als ik Gerard zijn lijstje zo zie, was het haast een mini Messier marathon!
Helaas kon ik er dit keer niet bij zijn, maar een volgende keer hoop ik weer van de partij te zijn.

Paul_Bakker

#6 Bericht door Paul_Bakker » 18 aug 2025 18:56

Mooi dat de omstandigheden zo goed werden en er zoveel gezien is!
Ik kon er helaas niet bij zijn, maar in de vroege ochtend heb ik vanuit huis ook genoten van Saturnus. Maan, Jupiter en Venus stelen voor de schemering de show.
De man die de krant kwam brengen om 4 uur was verbaasd dat ik 'm gewoon aan kwam pakken, haha

Muddelflut
Contacteer:

#7 Bericht door Muddelflut » 19 aug 2025 10:21

En ook gisteravond (18-08) was weer een heerlijke avond.
Met een goede opkomst: Bob, Gerard, Paul, Sebastiaan, Jaap, Larissa en ik zelf.
De omstandigheden waren weer heel erg goed en het was zelfs iets warmer dan zaterdag.
Leuk was dat ons nieuwste lid, Larissa, was gekomen met haar 13cm Skywatcher.
Alles moest nog afgesteld en opgebouwd worden maar samen met Bob hadden we dat toch aardig snel voor elkaar en toen het echt donker begon te worden kon zij ook van start.
Bob had zijn 40cm dob meegenomen en algauw vormde zich een rij om één voor één naar de prachtige beelden van deze telescoop te kijken.
Iedereen heeft wel bij iedereen gekeken.
Paul met zijn bino op een parallelogram montering was ook heerlijk om door te kijken. Daar heb ik M31 en het Alpha Persei moving cluster door gezien en vooral die laatste was sprankelend.
Bij Bob M13, verschillende delen van de Sluiernevel, Saturnus en 3 manen en Neptunus.
Verschillende meteoren zijn gespot en ook de Melkweg was prominent aanwezig.
Een superavond!

Ria
Lunt 80mm op GsAZ

gerard van den braak
Contacteer:

#8 Bericht door gerard van den braak » 19 aug 2025 11:04

Beter dan Ria kan ik het niet zeggen, een heerlijke waarneemavond.
.
1.jpg
1.jpg (307.08 KiB) 3478 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (234.37 KiB) 3479 keer bekeken

gerard van den braak
Contacteer:

#9 Bericht door gerard van den braak » 19 aug 2025 17:23

Dit waren de deelnemers plus fotograaf Gerard.
IMG_2753.JPG
IMG_2753.JPG (1.86 MiB) 3466 keer bekeken
IMG_2752.JPG
IMG_2752.JPG (2.13 MiB) 3466 keer bekeken

Astrovirus

#10 Bericht door Astrovirus » 20 aug 2025 14:50

Was weer genieten zo te zien. Ik had er graag bij geweest, maar na de starparty op zaterdag en daarna een flinke duik op zondag ochtend zei het lichaam even stop.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight

Plaats reactie