M7

De Messierlijst, meld hier je waarnemingen!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 1006
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

M7

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 01 aug 2025 17:44

Hier is dan M7, de laagste van alle Messier objecten. In Spanje komt hij maximaal 18° boven de horizon, da's niet veel... Heb wat frames weg moeten gooien, maar uiteindelijk 7h aan data over gehouden wat meer dan voldoende is voor een dergelijk open cluster. Officieel is het totale M7 gebied geloof ik nog net een tikkie groter, maar de helderste sterren staan er hier wel op.
Voor details over opname en bewerking kun je zoals altijd terecht op mijn website.
_
M7 - Image.jpg
M7 - Image.jpg (9.66 MiB) 1180 keer bekeken

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 469
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: M7

#2 Bericht door Astrovirus » 01 aug 2025 18:38

Blijft een mooi open cluster, alleen jammer dat die zo laag staat alhier.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: M7

#3 Bericht door Muddelflut » 02 aug 2025 09:11

Mooi dat het gelukt is Willem Jan T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 1044
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: M7

#4 Bericht door gerard van den braak » 15 aug 2025 08:32

Een foto om bij weg te dromen. Jammer dat dit niet vanuit Nederland te doen is.

Plaats reactie