Hier is dan M7, de laagste van alle Messier objecten. In Spanje komt hij maximaal 18° boven de horizon, da's niet veel... Heb wat frames weg moeten gooien, maar uiteindelijk 7h aan data over gehouden wat meer dan voldoende is voor een dergelijk open cluster. Officieel is het totale M7 gebied geloof ik nog net een tikkie groter, maar de helderste sterren staan er hier wel op.
Voor details over opname en bewerking kun je zoals altijd terecht op mijn website.
_
M7
- Wjdrijfhout
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
- Contacteer:
- Astrovirus
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15
Re: M7
Blijft een mooi open cluster, alleen jammer dat die zo laag staat alhier.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
- Muddelflut
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: M7
Mooi dat het gelukt is Willem Jan
Ria
Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
- gerard van den braak
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
- Locatie: Zuidlaren
- Contacteer:
Re: M7
Een foto om bij weg te dromen. Jammer dat dit niet vanuit Nederland te doen is.